Hos Toyota tror man på elbilen – på sigt, for lige nu er kunderne ikke klar.

Det siger forskningschef og vice præsident hos Toyota, Marc Adams.

Han peger på Toyotas succes med hybrid-benzinbiler som Prius, Auris og Yaris – gennem 20 år, men han indrømmer også, at man en dag vil se hybrid-benzinen skifte til hybrid-el bilen.

Arbejder med delebiler
”Men det er for tidligt at sende elbiler på markedet – kunderne er ikke parat, og jeg kan ikke sige, hvornår det bliver en realitet. Inden da vil vi se mange former for transport – med hybrid-benzinbiler. Vi arbejder bl.a. på delebiler og kører test i Dublin i Irland – og inden længe begynder vi i Bologna i Italien med vores YOKO delebilsystem,” siger Marc Adams.

Han har været rundt omkring for at studere delebilordninger – bl.a. i København – og han mener ikke, det foregår optimalt. Folk tager en bil og stiller den igen uden at spekulere over det.

Han synes, man som delebilsbruger skal have et forhold til en bil – for Toyotas vedkommende så man lærer at forstå hybridteknikken, som i dag er perfekt i en delebilsordning – men primært til kørsel i byer, hvor hybridsystemet er bedst.

I 2050 skal samfundet være CO2 neutralt – også bilerne – og så er hybrid-elbilen perfekt.

Ny måde at købe på
”Men også hele måden at købe biler vil ændre sig. I dag kører man ud til et område med mange bilforhandlere og går rundt og kikker  på bilerne før man beslutter sig. Fremover vil kunden have været på nettet og har fundet den eller de rette biler – og køber måske bilen på nettet – eller tropper op i forretningen og ved måske mere end bilsælgeren. Derfor skal vi i disse år lære at forstå kunderne, vi skal høre på dem og se på dem – men stoppe med at sige så meget i forretningen,” siger Marc Adams, der ser fremtidens bilforretning helt forandret.

Hjemmesider i 3D format
Fremover vil Toyotas hjemmesider rundt omkring være i 3D format – og let at finde rundt i – og super informative. Forretningsmodellen vil helt skifte form. Og det gælder også eftermarkedet – service skal være enkel og ligetil.

”Biler skal heller ikke være skrabede, men højt udstyrede med højt sikkerhedsniveau, som man finder i vores Safety Sense system. Jeg forestiller mig, at man betaler et beløb for at bruge bilen – med fuld service for bilen, som man måske ikke en gang ejer. På sigt bliver bilerne selvkørende – men jeg tror hellere, at folk vil indgå aftale med en producent som Toyota, som kender bilen, end med Apple, Google eller Uber – det viser vores egne undersøgelser også,” siger Marc Adams – og henviser til en uvildig undersøgelse af amerikanske Boston Consulting Group.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk