Toyota har nogle rigtig gode kort på hånden, når de i løbet af juni begynder salget af Proace – afløseren for Hiace, som ikke har været på markedet i halvandet år, fordi dens motor ikke opfyldte EU’s miljøkrav.

Det har skabt store problemer især i Skandinavien og Benelux-landene, hvor der blev solgte mange Hiace.

Tusinder af loyale kunder og herhjemme 26  forhandlere med 68 udsalgssteder savnede den robuste varebil fra Japan, som havde et tårnhøjt kvalitets-image fra begyndelsen i 1973 til det hele stoppede i 2011.

Nummer et 15 år i træk
I 15 år i træk lå bilen på førstepladsen herhjemme med 1985 som bedste år med over 4.000 solgte biler – og i snit ca. 2.000 biler pr. år i alle 40 år. I alt blev der solgt 75.800 biler ialt.

PSA, Peugeot-Citroën, har dog en langt mere moderne varebil med langt bedre køreegenskaber i deres Expert og Jumpy, som også produceres til Fiat i form af Scudo. Toyota har indgået en aftale med franskmændene frem til 2020 – og skal være med til at udvikle den næste model.

EuroNCAP ridser i lakker
Bilerne fik ridser i lakken, da EuroNCAP kun gav den tre stjerner – men dog langt bedre end en Hiace formentlig kunne opnå med en alder med de sidste to udgaver på 18 år mod seks år for Proace og artsfæller.

Nu skal importøren på friefødder overfor gamle Hiace kunder – primært håndværkere, og fortælle at Proace helt lever op til Hiace-kvaliteten. Buketten består bl.a af tre års fabriksgaranti, hvor den øvrige del af ”4-banden” kun har to år.

Toyota har i 2009, 2010 og 2011desuden ligget på førstepladsen i FDM’s Auto-Index for værksteder og tilfredse kunder. I 2013 blev det til en førsteplads i indexet i forhold til værksteder og forhandlere.

Righoldigt udstyrsniveau
Der er standard to airbags, justerbare el-sidespejle med varme, tågeforlygter, lygtevaskere, sædevarme, Wabasto bilvarmer, gratis vejhjælp samt isoleret beskyttelsesvæg mellem kabine og varerum. Dertil 40 års ekspertise hos forhandleren med varebiler.

PSA- og Fiat modellerne har ikke den særlige væg, ikke tågelygter, ikke lygtevaskere, ikke passager-airbag og ikke tre års garanti.

Bilerne kommer i basis T1 samt  i udgaverne T1+, T2 og T3.
Allerede fra T1 er der bl.a. sædevarme, Wabasto bilvarmer, tågelygter, to airbags og lygtevaskere.

Fra T1+ er der aircondition og isoleret væg. Fra T2 er der beskyttelsesplade i varerummet plus fartpilot og radio med bluetooth/aux og usb stik.

Fra T3 er der bl.a. enkelte stole og regnsensor. Bilen fås med kort og lang akselafstand L1 og L2 med lavt tag H1 samt en lang udgave med højt tag H2. En L2H2 rummer syv kubikmeter.

Bedre brændstoføkonomi
Proace kører op til 15,6 km/l, hvor Hiace kørte 11,5 km/l – det er 685 liter besparelse i gennemsnit ved 30.000 km’s kørsel – eller 7.000 kr. for en 128 hk motor. Der er også en 90 hestes plus topudgaven på 163 hk – sidstnævnte evt. med automatgear.

Importøren har fuld tiltro til Toyotas europæiske ledelse i Toyota Motor Europe (TME), som har brugt lang til på at se søstermodellerne i sømmene og har sågar interviewet ejere af disse biler om deres tilfredshed.

Priserne begynder ved 154.890 kr. plus moms for billigste udgave med 1,6 liter maskine på 90 hk. Bestselleren skulle blive 2-liters udgaven med 128 hk til 168.278 kr. kr. plus moms. Dyreste er 2-liters udgaven på 163 hk med automatgear til 221.531 kr. plus moms. Alle motorer bygges af PSA.

I dag er det dog sjældent, at der gives fuld pris ved køb af ny bil – og det er formentlig forsat prisen, der gør udslaget – med mindre man hæger ved sit gamle værksted.

Fakta Proace 128 hk L2H1:
Motor: 4 cyl, 2-liter.
Ydelse: 128 hk.
Moment: 320 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,2 sek.
Brændstoføkonomi: 15,6 km/l.
CO2-udledning: 168 g/km.
Bremser: ABS og VSC (esc).
Totalvægt/lasteevne: 2.932/1.122 kg.
Trailer m. bremser: 2.000 kg.
Højeste salgsfordeling motor: 80 pct. 128 hk.
Højeste salgsfordeling karosseri: 60 pct. L2H1.
Højeste salgsfordeling modeltype: 40 pct. T2.
Pris 128 hk: Fra 168.278 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk