Danmark har spillet hovedrollen i Toyota Motor Corporations vej fra etableringen i 1937 til 75 års jubilæet i november år – hvor Toyota er blevet verdens største bilproducent.

Danmark var nemlig det første land i Europa, som fik salget af Toyota biler etableret – det var i 1963, hvor den første Toyota Crown ankom til Danmark. 400 Crown blev solgt det år – og året efter fulgte yderligere 1.500 biler.

Fra Toyotas side mente man ellers, at det var for tidligt at begynde eksport til det sofistikerede europæiske bilmarked. Fragtraterne var også for høje, mente Toyota ledelsen. Det kan man læse i 50 års jubilæumsbogen fra 1988: ”Toyota, a history of the first 50 years.”
Fabrikken havde dog eksporteret få biler til Malta og Cypern, som dengang hørte  under Toyotas mellemøstlige aktiviteter – men da indehaveren af  Erla Auto Import, Walther Krohn, troppede op på Tokyo Motor Show i oktober 1962 og overbeviste japanerne, at han kunne sælge Toyota biler i Norden, gik man med til at send et par højrestyrede Crown til Danmark i december 1962.

De blev vist på udstillinger rundt om i Danmark og vakte så stor opsigt, at man gik i gang med at eksportere til os. Der blev også oprettet et europæisk hovedkontor i København, som dog fem år senere flyttede til Bruxelles, hvor det fortsat ligger den dag i dag og beskæftiger godt 2.200 ansatte.

Første eksportland var dog USA i 1957, hvor to Toyota Crown modeller landede i Los Angeles . Året efter blev Toyota Motor Sales U.S.A. stiftet, og det totale Toyota-salg i USA endte i 1958 på 288 biler. I fjor solgte Toyota over 1,6 mio. biler i USA. Til sammenligning solgte Toyota 15.000 biler og varebiler herhjemme i 2011 (red: kilde De Danske Bilimportører).

I 1962 var man bekymrede for fragtraterne, da eksporten til Danmark skulle i gang. Det er man ikke så hårdt ramt af mere, for Toyota bygger de fleste biler, hvor de skal købes. Danskere køber Toyota biler, der bygges i Frankrig, Storbritannien, Tjekkiet og Tyrkiet – kun få kommer fra Japan i dag.

Bilhistorien
Toyota byggede sin første bil – en lille lastbil – i 1935 med navnet G1 – alligevel blev Toyota Motor Corporation først en realitet to år efter, da man 3. november 1937 udskifte bilproduktionen fra moderselskabet Toyoda Enterprice. Et selskab, som ellers havde produceret væve – den første faktisk i 1890 af Sakichi Toyoda.

Han drømte dog om at bygge biler, men det var sønnen Kiichiro, der gik i gang med at realisere planerne i 1930 – efter en studietur til USA i 1929. Han var i 1934 klar med den første type A motor – og efter G1 lastbiler i 1935 kunne han samme år vise prototypen på Toyotas første personbil  med betegnelsen A1 – som var produktionsklar i september 1936 med betegnelsen AA.

Hvorfor Kiichiro Toyoda valgte at lade bilerne hedde Toyota hænger sammen med det japanske skriftsprog, var der to årsager til. Han afholdt en konkurrence, hvor 20.000 japanere kom med deres bud. Det bedste var Toyota, som indeholder et skrifttegn, der viser Japans hellige bjerg Fusijama – og det varsler lykke.

Det har holdt stik. Toyota Motor Corporation kan med 320.000 ansatte over hele verden, bilsalg i over 170 lande, 63 bilfabrikker og over 200 millioner solgte biler siden 1937 kalde udviklingen for noget af et eventyr. Målet er 10 mio. biler.

Længe inden eksporten kom i gang var fokus på produktionssystemerne på fabrikkerne, og i 1950’erne blev det helt nye og banebrydende Toyota Production System indført på alle Toyota-fabrikker – kendt som ”Lean production”, som var en revolution i forhold til øget kvalitet og effektivitet i produktionen, og som utallige andre store virksomheder den dag i dag stadig tager til sig og bliver inspireret af.

De færreste ved nok, at Toyota koncernens indædte kamp for kvalitet ikke mindst skyldes en skuffelse, som overgik Sakichi Toyoda i 1905. Hans væv blev testet op mod især udenlandske væve, som viste sig at være meget bedre. Han havde gjort den fejl, at lade andre stå for produktionen, men siden stod han selv for den – med løbende  kontrol af alle detaljer.

Toyota har gennem tiden mødt mange udfordringer på vejen, som kom udefra. Anden verdenskrig, oliekriserne i 70’erne og de seneste år  jordskælv, tsunami og oversvømmelser i Japan og Asien. Men hver eneste gang noget uforudset er opstået, har man formået at ryste chokket hurtigt af sig og udbedre eventuelle skader, så produktionen hurtigt kunne genoptages.

Toyota har alle dage været fremme i skoene, når det gælder nyskabelser og ny teknologi – som eksemplet lean. 

På produktionssiden introducerede man allerede i 1989 luksusmærket Lexus, der har høstet succes – men det er nok især koncernens satsninger på miljø, der har givet genlyd verden over.

Mest kendt er satsningen på hybridteknologi – først med Prius i 1997 – hvor bilen kører på el og benzin. Siden er hybridteknikken overført til Lexus – og for at gøre den til en teknik for endnu flere købere, tilbydes den i dag i Auris og Yaris.

Man har i dag solgt 4,5 mio. hybridbiler – og planlægger bl.a. introduktionen af den første masseproducerede brintbil i 2015. I Fremtiden vil en hybridbil med el og brint være mere end sandsynlig.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk