El eller brint til fremtidens distributionsløsninger. Mange taler om, at brint er fremtiden, mens elbilen kun er et overgangsfænomen.
”Det er et spørgsmål om prisen på el. Vi ser på brint som en langsigtet udfordring. En brintbil bygger jo også på elbilens teknologi, som vi er langt fremme med. Og den første varebil har vores kolleger hos Renault lanceret med Kangoo Z.E. Vores e-NV 200 er på markedet i 2014, siger Jacek Gorski, adm. direktør for Nissan Nordic Europe OY.
De fleste fabrikker har forskere, der ser på brint som en løsning, da affaldsproduktet er vand. Men der vil formentlig gå mange år, før det bliver en løsning, virksomheder kan eller vil betale for.
”Vi hjælper i Mercedes-Benz Nutzfahrzeuge personbilsdivisionen med deres brintforsøg, som kræver, at man kan flytte brinten under testene – men jeg tror, der går mange år, før vores varebiler bliver tilbudt med brint. Det er for dyrt for industrien, siger Peter Strobach, der er projektchef hos Mercedes-Benz for Vito e-Cell.
For få kunder
Renault bygger varebilen Citan for Mercedes-Benz – på basis af Kangoo – og har også mulighed for at få en eludgave af Citan – men man har valgt at se tiden an.
”Salget af el-biler i Europa har skuffet. Men vi er fortrøstningsfulde, når det gælder vores Vito e-Cell, som vi har investeret mange millioner Euro i. Vi har den kørende hos 50 kunder i Europa på leasingbasis – og nu er vi klar med en minibus udgave, som vi tror vil have gode chancer for hoteller i byer. Som med varebilen er 130 kilometers rækkevidde og en topfart på 89 km/t tilstrækkeligt, siger Peter Strobach.
Hos Nissan og Renault kan man både lease og leje bilerne – men for Nissan køber eller lejer man hele bilen, mens man kun køber selve bilen hos Renault og leaser batterierne.
El-taxier
”Vores nye e-NV 200 er teknisk opbygget som Leaf – det vil sige med mulighed for hurtig ladning på 30 minutter, hvor en Kangoo tager op mod otte timer. I Danmark begyndte vi med en enkelt elbil forhandler (red: Autonorden på Amager) – men antallet bliver nu udvidet. Der er dog ikke solgt så mange Leaf som i Norge, som har over 1.400 Leaf kørende, siger Jacek Gorski.
Leaf er i visse lande – eksempelvis Estland – også benyttet som taxi. Her regner Nissan med, at en eludgave af NV 200 også vil kunne bruges som taxi i blandt andet London, som har deres Congestion miljøzone. Dieseludgaven er klar – mens en New York Cab-udgave af NV 200 er ved at indtage New York. Om amerikanerne vil have el-taxi er for tidligt at sige.
NV 200 kører iøvrigt i Litauen som 7-sædet politibil. Herhjemme er der ikke solgt så mange NV 200 endnu. Men en kampagne skal ændre på det.
NV 200 konkurrent nummer et er nok PSA’s Berlingo/Partner, som netop også er lanceret i nye el-udgaver. Ford har sit elektriske Transit Connect – og VW har en el-Caddy på tegnebrættet. En el-Golf kommer først.
Dansk idébank
En ren dansk udviklet el-bil kan måske også blive et hit – men mest som reservedele. Seks danske virksomheder er gået sammen for at promote komponenter til de nuværende bilfabrikker. De slog sig sammen om en stand på biludstillingen i Paris. Den danske ambassade i Paris var som hyret konsulent.
De seks firmaer var Brüel & Kjær i Nærum som verdensmestre i lydmålinger og akustik, Ecomotive i Horsens, som har fokus på el-biler med 25 hk elmotorer i hvert hjul – og som har prototypen Qbeak på bedding, ECTunes også i Horsens med deres lydteknologier, Danmarks Tekniske Universitets sektion for elforskning (DTU) i Roskilde med deres NIVIC infrastruktur-test af kompatible ladesystemer for elbiler, Lithium Balance i Ishøj med batterisystemer samt SimService i Køge med SIM-kort systemer til elbiler (E-mobility) – dvs. til bl.a. betaling og navigation.
Faktisk var interessen for de danske ideer pæn stor – for den franske bilindustri, som jo alligevel udstillede i hallerne i nærheden, havde folk, som lagde den danske stand et besøg under udstillingen. Og da det rygtedes, så var de vigtigste af verdens bilproducenter der jo også. Bedre forum kan ma nok ikke finde.
Udstillerne var enige om, at elbiler er vejen frem – det handler bare om at folk skal have en anden mental opfattelse af transport.