I 48 år har British Gas kørt Ford Transit – med glæde.

Medarbejderne føler sig hjemme og sidder med venstre fod på hjulkassen mens de hører den seneste McCartney skive i radioen – som deres far før dem.

Nu har det det britiske selskab lige bestilt 520 nye Transit – i stedet for gamle Transit, som har løst deres opgaver med at sørge for varme i rørene til briterne. Og hvorfor mon ?

Jo – dels kunne man genbruge tagholderne med de nødvendige stiger og andet gear, der er monteret på taget, og i varerummet kunne man genbruge reoler og andre holdere – og det tager ikke længe at flytte det over fra den gamle og til den nye bil – og så ville arbejds-sjakkene ikke undvære deres Transit. 48 år sætter sine spor.

Legendarisk fra 1965
Ford Transit har siden 1965 været legendarisk – og har toppet hitlister over hele Europa. Van of the Year er det blevet til flere gange – i 2007 senest for den klassiske model – og i år for den nye Custom.

I dag er bilen jo bare super-sikker med ESP (esc) som standard. I Storbritannien som i Danmark har mange VVS folk foretrukket Transit for sin styrke – og VVS folk har om nogen meget nyttelast i varerummet med rør og fittings.

British Gas kører naturligvis ikke kun Transit. De har lige været igennem en felt-prøve med Nissan NV 200 – til lettere opgaver. Men til det tunge skyts, hvis vi bort fra lastbiler, har Ford ovalen på køleren.

Tyrkiet og England
Bilen bygges måske ikke i britiske Southampton længere – men i Tyrkliet, men motorerne kommer  fra fabrikken i Dagenham. Motoren til gasselskabets biler er en 2,2 liters TDCI Duratorq maskine på 125 hk. Der er jo altid tungt læs på bilen.

“Det var ikke et valg, der gav hovedbrud. Varebilerne, som bruges til vores centralvarme-installatører, er vigtige for dem – og de elsker deres Transit. Da vi spurgte, hvad de ville have, sagde de: Giv os vores Transit tilbage. Og vi i selskabet kunne spare mange Pund ved at genbruge tagracks og reoler, siger flådechef Colin Marriott.

Bilerne til gasselskabet har mellemste akselafstand og medium taghøjde. Bilerne har aircondition, fartbegrænser og vinterdæk til vinterkørsel – så de ikke holdes tilbage, selvom kunden bor langt fra alfarvej.
Af de 520 biler bliver de 32 med firehjulstræk, så man kan komme frem uanset vejrkonditioner.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk