Airbag’en gik ikke rigtigt af, da den nye Mercedes-Benz blev sendt sidelæns ind i en pæl – som er en del af crashtesten i den uvildige test-organisation EuroNCAP.
Det betød, at Mercedes-Benz Citan kun fik kritiske tre stjerner, hvor fem stjerne i begge selskaber i mindste position for overliggeren i denne konkurrence.
”Vi har testet mange gange i de år, hvor vi forberedte CItan – uden at støde på problemerne med airbags. Men vi må acceptere, at EuroNCAP-testen viste noget andet. Derfor er vi gået tilbage til Renault for at rette op på problemet, som er, at gardin-airbag’en ikke udløses hurtigt nok, siger dir, Sascha Paasche, leder af produktudvikling hos Mercedes-Benz varebiler, til VOTY.dk.
Renault skal løse problemer nu
Paasche vil have Renault til at løse problemet her og nu. Han ved godt, at Kangoo er fem år gammel produktions-teknisk, hvor man ikke tænkte så meget på airbags. Airbag’ene kommer fra svenske Autoliv – men det er ikke dér fejlen skal findes.
”Renault kommer jo med en face-lifted Kangoo inden længe – og de benytter meget af det, som vi har indbygget i vores Citan. Så de har også travlt med at løse problemet, siger Sasche Paasche.
Renault kommer bl.a. med en helt ny front, så den ligner de øvrige Renault-produkter, man tilbyder girafklappen, hvor sidste del af taget vipper op, så der bliver plads til stiger, man får glæde af ændret affjedring og ophæng – og et stærkere karosseri.
Billigere end Citan
Hos Renault i Danmark forventer man, at den nye Kangoo kommer i næste måned – og for første gang til priser under Citan. Både i korte og lange udgaver – altså Express og Maxi. Også den helt korte skulle Akomme.
”Vi får den med tre sæder, der bliver valg af loftsluge – og motorerne kommer på 75 og 90 hk diesel. Vi kender ikke priser – men vi bliver billigere end Mercedes og bliver bedre udstyret, siger pressechef Søren Hyltoft, Renault Danmark.
Kangoo kommer også i en eludgave i form af den nye udgave – samt i to længder.