Ford Transit Custom har toppet salgslisterne i flere år, men først nu kan nyeste udgave af bilen fås med automatgear – som mange kunder har savnet.

Det er ved at være mange år siden Ford tilbød automatgear til en Transit – nærmere bestemt deres Durashift automatgear-kasse, som i hvert fald kunne fås til visse baghjulstrukne udgaver af MK3 udgaven med 2,5- og senere 2,4 liters dieselmotor.

Systemet blev omtalt pænt, for chaufføren kunne nemlig køre uden at bruge koblingen – og dermed undgå at slide for meget på sit knæ. Der var en del tekniske problemer dengang – så automatgearkassen gled ud af programmet.

Torque Converter fra USA

Men nu er automat-gearkassen her igen – endda gennemprøvet i alle automatgearkassers moderland: USA. Den har kørt et par år i USA på den store 2-tons Transit, siden den afløste Econoline modellen ”Over There.”

Nu fås den så også til bestselleren Custom – og det er fortsat en klassisk Torque Converter i forbindelse med Fords nye EcoBlue dieselmotorer.

Mange troede, at Ford ville vælge deres dobbeltkoblings-gearkasse SpeedShift fra personbilsprogrammet, men man påstår, at den ikke er holdbar nok til tung godstransport.

Passer godt i programmet

I den nye Transit generation passer den nye automat-gearkasse godt ind – især efter den er blevet tilrettet siden Ford viste prototypen i fjor. Nu skifter den blødt op under acceleration og gearer pænt ned igen. Men ikke med samme finesser som dobbeltkoblings-gearkasser.

Men Ford kassen er gennemprøvet, og den fungerer godt – man fornemmer ikke hårde skift mellem gearene. Den kan også med fordel køres manuelt for hurtigere accelerationstider.

Netop fordi der her er tale om en 130 hk motor, virker gearet ikke så voldsomt – men jeg har prøvet den med 170 hk, og her virker det også godt. Nogle vil måske påstå, at 130 hk og automatgear er for langsomt. Nu skal man også huske, at Fords nye dieselmotorer er usædvanlig smidige.

Venstre ben kan strækkes

Generelt set betyder automatgearet, at der nu er plads til at strække venstre ben bag rattet. Før var koblingspedalen i vejen – og mange valgte at placere foden på hjulkassen.

Der er lidt motorstøj ved acceleration, men det er ikke fordi omdrejningerne kommer højt op under accelerationen – motoren er bare ikke helt støjsvag. Ved rolig kørsel er der dog ingen gener. Der er heller ikke generende resonnanslyde fra varerummet.

Det er lidt de samme anker som hver gang, vi har en Transit med. Instrumentering og placering af knapper er uoverskuelig og kræver tilvænning.

Godt varerum

Men varerummet har altid været et plus hos Transit – med stor og bred sidedør. Man kan måske savne flere fastgørelsespunkter. Isoleringen ind til kabinen er dog god. Et plus er de nedfældelige tagbøjler på bilen.

Trailervægten lider noget under automatgearet – for trailervægten med bremser er standard kun 1.000 kg. – men opvejet kan man ifølge Ford komme på på 1.900 kg.

Konsollen til gearvælgeren er heller ikke så generende for højre knæ. I Transit sidder man højt – og det sikrer et godt udsyn. Det hjælper dobbelt sidespejlene også med. Men touch-screen skærmen er lidt for lille.

Tekniske data – Ford Transit automatic:
Motor: 4 cyl. turbodiesel TDCI.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 130 hk.
Moment: 384 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Topfart: 165 km/t.
Forbrug: 14,3 km/l.
CO2 udslip: 182 g/km.
Totalvægt: 3.140 kg.
Køreklar vægt: 2.129 kg.
Trailervægt: 1.000 kg (1.900 kg opvejet).
Varerum: 2.555 x 1.775 x 1.406 mm.
Rumfang: 6 kubikmeter.
Læssehøjde: 59 cm.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Fabriksgaranti: 2 år.
Vendediameter: 10,9 m.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Pris ekskl. moms: 241.903 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk