Af Finn Bruun
Transportministeriet har rygende travlt med store, nye infrastrukturprojekter. Projekterne har god samfundsøkonomi.
Det fastslår direktør Michael Svane i DI Transport.
Således kommer der nu en strøm af strategiske analyser af større infrastrukturprojekter: Hærvejsmotorvejen, Ring 5, havnetunnel i København samt stationskapaciteten i hovedstadsområdet – og flere er på vej.
God samfundsøkonomi
“Der er faktisk god samfundsøkonomi i stort set alle projekterne. Dermed venter der politikerne en stor og udfordrende opgave i foråret 2014. De skal nemlig prioritere mellem de mange gode og sunde projekter, siger DI Transports direktør, Michael Svane.
Han ønsker, at de politiske valg i videst muligt omfang har fokus på den nødvendige udbygning af vejinfrastrukturen i Danmark.
“En aftale om togfonden vil bidrage til en langsigtet og klog opprioritering af jernbanen i Danmark. Men der er også behov for at få truffet kloge beslutninger på vejområdet. Udbygningen af det eksisterende motorvejsnet skal naturligvis fortsætte, siger Michael Svane.