RAI messen i Amsterdam åbnede i dag – men kun de få inviterede VIP folk samt pressefolk, der var på messen torsdag eftermiddag, fik sig en verdensægte verdensnyhed – den nye VW T6 Transporter – om end i busudgaven Caravelle.
Da bilen nu havde fejret verdenspremiere i Amsterdam i et mega stort show med hundredvis af journalister fra hele verden, så accepterede ledelsen i Wolfsburg, at bilen lige fik et hurtigt visit på bilmessen.
Det var jo også chefen fra den hollandske importør, Ben Pon, der i 1947 gav tyskerne ideen til en varebil. Og barnebarnet havde også været æresgæst aftenen før – og havde bragt faderens lommebog med de første skitser af idden til Transproteren med sig til Dr. Eckhard Scholz – øverste chef for VW Nutzfahrzeuge.
Store fest er på IAA
Men – da udstillingen åbnede i dag var den fjernet. Den skal sikkert fejre sin helt store fest på IAA personbils-messen i Frankfurt til efteråret. Til Danmark kommer den en gang til efteråret.
Aftenen før var det meste af VW-ledelsen til stede – med øverst varebilschef Eckhard Scholz i spidsen. Alle generationer af Transporteren fra første udgave fra 1950 til nu blev kørt over scenen – og så slog tyskerne en sekser – sjette generation af den legendariske Transporter.
Mark Knopfler på scenen
Og det hele blev sluttet af med en bragende koncert med Mark Knopfler fra det tidligere band Dire Straits, som i øvrigt spiller i Tivoli i København 14. juni.
Men – RAI messen er en personbilsmesse, og selv om der var opstiller en ur-Transporter i foyer’en, så var det kun af dansk interesse til kommende Van’s, at vi besøgte messen, da vi nu alligevel var i byen.
Nu har vi ikke så længe siden refereret fra bilmessen i Genève – og det var i hovedtrækkene de samme biler, der stod i Amsterdam.
Tivoli fra Korea
Koreanske Ssangyong havde dog i mellemtiden opdateret deres Tivoli-prototype fra Schweiz til at være produktionsklar. Om bilen er opkaldt efter den gamle forlystelseshave i København eller efter den smukke bjergby udenfor Rom vides ikke.
Det er en slags mini-SUV bilmodel på 4,2 meters længde, hvor man sidder højt. Bilen kommer både som forhjulstrækker – men senere med 4×4 teknik. Frihøjden opgives i denne udgave til 167 mm. Til- og fra kørselsvinkler samt rampevinkel er på henholdsvis 20,5-, 28- og 17 grader.
128 hk benziner og 115 hk dieselmotor kan der vælges imellem.CO2 udledning på op mod 154 g/km er dog ikke imponerende. 181 km/t klarer den hurtigste dieseludgave – og de trækker 1.500 kg. på krogen.
Officiel dansk importør er Interdan-gruppen, der også importører Peugeot, Mitsubishi og Fuso – med der er ifølge FDM ingen planer at tage bilen hjem lige nu.
Nissan el-bybils koncept
Nissan havde endelig gjort sin elektriske eNV 200 klar som TAXI. Den lagde grunden for en konference om bybiler i fremtiden. eNV 200 begynder som bytaxi i Barcelona nu – og senere i London og New York.
På RAI sås også de mange biler, som hollænderne lige som os danskere kan bygge om til Van’s – så som Ford’s C-Max, som stod klar som plug-in udgave. Den nye C-Max går i produktion i disse dage. Det gælder også dens storebror S-Max.
Dertil kommer biler som Peugeot 308 GTI, Hyundai Tucson, Kia Sorento, Mazda CX-3, Honda’s og Suzuki’s nye crossover biler HR-V og Vitara, Renault Kadjar, VW Passat, Volvo CX 90, BMW 1-serie og 2-series Gran Tourer samt Skoda Fabia, Toyota Auris/Avensis og Subaru Levorg.