”Tre kinesere på Højbro Plads,” står der i børnesangen – og de er blevet til mange flere. Tusindvis af kinesiske turister valfarter til Danmark og Europa – men det gør deres produkter også.

Antallet af elektriske biler og varebiler fra Kina stiger disse år i voldsom fart – så hurtigt, at EU har indført straftold overfor den kinesiske fremmarch på elbils-området.

Men åbenbart uden synlig effekt, for den kinesiske stat støtter øjensynligt de kinesiske bilproducenter.

410 mia. kroner

Mediet ”Bilbasen” skrev sidste efterår, at den kinesiske bilbranche fra 2016 til 2022 i alt fik 410 mia. kroner i støtte – i første halvdel af 2023 fik BYD alene 1,78 mia. kroner og SAIC (bl.a. producent af varebilen Maxus) fik to mia. kroner.

Kina er verdens største økonomi for elbiler og kinesiske CATL er verdens største batteriproducent.

Allerede for 20 år siden indså den kinesiske regering, at grøn energi var det, der kunne redde landet fra den store luftforurening i landet.

Kan handle hurtigt

TV’s Kina-ekspert Christina Boutrup med 20 år erfaring som Asien korrespondent sagde fra scenen på elbilmessen eCarExpo for nylig, at alle har undervurderet kineserne.

Kina kan som totalitær stat handle hurtigt – men 27 regeringsledere i EU skal være enige før der sker noget i Europa.

Kine sidder også på produktionen af de fleste af råstofferne til batterier i verden – og  90 pct. af produktionskapaciteten i grøn teknologi er i Kina. Og det handler ikke kun om el – også indenfor brint-teknologi er man forrest.

Billigere i Kina

”Faktisk er en tredjedel af alle forarbejdede varer fra Kina i dag. Den vestlige verden har i årevis sendt produktionen til forsyningskæder til Kina – for det handlede hos erhvervslivet i Vesten om at flytte ud, bare man kunne spare en bøjet 25-øre,” som Boutrup udtrykte det.

Så først nu er man ved at trække produktionen tilbage til bl.a. Europa – for forsyningssikkerhedens skyld.

”Men i Kina er konkurrencen mellem elbilproducenterne blodrød – og så får den kinesiske stat mere ud af at støtte eksporten. Det kan dermed bedre betale sig for Kina at betale EU’s straftold,” fortalte Boutrup.

Tech-revolution

Christina Boutrup har i sine bøger om Kina – bl.a. ”Den Røde Løber” – beskrevet, at ”Riget i midten” i al stilhed har taget et kvantespring indenfor grøn teknologi.

I disse år gennemgår landet en tech-revolution, som vil rykke ved magtbalancen i verden og komme til at påvirke os alle.

”De færreste er opmærksomme på, at kinesiske virksomheder er globalt førende inden for flere af de vigtige områder, som kan forme vores fremtid: Droner, solceller, mobilbetalinger, sociale medier, e-handel og praktisk anvendelse af kunstig intelligens,” skriver hun.

Historien gentager sig

I 60’erne kom japanske biler til Europa – og i 80’erne fulgte koreanerne for alvor. Nu er det kinesernes tur. Først med biler og bagefter med de kommercielle køretøjer.

Kvaliteten var svingende i begyndelsen – for alle tre lande – men nu er der ingen, der ryster på hovedet over japanske eller koreanske biler. Og nu er de kinesiske bilers kvalitet overordnet i orden.

I Danmark var Maxus først med varebiler fra Kina med modellen EV80, som oprindeligt er udviklet hos LDV i England. Kvaliteten var ikke overbevisende – men seneste e-Deliver 7 er den på højde med en gennemsnitlig varebil fra Europa.

Nye kinesiske mærker

På IAA transportmessen i Hannover i september fyldte kinesiske produkter meget – dels de kendte mærker som Maxus og JAC, der har RSA Danmark som importør – dels BYD, der er i Nic Christiansen gruppen.

Verdens tredjestørste lastbilsmærke Dongfeng har kontrakt med K.W. Bruun – p.t. med personbilen Voyah, men med erhvervsbiler som en naturlig mulighed.

I Hannover sås flere nye mærker så som GAC og Feide, der begge allerede er forankret i EU. Alle bilproducenterne i Kina er helt eller delvist ejer af den kinesiske stat – og fælles for dem alle er, at de har øjnene rettet mod det elbilglade Norden, hvor elbilsalget i Europa er størst.

Ny BYD varebil i april

BYD overraskede på IAA med en chassisbil på 4,5- og 7,5 tons samt en kassevogn på 3,5- og 4,2 tons.

Sidstnævnte med navnet E-VALI nåede også frem til BYD standen på eCarExpo for nylig – sammen med Van udgaven af den kompakte Dolphin.

Her talte vi med BYD Danmarks adm. direktør Søren Møller Pedersen. Han fortalte, at den nye, store varebil kommer til Danmark i april 2025. Priser kendes ikke, men de bliver meget konkurrencedygtige.

Mestersælger havde travlt

At kundeinteressen var stor kunne flådesalgschef hos Terminalen i Kastrup, Jytte Norden, konstatere.

Hun havde knap nok tid til at tale med os – så mange besøgende ville høre om den nye BYD varebil. Blandt andet mange vognmænd.

BYD varebilen E-VALI i L3H3 udgaven har det største varerum på 17,9 kubikmeter. Den mindre L2H3 kommer samtidig – og begge med baghjulstræk eller firehjulstræk. Trailervægt 1,5 tons. Nyttelast op til 1.450 kg.

250 km rækkevidde

Der er dog en udfordring. Bilen er anset som en distributionsbil – derfor er rækkevidden ikke over 250 km.

DC ladning 30 minutter ved 188 kW – AC ladning op til 22 kW tager godt syv timer. Batterikapacitet 80,64 kWh, batteriydelse på 204 hk. Topfart 90- til 120 km/t alt efter model.

Blandt udstyret kan nævnes adaptiv fartpilt, varmepumpe, LED lygter, p-sensorer, blindvinkelalarm samt både køl og varme i førersædet.

Udviklet til tyske kunder

Tillige 360 graders around view kamera, varme i læderrattet og el-drevet førersæde.

Varebilen er udviklet på baggrund af samtaler med tyske kundegrupper. Designet, som minder om en amerikansk postbil, er den tyske designchef hos BYD – Wolfgang Eggers – ansvarlig for.

Han kom til BYD i 2016 efter en fortid hos Alfa Romeo og Audi – og har i dag 1.000 designere under sig.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk