Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo vandt titlen Van of the Year for året 2019 – nu er vinderne fejret i Danmark hos den fælles importør Interdan.

Europas bedst, nye varebiler hedder Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo. De har vundet titlen for 2019 – og ledelsen i de tre PSA-selskaber fik allerede deres trofæer i forbindelse med den internationale IAA transportmesse i Hannover i fjor.

De tre PSA-varebiler opnåede 127 point – foran den nye Mercedes-Benz Sprinter med 92 point, Ford Courier med 33 point og Ford Courier og Renault Master Z.E, hver med 18 point.

En blåstempling

Nu er de trillingerne nået til Danmark – og i den forbindelse har Carsten Teiner, VOTY.dk,  som dansk repræsentant for den internationale jury, fejret kåringen ved at overrække kopier af de originale trofæer til repræsentanter for det danske importselskab, Interdan: Salgschef Sten Schwaner, Peugeot, produktchef Thomas Lykke, Citroën og Lasse Arrild Lund, Opel.

Det foregik forleden hos Interdan i Glostrup.

De understregede alle tre, at prisen er en blåstempling af produkterne og PSA’s udviklingsfolks store arbejde med skabe en ny varebil med de tre mærker identitet og DNA bevaret.

Velkendt DNA

Eksempelvis er der i-Cockpit i Peugeot Partner som i Peugeots andre nye bilmodeller – og når man sidder bag rattet i de tre biler, føler man straks, at man sidder i en Peugeot, i en Citroën eller i en Opel.

”Kunderne vil i højere grad føle, at de ikke løber nogen risiko ved at købe en bil, der har fået en pris fra 24 europæiske fagjournalister fra lige så mange lande,” siger Lasse Arrild Lund.

Og Thomas Lykke understreger, at det er en blåstempling til produktionen.

Vigtig pris for konkurrencen

”Kunden vil ikke føle, at man vælger forkert, når man køber Årets Varebil.”

Det er en vigtig pris for konkurrencen.

”Prisen vil vi selvfølgelig implementere i al vores markedsføring fremover,” siger Sten Schwaner.

Designet er meget vellykket – og bilerne er alt andet end kantede kasser. Der er gjort meget ud af detaljerne, så man straks ser, hvilket mærke, det handler om – det gælder også udstyr og sikkerhedsspørgsmålet, hvor nødbremse nu er standard i alle bilerne.

To platforme sammen i én

Fortil har udviklingsfolkene anvendt den roste EMP2 platform, som går igen i flere personbiler i PSA – mens den bageste del er genbrug fra tidligere – for at skabe så god plads til godset samt at kunder kan genbruge reoler og andre opbygninger fra de tidligere modeller.

Ved at udvikle en kraftigere bagaksel til varebilerne i forhold til samme modellers personbilsudgaver har man 1.000 kg. nyttelast at gøre godt med mod 600 kg. Sammen med den kombinerede platform får man både bedre varebilsforhold og bedre køreegenskaber. Udover den nye undervogn er udhæng for og bag også gjort kortere.

Mange udgaver

Teknisk er der nye gearkasser – bl.a. en vellykket automatgearkasse.

Bilerne findes i to længder og tilbydes med både diesel- og benzinmotorer. En særlig og højere udgave med Ultra Grip kaldes for Work og er tiltænkt bl.a. entreprenører og bygningshåndværkere.

Senere kommer elektriske udgaver af bilerne (i 2020) – og bilerne findes også med firehjulstræk (fra firmaet Dangel.)

Kvantespring for Opel

For Opel er der tale om noget af et kvantespring, fordi man nu har Opels nyeste DNA i Combo – og det tror Lasse Arrild Lund vil betyde et meget større salg end tidligere.

Men – som alle tre bilfolk siger, så er prisen i dag også meget vigtig. Men når det så er sagt, så tæller eksempelvis sikkerhed meget mere end tidligere – for ikke tale om komfort. Der er jo tale om arbejdspladser.

Ny salgs-strategi

For at skabe bedre muligheder for Citroën-forhandlerne vil Citroën kopiere den strategi, som Peugeot har haft så stor succes med – ikke mindst, når det gælder uddannelse og talentudvikling.

I øvrigt vandt den første Citroën Berlingo også Van of the Year prisen, da den kom frem i 1997.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk