Mellemklasse-varebilerne fra PSA-koncernen er ventet med spænding – og har været på vej et stykke tid.

Corona krisen har udsat Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy og Opel e-Vivaro i mere end tre måneder – hvor de skulle have haft verdenspremiere på Commercial Vehicle Show i Birmingham.

Men nu har koncernen i Paris meldt teknikken ud – som vi tidligere har beskrevet efter et virtuelt møde med varebilschef Xavier Peugeot.

Klar ultimo 2020

De nye el-varebiler vil kunne opleves i Danmark i slutningen af 2020 og den elektriske varebilsportefølje bliver komplet med en elektrisk Boxer og Jumper samt en elektrisk Partner- og Berlingo Van i løbet af 2021. Opels el-udgaver kommer lidt senere.

Priserne herhjemme har vi dog ikke kendt – før nu, for den danske importør, Interdan, har netop løftet sløret for, hvad de franskbyggede varebiler skal koste.

Billigste PSA mellemklassevarebil bliver en e-Jumpy fra Citroën til 206.000 kr. for basisudgaven L1. Billigste e-Expert – på et højere niveau: L2 – skulle koster 237.990 kr. Generelt ligger priserne  på Citroën udgaver lavere end priserne på Peugoet modeller.

Det skal de koste

De første priser og udstyrsniveauer – e-Expert L2 Premium 50 kW – 230 km rækkevidde og som nævnt 237.990 kr. eksklusive moms.

Udstyret omfatter syv tommer touchskærm, Apple CarPlay og Bluetooth, bakkamera med 180 graders udsyn og styrelinjer, p-sensorer for og bag, Blind Spot Detection, automatisk klimaanlæg, Multiflex dobbeltpassagersæde med ModuWork (luge mellem kabine og varerum) og drejelig PC holder og lakerede kofangere.

Topmodellen Ultimate

e-Expert L3 Ultimate 75 kW – 330 km rækkevidde – til 308.990 kr. ekskl. moms.

Udstyr ud over Premium omfatter automatisk nødbremse, elektrisk nøglebetjent åbning af højre skydedør, 17 tommer diamantslebne Phoenix alufælge, nøglefri adgang og start, Ultimate Interior Pack, Xenon forlygter, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, distance- og frontkollisions-advarsel, automatisk fjernlys og træthedsdetektor og Head-Up Display. Der meldes ikke ud, om bilerne har adaptiv fartpilot – som kan fås i dieseludgaverne.

Mærker allerede interesse

”Vi har gode forventninger til den nye e-Expert af flere årsager, Rent produktmæssigt har den nogle unikke egenskaber, som bl.a. mulighed for at trække en 1.000 kg trailer, hvilket vores nuværende e-konkurrenter ikke kan. Herudover forventer vi, at den får en rigtig fornuftig TCO, både i forhold til e-konkurrenter og konventionelle varebiler. Vi mærker allerede interesse fra kunderne og har allerede modtaget de første bestillinger, så vi glæder os til at kunne vise den frem in real life sidst på året,” siger Sten Schwaner, salgschef for varebiler hos den danske importør.

Der er netop åbnet op for forudbestilling af den nye e-Expert, og den vil forventeligt kunne leveres til kunder sidst på året eller i starten af det nye år.

Teknik som i e-208 og e-2008

Teknologien i e-Expert er den samme som i personbilerne e-208 og e-2008, hvilket vil sige, at den er udstyret med en 100 pct. elektrisk motor med en ydelse på 136 hk og et drejningsmoment på 260 Nm.

Den eneste forskel er en lille ændring i gearkassen på e-Expert, som har en lavere gearing for at forbedre trækkraften. Tophastigheden er 130 km/t og accelerationen 0-100 km/t er på 13,1 sekunder.

Der er en lasteevne på op til 1.275 kg. Helt unikt for en el-varebil har e-Expert en anhængervægt på op til 1.000 kg.

Lynladning

Takket være varmereguleringen af batteriet er det muligt at lynlade e-Expert, så det blot tager 30 min at lade batteriet fra 0 til 80 pct.

Uanset hvilken batteripakke, der vælges, er pladsen bevaret i både kabine og varerum. Batteriet har en garanti på otte år eller 160.000 km for 70 pct. af ladekapaciteten

På det danske marked kommer e-Expert som standard med en 3-faset On Board Lader på 11 kW, hvilket giver mulighed for fuld opladning på 5 timer for 50 kWh batteriet og 7,5 timer for 75 kWh batteriet i en Wall Box.

Aftale med Clever

Peugeot har i Danmark valgt at indgå et samarbejde med Clever, som tilbyder installation af en Wall Box hjemme eller på arbejdspladsen.

Der er tre forskellige køreindstillinger til rådighed:

• Eco (60 kWh,180 Nm): Øger rækkevidden og er perfekt til bykørsel
• Normal (80 kWh, 210 Nm) Optimalt til al hverdagskørsel
• Power (100 kWh, 260 Nm) Performance indstillingen, når bilen er tungt læsset eller skal levere maksimalt.

Citroën med samme teknik

Identisk med e-Expert er e-Jumpy, og Citroën Danmark kan allerede nu afsløre de første priser og udstyrsniveauer:

e-Jumpy L1 50 kWh- 230 km rækkevidde koster 205.990 kr. ekskl. moms.

Udstyr omfatter aircondition og varmepumpe, parkeringssensor bag, sædevarme fører og passagersæde, højdejusterbart førersæde med armlæn og lændestøtte og dobbelt passagerbænksæde.

Topmodellerne

e-Jumpy L2 50 kWh- 230 km rækkevidde Fleetline koster 219.990 kr. ekskl. moms.

Udstyr omfatter tillige bakkamera, Blind Spot Detection, 7” touchscreen med Apple CarPlay og Android Auto, aircondition og varmepumpe.

e-Jumpy L3 75 kWh- 330 km rækkevidde Masterline koster  279.990 kr. ekskl. moms.

Udstyr plus i forhold til Fleetline omfatter multifunktions læderrat, el-sammenklappelige sidespejle, klimaanlæg, nøglefri adgang og tågeforlygter.

Dækker de fleste kørselsbehov

”e-Jumpy er et unikt produkt, der med sin nul-emission (lokalt) er en fremtidssikring for brugeren, som kan komme rundt overalt i byen uden at være nervøs for områder med nul-emissionsbegrænsning. Og hvad der er endnu mere vigtigt – det er ikke nødvendigt at ændre adfærd, for med en rækkevidde på op til 330 km dækker ë-Jumpy langt de flestes kørselsbehov. Man lader blot om natten og så er den klar til næste dags arbejde,” siger produktchef for varebiler hos Citroën, Thomas Holmsted Jensen.

Opel el-vans kommer senere

Opel Vivaro-e kommer til Danmark lidt senere end e-Expert og e-Jumpy.

Meldingen er, at den kommer i løbet af 2021. Derfor bliver der ikke meldt endelige priser ud endnu.

Bilen fortsætter ikke bare Opels elektrificerings offensiv, men også Vivaros succeshistorie, der startede med den første generation tilbage i 2001, hvor den blev bygget i samarbejde med Renault.

Alle Opel med el i 2024

Den næste elektriske Opel varebil, Opel Combo-e, kommer senere i 2021. Opel vil tilbyde en elektrificeret version af alle person- og varebiler inden udgangen af 2024.

Den sidste firling fra fabrikken i nordfranske Valenciennes hedder Toyota e-Proace, men Toyota Danmark har endnu ikke meldt priser endsige tidspunkt for lancering af bilen herhjemme ud endnu.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk