(TORINO)

10 år efter første elektriske Iveco Daily blev vist som prototype, er italienerne nu klar til at begynde produktionen af deres endelige udgave, som er i Danmark efter Nytår.

Det var på Sicilien, at vi stiftede bekendtskab med den første elektriske Iveco Daily. For 10 år siden var det et spændende islæt – for el-varebiler var i sin vorden med lille rækkevidde på ca. 80 km. Nu er den end tredoblet.

Iveco er gået sammen med batteriproducenten Microvast i USA/Kina om en ny litium-ion batteripakke, som kan installeres i rammen på den italienske varebil – enten én, to- eller tre batteripakker. Vælger man en bybil med én batteripakke er rækkevidden kun 120 km/t.

En halv times test

Vi har netop prøvet udgaven med to batteripakker – med 74 kWh – og godt et par hundrede km rækkevidde.

Det foregik på motorveje og landeveje i Torinos udkant – som jo ikke er det optimale område for en el-bil, for her får man hurtig bugt med strømmen. Det gik dog, da turen kun varede en halv time.

Lidt tæt trafik i mindre byer passede dog godt til bilen – uden støjende diesel-tomgang. Bilen havde 1-trins automatgear med 1-pedal funktion. Det vil sige kraftig rekuperation. Andre modes er ”Sailing” og ”standard.”

Max 90 km/t

Bilen med to batteripakker var dog ganske hurtig. Det hjalp også med bilens 400 Nm.
Topfarten med to batteripakker var dog begrænset til 90 km/t.

Med tre batteripakker – som kræver lang akselafstand på 2,4 meter – kan man nå op på 130 km/t.

Det er dog mere påtænkt chassis-udgaver og tunge applikationer op til 7,2 tons totalvægt – f.eks. som renovationsbil.

Hårdt affjedret

Testbilen havde en mindre nyttelast på cirka et par hundrede kilo, men det generede ikke bilens præstationer.

Det var værre med den faste affjedring – som var mindre behagelig på de hullede italienske veje. Her vil det være rart med en luftaffjedring – som ikke var på testbilerne.

2,9- til 3,2 kWh pr. km

e-Daily har en rækkevidde på maksimalt 350 km i snit – men i bytrafik når den 400 km. Man kan vælge imellem eco, normal og power. Iveco oplyser forbrug på mellem 2,9- og 3,2 kWh pr. kilometer.

Vi nåede målt på en anden måde 4,8 km pr. kWh – men det var også 25 grader udenfor. Til nordens kulde er forbruget nok anderledes – og her vil mange nok savne en varmepumpe, som Iveco ikke er klar med.

Til gengæld er der en hyletone under 30 km/t – for at advare de bløde trafikanter om ens fremfærd. Det kendes fra flere forskellige bilmærker.

Ny batteri-samlefabrik

Selv om Iveco forleden også åbnede sin første batterisamlefabrik i Torino – til batterier til varebiler, busser og lastbiler – for at være uafhængig af leverandører, så kommer Microvast batterierne fra Kina (hvor den Texas baserede fabrik har en afdeling) – og det gælder også elmotoren fra JJE fabrikken.

Batterisamlefabrikken tilhører Ivecos datterselskab FPT (Fiat Power Train), som blev stiftet i 70’erne – og hvor dieselmotorerne til Fiats- og Ivecos varebiler har været bygget lige siden.

Tre el-udtag

Den vandkølede Iveco e Daily batterienhed hedder eBS 37 – som er en litium-ion nikkel cobolt mangan-batteritype – med 140 kW/kg massefylde.

Der er også mulighed for tre elektrisk ePTO kraftudtag – 15 kW mekanisk for brug af pumpe, høj-volt ePTO til kølemaskiner og lav-volt ePTO til lift. Tillige kan man få strømstik til bilen til f.eks. boremaskiner.

Op til 80 kW DC opladning

Der er mulighed for valg af AC-opladning på 22 kW – og DC opladning på 80 kW. De fleste til eksport får 80 kW DC opladning.

For Iveco er eftermarkedet også vigtigt for e Daily kunder, og man kunne bl.a. tilbyde service ikke kun for e Daily – men også for blandede el-bilparker. Her spillede en ny app også ind.

Brint-Daily i 2027

Iveco arbejder sammen med Hyundai om en brintudgave med koreansk brintteknik – som desuden udstyres med et plug-in hybrid stik.

Teknikken er allerede klar – men bliver formentlig først tilbudt om ca. fire år. Til gengæld vil 20 pct. af Ivecos køretøjer køre på brint i 2035 – og før 2030 er tallet af diesel-køretøjer faldet 60 pct. Her spiller den kommende Euro 7 norm også ind.

Men allerede nu har Iveco introduceret et mere stilrent bomærke til deres køretøjer.

Fakta Iveco e Daily:
Testbil: 38S14EV kassevogn.
Akselafstand: 3.520 mm.
Totalvægt: 3,8 tons.
Nyttelast: 1.283 kg.
Motor: Permanent Magnet Syncrommotor.
Batteripakker: 2. eBS37.
Type: Litium-ion – litium, nikkel, cobolt, mangan.
Producent: FPT/Microvast. Opladning AC. 22 kW – DC: 80 kW.
Batteri: 74 kWh (tilgængeligt 70 kWh).
Testbil ydelse: 90 kW (Max eDaily 140 kW).
Moment: 400 Nm (konstant 200 Nm).
Modes: eco, power og normal.
Regeneration: 1 pedal, sailing, standard.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Bladfjedre. Stiv aksel.
Bagaksel: Enkeltmontering.
Dæk: 235/65 R16.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk