Jaguar har bygget en elbil – EV400 AWD. Den mest luksuriøse af sin art – som matcher Jaguars øvrige bilprogram med lædersæder og topklasse komfort.

Jaguar I-Pace er tidens mest avancerede elbil med sportsvognspræstationer og høj grad af komfort – med en rækkevidde på op til 740 kilometer.

Ikke en bil for den jævne borger måske – nok mere for erhvervslivets elite, som ovenikøbet slipper for det meste af registreringsafgiften, da elbiler i den dyre ende af skalaen er delvist fritaget.

Fra 600.000 kr. plus moms

741.000 kroner koster den billigste udgave – og trækker man momsen kommer man ned under 600.000 kroner, som er prisen, hvis man som virksomhed vil have den på gule plader. Eller prisen for et par store kassevogne.

Men da vi alle må se i øjnene, at vi er på vej ind i den fossilfrie bilverden – så vil vi se flere og flere erhvervsbiler, der kører på el. Og da der indregistreres mange Van’s hvert år, bliver el-Van’s det næste skridt.

Hvorfor så lige se på den nok dyreste – fordi man sparer flest momspenge her.

Ikke til super-pendlere

Det vil sige – hvis man tager den bil, som vi lånte af Jaguar – topmodeller HSE – så er vi med ekstraudstyr som glastag og luftaffjedring – tæt på en million kroner, hvor prisen uden moms så bliver 800.000 kroner.

Men elbilen er stadig for de, som ikke pendler mellem landsdelene hver dag – selv om rækkevidden med bilens 90 kW batteri opgives til 470 km efter WLTP norm.

Men så skal man køre meget afslappet. Sporty kørsel, motorvejskørsel og kørsel om vinteren betyder, at rækkevidden skrumper betydeligt.

Vores mini-test

Vi lånte bilen i Birkerød og kørte til Helsingør og retur via Hornbæk – cirka 90 km. Men da meget var motorvej med hurtige overhalinger samt lige landevej, så var der kun 260 km rækkevidde tilbage, da nåede tilbage. Vi lagde ud med 400 km rækkevidde – så bilen havde ekstra ”spist” 50 km rækkevidde i vores private test.

Man skal med en elbil altid sørge for at være opdateret på, hvor der er ladestandere i nærheden, hvis man er på tur – og altid huske at lade op om natten hjemme/i firmaet. Her kan man typisk lade med 16A eller 32A.

Lang ladetid

Med en Clever lade-box med 7,4 kW tager det godt et halvt døgn at lade op – ved en ladestander i vejen lader man med 3,7 kW – og så taler vi om mere end et døgns ladetid. Hurtigladere gør det hurtigere, men der er ikke så mange endnu. Til gengæld kan man for 700 kroner lade alt det, som man vil – så elbilen er billig at bruge.

Ladekablerne gemmes meget praktisk i et rum under frontklappen. Der er lidt aflæggeplads under gulvet bag, for der er ikke reservehjul, men lappekit.

Lynhurtig

Bilen har to elmotorer ude ved hjulene med 200 hk i hver. Bilen er virkelig hurtig – ikke mindst fordi elbiler har drejningsmoment fra 0 km/t – så 100 km/t nås på 4,8 sekunder.

Man kan vælge imellem Eco, Comfort og Dynamic kørestil – i testbilen var der tillige luftaffjedring til at gøre kørslen mere komfortabel.

I-Pace vejer med sine 2,3 tons i køreklar vægt 500 kg mere end f.eks. F-Pace benzinudgaven, så den er lidt tung i rattet – men bilen har et fint vejgreb, om end man tydeligt mærker lidt uro i undervognen.

Fin motorbremse

Motorbremsen er velfungerende – faktisk kan man nærmest glemme fodbremsen. Samtidig lader denne funktion batteriet lidt op hele tiden. Det giver en komfortabel kørsel. I det hele taget er bilen meget lækker at køre i – som det er normalt i en Jaguar.

Sikkerheden kunne måske være bedre. Nødbremse er standard, men virker ikke ved alle hastigheder. ACC, adaptiv fartpilot er kun standard på topmodellen, men skal købes ekstra i basisudgaven.

Kabinen er velindrettet – og der er bl.a. tre skærme, bl.a. en til klimaanlæg, telefon og sædevarme – og der er en fornem finish på bilen. Man sidder godt i sædet (elstyret med hukommelse). Bilen er også helt støjsvag.

Må ikke trække en trailer

Bilen har en masse udstyr – og et plus er bl.a. sprinkler til forruden, hvor dyserne sidder på viskerarmen. Dertil kommer navigation, og læderrat.

Som Van vil man blive glad for den meget aflæggeplads i kabinen og det store varerum på ca. 1.400 liter. Bagklappen var elstyret – hvor man kunne åbne klappen med en fod under kofangeren. Et minus er, at I-Pace ikke kan trække en trailer.

Jaguar I-Pace er blandt de fem kandidater til Årets Bil i Danmark 2019 – de øvrige er Ford Focus, Hyundai Kona, Kia Ceed og Peugeot 508.

Fakta Jaguar I-Pace HSE:
Motor: 2 gange el-motorer.
Ydelse: 400 hk.
Moment: 696 Nm.
Acc. 0-100 km/t: 4,8 sek.
Topfart: 200 km/t.
Dæk: Good-Year Eagle.
Gear: Trinløst.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: ventilerede skiver.
Trailervægt: 0 kg.
Varerum: Ca. 1.400 kg.
Pris på hvide plader fra: 741.000 kr.
Pris på gule plader ekskl. moms: Fra 600.000 kr.
Testbil med udstyr ekskl. moms: Ca. 800.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk