Opel har forstået at bevare deres helt eget DNA på deres biler efter indlemmelsen i PSA-gruppen i 2017 (og siden i fjor i Stellantis).

Det har man bl.a. set i Opel Corsa – og endnu mere i Mokka-udgaverne fra i fjor, som har fået den nye designfilosofi, Opel Vizor, som minder meget om den første Opel Manta sportsvogn i 1970. Også interiøret er det samme.

Fransk  platform

Teknikken er dog fransk – det vil sige platformen CMP (Common Modular Platform) og drivline, som også sidder i bl.a. Peugeot 2008.

Vi har prøvet tre Opel biler – den elektriske Corsa og Mokka i både el- og benzinudgave. I forhold til franske biler er affjedringen lidt hårdere – fordi kørestilen skal passe til tyske kunders ønsker, og i Tyskland er kørestilen ikke blød. En Opel skal være Autobahn Proof, som det hedder.

Ingen af bilerne er racerbiler, så styringen kunne måske være mere præcis, og en sportsundervogn har bilerne ikke, selv om batterierne i bunden af bilen betyder tyngde.

Spar momsen som e-Van

Vores Corsa-e var en såkaldt First Edition udgave med ekstra meget udstyr til knap 200.000 kroner som Van – og 230.000 kroner på hvide plader.

Men da elbiler er uden afgift, er der kun momsen at spare på gulpladebilen – og hertil skal der betale for ombygningen.

Men manglende små fabriksbyggede elvarebiler til last mile distribution i byer giver det god mening med at ombygge dem – for byer kræves ofte grøn transport.

Godt 200.000 kr. plus moms

Mokka-e koster cirka 280.000 kroner på hvide plader – og her vil Van-prisen ligge på cirka 220.000 kroner plus moms.

Mokka med 1,2 liter benzinmotor kan fås fra ca. 220.000 kroner hvide plader – og så er det pludseligt sjovere, for her er gulpladeprisen cirka det halve plus moms (tommelfingerregel) – så forvent en pris på 140.000 kroner plus moms i laveste Enjoy udgave.

Vælg de sikre udgaver

Her kørte vi i Edition+ udgaven – og den udmærker sig med både adaptiv fartpilot og nødbremse (nødbremse er lovbefalet for nyproducerede biler fra årsskiftet – men lagerbiler kan med dispensation sælges flere år frem uden nødbremse.

Opel Corsa har været en bestseller som Van i mange år – og opnåede et salg som Van i 2021 på 55 enheder (el, benzin og diesel), hvor Mokka kun solgte i fem enheder – heraf Mokka e i to udgaver.

Tidlige solgte forgængeren Mokka X meget godt som Van, men var også lidt større.

Opel bestemmer selv

Dengang var Mokka en rendyrket Opel fra bunden, men Opel kan selv bestemme både design inde og ude samt opsætning af undervogn. De bygger også selv deres biler – om end med fransk drivline. Mokka er endda blevet 120 kg lettere.

På varebilsiden er eksempelvis udvikling flyttet til Rüsselsheim i Tyskland – hvor også brintforskningen foregår. Selvfølgelig i tæt samarbejde med Paris.

Let at betjene

Tidligere kunne Opel ofte tilbyde de lægeudviklede AGR sæder. Det kan man i hvert fald ikke i Mokka længere.

Men begge bilmodeller kan fås med meget andet udstyr – vores veludstyrede udgaver havde f.eks. 3D instrumentering med to skærme og navigation.

Men heldigvis er der mange manuelle knapper – f.eks. omkring ventilationssystemet. Det er befriende i forhold til, at alt foregår via skærmen på mange nye biler.

Godt med udstyr

Vi kan også nævne varme i sæder, linjevogter, læderrat, alufælge, sportssæder i dellæder, elektrisk håndbremse, glastag, parkerings-assistent og 7-tommer touchscreen inklusive apple car play (10 tommer kan fås).

Men man sidder udmærket bag rattet i de små Opel biler– fordi ryglænet kan indstilles trinløst, læderrattet kan indstilles i længde- og højderetninger – og så er der en fast fodplade, der giver en meget lige kørestilling.

Fås stadig som diesel

Som sagt holder Opel og Stellantis fast i at kunne levere diesel som alternativ – med fire cylindre, mens f.eks. Mokka 1,2 Turbo er 3-cylndret med 130 hk – og ikke så harmonisk at høre på. Den har et moment på 230 Nm ved 1.750 omdrejninger og kan køre 16,9 km/l i snit (WLTP).

Eludgaven, som har 136 hk, opnår en rækkevidde på 324 km WLTP i en Mokka og 328 km i en Corsa e – og er naturligvis helt lydløs.

Prisspringet for de forskellige udgaver som Van er ikke ret stor – så man bør vælge f.eks. Edition+, Ultimate eller GS, så man får alt sikkerhedsudstyret med.

Stivere karosseri

Mokka i den elektriske version har gennem den lavtliggende integrerede batterikonstruktion fået øget stivheden i chassiset med op til 30 procent. Det er også med til at give de bedre

køreegenskaber. Men el udgaven er tungere end den tungeste af de gamle Mokka X modeller.
Man kan ikke køre med trailer i eludgaven – men Mokka har et varerum er på ca. 1.100 liter. Vores testbil med benzinmotor må trække en trailer på 1.200 kg.

Corsa-e har en læssehøjde udvendigt på 70 cm og indvendigt på 18 cm – Mokka henholdsvis 81- og 19 cm.

Indstille motorbremse

Mokka-e og Corsa e er begge er udstyret med en motor, der leverer 136 hk og 260 Nm drejningsmoment.

Bilerne havde automatgear (1 trin for elbilerne og trinløst automatgear for 1,2 T) – og skiftepladerne bag rattet i elbilerne, hvor man kan indstille bilens rekuperation – altså hvor kraftigt bilen bremser op, når speederen slippes – og derved samler strøm op. Også kaldet B-pedal.

Rimelige præstationer

Man kan vælge mellem tre køreprogrammer – Normal, Eco og Sport. For at spare energi og rækkevidde fra det 50 kWh store batteri er topfarten elektroniks begrænset til 150 km/t.

Til 100 kmt/t når man på ni sekunder. Det er samme præstation som i benzinudgaven med 130 hk, som iøvrigt kan køre 200 km/t.

Et 100kW jævnstrøms-hurtiglader system, der gør det muligt at lade op til 80 pct. af batteriet på 30 minutter, er standard udstyr.

322 km rækkevidde

Opel Mokka-e har en rækkevidde på 324 kilometer ifølge WLTP normen. Mokka-e kan lade med op til 11 kW (tre faser/16A) – og batteriet har otte års garanti.
Alle Opels bilmodeller vil findes i en el-udgave inden 2024.

På trods af en hjulafstand, der er to mm længere, er den nye Mokka 12,5 cm kortere end forgængeren – men 10 mm bredere end sin forgænger. Totallængden er på 4,15 meter.

Multimedie systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto og fås i en syv tommer farveskærm (Corsa-e havde 10 tommer skærm.)

Faktaboks Opel Mokka-e:
Motor: elmotor.
Ydelse: 136 hk.
Moment: 260 Nm.
Batteri: 50 kWh.
Lademulighed: 11 kW (hjemmelader)
Rækkevidde WLTP: 314 km.
Topfart:150 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9 sek.
Varerum: Ca. 1.100 liter (både Corsa og Mokka.)
Køreklar vægt: 1.598 kg.
Nyttelast: 417 kg.
Trailervægt: 0 kg. (1,2T: 1.200 kg.)
Dæk testbil: Michelin Primacy 4 – 215/55 R18.
Læssehøjde: 760/180 mm.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafhængig bag.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. esc, ABS.

Corsa e pris ekskl. moms (Van): Ca. 200.000 kr.

Mokka e pris ekskl. moms (Van): Ca. 220.000 kr
Mokka 1,2 ekskl moms (Van): Ca. 140.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk