Det tyske trafikministerium udvider vejnettet i forsøget med modulvogntog.

De nye veje omfatter bl.a. motorvejene A1 og A27 ved Bremen. Samtidig bliver det muligt at køre med modulvogntog til Bremens store godscentral ved havnen.

Fra forsøgets start har Bremen ellers været en ”prop” på ruterne mod eksempelvis Bremerhafen, Cuxhafen, Oldenburg,  Osnabrück og ikke mindst i Holland.

Mere helhjertet forsøg
“Udvidelsen er meget positiv og et vigtigt skridt på vejen mod et mere helhjertet forsøg med modulvogntog i Tyskland. Det danske forsøg med modulvogntog viser klart, at modulvogntogene sparer diesel og giver mere effektive transporter af volumen- og arealkrævende gods.  De første resultater af det tyske forsøg peger i samme retning, trods den lavere totalvægt i Tyskland. Men det er afgørende, at der kommer flere vogntog med i forsøget. Derfor er det godt, at mere af det centrale tyske vejnet er taget med, siger chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens fra vejgodstransportens brancheorganisation ITD – International Transport Danmark.

Store besparelser
Det tyske transportministerium meldte sidste år ud, at de første resultater fra det tyske forsøg var særdeles positive.

Deltagerne meldte om dieselbesparelser, mere effektive transporter og dermed mindre CO2-udslip. Nogle virksomheder kunne fortælle om op mod en tredjedel sparede ture takket være modulvogntogene.

Der er dog stadig lang vej endnu for problemfri kørsel med danske modulvogntog i Tyskland.

Forskel på vægtgrænser
Uklarhederne handler især om grænseoverskridende kørsler, specielle tekniske krav og vægtgrænser på maksimalt 40 tons i Tyskland mod 60 tons i Danmark. Dog må vognmænd bruge 44 tons ved kombineret trafik, hvor bane eller skib også er blevet brugt under transporten.

“Derudover er der valg i Tyskland til efteråret. Kommer der et regeringsskifte og en rød-grøn regering, frygter vi en mere negativ indstilling til det tyske forsøg med modulvogntog. Forsøgsperioden udløber om 2,5 år, så vognmændene har brug for klarhed, hvis de skal investere i materiellet, siger Jørn-Henrik Carstens.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk