Danmarks måske billigste varebiler får premiere i løbet af første halvdel af 2013, når Renault i Danmark lancerer deres lavprismærke Dacia i Danmark.
13.- og 14. april er der premiere på Lodgy – en MPV, som er større end Renault Grand Scénic, og som kan sælges som varebil på gule plader for 65.000 kr. plus moms – og i april kommer så Sandero – en bil, der er nummeret større end Renault Clio, og som i en kommende benzinudgave formentlig kan sælges for 40.000 kr. plus moms – måske den billigste varebil i landet. Med dieselmotor bliver prisen ca. 55.000 kr.
Endnu mere spændende bliver Dacia Dokker Van, som kommer til august – den vil koste ca. 80.000 kr. plus moms, hvor en Kangoo koster godt 130.000 kr. plus moms. Samme størrelse – men til en pris under de små biler fra PSA og Fiat (Bipper, Nemo og Fiorino).
Alle Dacia-bilmodeller vil i øvrigt kunne fås på gule nummerplader.
32-36 udvalgte Renault-forhandlere i Danmark ser frem til at få Dacia på programmet –og enkelte har sågar smidt et andet lavprismærke ud af butikken for at få Dacia.
”Med Dacia får forhandlerne et mærke, som deler teknik med Renault-bilerne – og det er en økonomisk fordel, når man ikke skal investere i værktøjer og reservedele til to mærker, siger pressechef Søren Hyltoft fra Renault og Dacia i Danmark.
Forhandlerne er, som Søren Hyltoft udtrykker det, ellevilde – og de forstår ikke, at der kun satses forsigtigt med opstarten af Dacia med en målsætning på en pct. markedsandel i år. De tror på stor succes. Ikke mindst fordi Dacia-bilerne, som bygges i Rumænien og i Marocco, sælges med tre års fabriksgaranti, hvor garantien på Renault er to år.
Dacia rammer perfekt ind i danskernes ønske om billige biler – og med en Dacia får man en ny bil til en brugt bils pris – sammenlignet med en bilmodel i samme klasse hos konkurrenterne.
”Man kan også sige at man får en bil i et segment til en pris på en konkurrent i segmentet under. Vores nye B-segment Sandero med 75 hk dieselmotor – som kommer til august – vil koste det samme som vores A-segment Renault Twingo – altså ca. 110.000 kroner. Vi forhandler fortsat om at få Sandero med lille 3-cylindret benzinmotor fra Clio – og den vil blive meget billigere, siger Søren Hyltoft.
Renault mener dog generelt ikke, at der bliver tale om, at Dacia vil tage markedsandele fra Renault – en kunde til eksempelvis en Scénic MPV til 300.000 kroner vil ikke vælge den nye Dacia Lodgy MPV, der koster fra 129.000 kr. til 165.000 kr. Begge har plads til 5-7 passagerer – men der er bedre plads i Lodgy, som er klar hos forhandlerne fra 13. april.
Foruden de nævnte Dacia modeller kommer der i august også en helt ny Logan MPV – og i begyndelsen af 2014 Duster 4×4.
Vi har netop prøvet Sandero, Sandero Stepway, Lodgy og Duster ved et 1-dags arrangement i Stockholm. Især Sandero overrasker positivt med god affjedringskomfort, mens Lodgy er ret spartansk udformet – men til gengæld meget rummelig.
Dacia Duster 4×4 vil typisk ligge omkring 210.000 kr. og 40.000 kr. billigere med forhjulstræk–altså den billigste i sin klasse. Her er udstyret ganske pænt. Igen- som Van: halv pris plus moms som en tommelfinger-regel.
”Dacia sælges ud fra devisen: simpel, pålidelig og smart. Vi vil gerne være for biler hvad Ikea og Netto er for møbler og fødevarer. Mange, der har købt minibiler, vil på et tidspunkt have mere plads – og det får de til stort set samme pris i Dacia Sandero, siger Søren Hyltoft.
Et minus er, at Lodgy og Duster kun har tre stjerner i EuroNCAP crashtesten, mens Sandero endnu ikke er testet. Teknisk redaktør hos FDM, Søren Rasmussen, vil ikke anbefale en bil, som ikke har mindst fire stjerner i EuroNCAP. Men det er fortsat et plus at alle Dacia har esc stabilitetskontrol.
Dacia har haft en 20 pct. vækst i Europa – og i 2012 blev der solgt 395.000 biler.