Dacia har generelt haft en meget positiv kundegruppe – og det gælder især ude i Europa, men også herhjemme, hvor den tidligere Dokker varebil var bestseller i sin klasse. Nu er bilen så døbt om til Renault Express – men den bygges stadig af Dacia.

Udgaven Sandero er yderst populær som Van-udgave – både som pizzabud og servicebil – med en ret lav pris.

Men nu har vi så afløseren for Dacia Logan og MCV – kaldet Jogger, der som Van kan fås for 115.000 kroner plus moms.

Stardard LED lys

Vi har netop prøvet topudgaven Extreme, som koster ca. 140.000 kroner plus moms – som har en masse ekstraudstyr så som aluminiumsfælge og tagbøjler.

LED lygter for og bag er standard – og der er stobetræk på instrumentbræt og dørsider.

Dens største mangel er, at der ikke er adaptiv fartpilot – og den fik kun én stjerne i den internationale euroNCAP test, så FDM er ikke glade for bilen – om end de er positive for bl.a. 7 sæder som personbil og bilens generelle udstyrsniveau.

2.000 liter varerum

Som Van får man et pænt stort varerum på 2.000 liter og bilen må trække en trailer på 1.200 kg med bremser. Vi kan nævne en læssehøjde på 67 cm (9 cm indvendigt), men der er ikke handskerumslås.

Bilen har en nyudviklet Renaults 0,9 liters TCe motor, der produceres på Renaults motorfabrik i Vallodolid i Spanien. Selve bilen bygges i Rumænien.

Næste år kommer Jogger med en fire-cylindret E-Tech hybrid-motor på 1,6 liter på 140 hk, som kendes fra Renault Clio. Endda med automatgear, hvor testbiler har 6-trins manuel gearkasse.

Ikke en racer

Den testede 3-cylindrede motor på 110 hk er dog knap så kraftig – især når man kører man læs. Og jo tungere – jo mere støjende ved acceleration.

Momentet på 200 Nm ses også på trækkraften – der er trækkraft fra 1.500 omdrejninger i fjerde og femte gear – fra henholdsvis 45- og 55 km/t.

Sjette gear er et overgear med trækkraft fra 70 km/t. Forbruget ligger fra 17,9 km/l i snit (WLTP-snit). I sjette kører den fra 72 km/t ved 1.500 omdrejninger. Bilen når 183 km/t – og -100 km/t sker på 10,5 sek.

Flot design

Bilen, kører ganske fornuftigt – men 16 tommer 205/60 Continental EcoContact-dæk – på sorte alufælge. Man får en komfortabel bil i hænderne – og rummelig – med god plads i kabinen.

For mange kunder er Dacia Jogger og resten af Dacia serie biler, der er lette at blive dus med – uden brug af så meget it udstyr og touchscreen (8 tommer), som man kan blade rundt i. Bilen er uden dikkedarer.

Bilen er en mellemting mellem en stationcar og en SUV, så man sidder lidt højere end i en normal stationcar. Designet fortil minder meget om Sandero, som også lægger instrumentering til. Bagpartiet er nærmest en kopi af en ældre Volvo XC90. Så ret vellykket.

God komfort

Dacia Jogger har fået nyeste sæder fra firmaet – og man sidder godt – bl.a. takket været tovejs justerbart rat. Ryglænet indstilles dog ikke trinløst, men førersædet kan indstilles i højden.

Efter en tur København-Aarhus retur havde vi fortsat en god fornemmelse – og ikke ondt i ryggen.

Testbilen havde ikke – trods dens topmodel-status (kaldet Extreme) – navigation. Det må man spejle fra mobiltelefonen, men bilen havde dog læderrat. Vi kan også nævne flaskeholder i dørene og kopholdere. Der er kun ét usb-stik.

Pæn kvalitet

Men ellers virker bilens overordnede kvalitet god – om end dørene virker lidt blikkede, når man smækker dem.

Bilens tagræling er smart udformet, da den med en særlig nøgle kan drejes, så man får tagbøjler til skiboksen. Tagvægten er 80 kg.

Bilen er placeret i B-segmentet og bygges på Renault CMF-B platformen ligesom Clio og Captur. Men bilen er højere, så ind- og udstigning foregår lettere.

Masser af udstyr

Der er en masse udstyr i bilen – dog ikke adaptiv fartpilot (ACC) – men dog nødbremse. ACC vil ifølge fabrikken kræve ekstra kameraløsninger, som vil fordyre bilen en del – og for Dacia er prisen det vigtigste parameter.

Testbilen havde også bakkamera, multimediasystemet Media Control, p-sensorer for og bag, nøglefri start, seks airbags, blindvinkel assistent og Emergency Brake System.

Vi kan også nævne hill start assist (i to sekunder), p-assistent, midterboks/armlæn, 12-volt stik, elektrisk håndbremse og LED kørelys.

Faktaboks Dacia Jogger 110 TCe Extreme:
Motor: 3-cyl. benzin turbo.
Slagvolumen: 0,9 liter.
Ydelse: 110 hk. v. 5.000 omdr.
Moment: 200 Nm v. 2.900-3.500 omdr.
Forbrug WLTP snit: 17,5 km/l.
Gear: 6 trins manuel.
Topfart: 183 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,5 sek.
CO2 udslip: fra 127 g/km.
Dæk: 205/60 R16.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag. ABS, esc.
Vendediameter: 11,7 m.
Styretøj: Elektrisk.
Akselafstand: 2,90 m.
Dimensioner: 4.547 x 1.784 x 1.674 mm.
Frihøjde: 200 mm.
Varerum: Godt 2.000 liter.
Dæk: Continental EcoContact 205/60 R16.
Priser hvide plader 180.000-210.000 kr.
Priser gule plader: ca. 115.000-136.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk