Hvem siger, at det er et problem at parallel-parkere bilen ? Og hvem siger i øvrigt, at det kun er kvinder, der ikke kan parallel-parkere ?

For Forenede Service har man i mange år kæmpet med store reparationsregninger til små-skader, der er opstået ved parkeringer, men det er snart et overstået problem.

Nu har firmaet investeret i biler, der selv finder pladsen, selv kan parkere og akustisk selv fortæller, når man er for tæt på bilen foran eller bagved. Udstyr, som den ældre vognpark ikke havde.

”Vi har investeret i foreløbig 100 biler af mærkerne Ford Focus og C-Max med automatiske parkeringssystemer – og med under 50 kroner ekstra om måneden pr. bil i leasing, er pengene hurtigt tjent hjem. Vi sparer selvrisiko ved skaderne – og slipper for at betale penge, når bilen skal afleveres tilbage til leasingselskabet, siger økonomidirektør Carsten Clement, Forenede Service A/S.

Forsikringsproblemer

Samtidig er virksomheden sluppet for at gå op i forsikringspræmie, for fra forsikringsselskabet var der også kommet en løftet pegefinger over for mange skader.

Men efter at bl.a. Ford og VW tilbyder automatiske p-systemer til flere af deres bilmodeller, er der ingen undskyldninger, og flere og flere virksomheder har også valgt at tilkøbe dette udstyr til især varebiler – resultatet er markant færre skader på bilerne.

Forenede Service har 300 biler i deres flåde – fordelt på biler til serviceledere, social- og sundhedsassistenter og sygeplejersker og i mindre grad rengøringspersonale. I alt er der 3.500 medarbejdere.Først og fremmest plejepersonale, hjemmehjælpere og rengøringspersonale.

Hos leasingselskabet Autolease bestiller man en del automatiske p-systemer til sine kunders biler. Faktisk er man oppe på 10 procent af varebilerne, men prisen er da også kun på fra 50 kroner plus moms ekstra om måneden.

Stor besparelse
Besparelsen er markant – også besparelsen ved ikke at skulle undvære bilerne ved reparationer. Og dertil kommer at de erstatningsbiler, de før måtte køre i under reparationstiden, jo ikke havde firmaets reklamer på.

”Ud fra en alt andet lige betragtning med et samlet tillæg til leasingydelsen for parkeringssystemet til en varebil på i alt 2.400 kr. over 48 mdr., og hvor virksomhedens omkostning til selvrisiko vel kan fastsættes til 5.000 kr. i gennemsnit, er parkeringssystemet indtjent ved at undgå knapt 0,5 skader pr. bil, siger  Michael Anders Jensen.
Dertil kommer de store besparelser ved mindre administration, at skulle undvære bilerne samt køretiden frem og tilbage til værksted.

Stadigvæk skader
”Men det er naturligvis ikke enkelt at sætte tal på, for man kan jo ikke forudsætte, at en bil uden parkeringssystem nødvendigvis får p-skader. Endvidere er parkeringssystemet jo heller ikke en garanti for, at man undgår skader i hele bilens leasingperiode, siger leasingchefen.

Dertil kommer, at andre bilister fortsat kan lave skader på biler med parkeringssystemet, samt at nogle brugere ikke vil anvende systemet i dagligdagen.

”For mange håndværkere betyder reparation af kofangeren, at bilen skal indleveres i to dage på et værksted. Derfor vil virksomheden have omkostninger til en erstatningsbil, som ikke nødvendigvis gør medarbejderen i stand til at udføre sit arbejde lige så godt, da den indleverede bil har indretning og opbygning, som ikke kan flyttes til erstatningsbilen.

Mange skader
Rigtig mange leasingbiler har parkeringsskader, når de kommer tilbage efter endt leasingperiode.

”Af de biler, vi får tilbage, har cirka 25 pct. skader på kofangerne som medfører reparation eller udskiftning. Omkostningen hertil udgør typisk mellem 3.000 og 7.000 kr. afhængig af mærke og model. Men hertil kommer de kunder, der får foretaget en reparation af kofangerne inden tilbageleveringen, som vi ikke har tal på, siger Michael Anders Jensen.

For mange medarbejdere er det også sjovt at bruge systemet, selvom økonomi, medarbejdertryghed og optimal brugsværdi uden nedetid i forbindelse med reparationer hører til den alvorlige side af sagen.

Faktaboks om  Autolease:

Autolease administrerer og leaser mere end 30.000 biler og tilbyder person- og varebiler i alle mærker og modeller. Herhjemme kører der mere end 9.000 biler fra Autolease. Virksomheden er en del af den norske DNB-koncern, der med godt 14.000 medarbejdere er en af Skandinaviens største finansvirksomheder.

Faktaboks P-system:
Merpris pr. bil 50 kr. ekskl. moms pr. md.
System tjent ind ved at undgå 0,5 skade pr. bil.
Mindre administration.
Sparet selvrisiko: 5.000 kr.
Billigere forsikring.
Typisk skade 5.-7.000 kt.
25 pct. af bilerne får normalt skader.
10 pct. af Autolease-bilerne har systemet.

Foto:

Kristoffer Juel Poulsen

 

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk