Martin Lidegaard, Danmarks klima-, energi- og bygningsminister,vil satse på biogas til transportsektoren, men hvis Danmark skal være fossilfrit i 2050, kræves en ændret skattepolitik med en lavere beskatning af biogas, som det ses i bl.a. Sverige.
Ellers vil folk ikke investere i de noget dyrere biler, der er bygget til at køre på biogas/naturgas. De nyeste udgaver har typisk tre gastanke med mulighed for en rækkevidde på 500 kilometer, som det er tilfældet i Opel Zafira, hvortil kommer en 15 liters benzintank, der yderligere sikrer et par hundrede kilometers kørsel, hvis man er i et område uden mulighed for gas-tankning. En Zafira kører i øvrigt 19,6 km/l med gas og 15 km/l med benzindrift.
Bilindustrien har ingen problemer med at skaffe køretøjer, for i de fleste lande i Verden bruges biogas i stor stil som drivmiddel. Alene i Italien kører én million biler på biogas/naturgas.
Kører som benzinbiler
Naturgas er ikke fossilfrit, men det kan være en løftestang til at få gasbilerne på banen. I Malmø kan man tanke både rent biogas visse steder og en blanding af naturgas og biogas. Biogas udleder stort set ikke CO2. Biler på ren naturgas udleder 20 procent mindre CO2 end benzin ifølge Opel.
Jeg har kørt i flere biler med naturgas – tidligere Mercedes-Benz Sprinter, Fiat Doblò, Fiat Ducato og Iveco Daily – og nu den nye Opel Zafira Tourer, som koster cirka 75.000 kroner mere herhjemme end en tilsvarende model med benzinmotor. I Sverige er merprisen kun 27.000 kroner.
Bilens gastanke er monteret under bunden på bilen, så som ejer mister man ikke plads. Der er stadig syv sæder og samme bagageplads inden døre.
Samme trækkraft
Bilen kører fuldstændigt som en benzinbil. Man fornemmer ikke ændret trækkraft. Både med benzin og gas (halvt naturgas og halvt biogas) trækker den fra 1.500 omdrejninger eller fra 80 km/t i sjette gear. Man kan skifte fra gas til benzin ved at tryk på en knap på instrumentbrættet.
I den næste B-klasse fra Mercedes-Benz kan chaufføren ikke bestemme, om han eller hun vil køre på gas eller benzin. Det styrer bilen helt automatisk.
I Opel Combo (svarer til Fiat Doblò) er der plads til en gastank mere i den lange udgave, så den kan køre 750 kilometer mod 625 kilometer i den korte udgave.
Man kører kortere på gas – men med den ekstra benzintank får man en normal rækkevidde efter tankning. De bilister, vi har talt med i Sverige, ar vænnet sig til at tanke oftere. Ikke mindst fordi brændstoffet er billigere – og når de nu har investeret i den dyrere gasbil, ville alt andet være uforståeligt.