(VÄRNAMO)

Ford Ranger vandt titlen Pick-Up of the Year 2013 i begyndelsen af måneden – på baggrund af et par dages test på et testområde i England i oktober. Stort forspring til de andre kandidater.

Vi har nu haft mulighed for at prøve den op imod sølv- og bronze-finalisterne Isuzu D-Max og den seneste topudgave af VW Amarok – i skandinavisk regi i et skovområde mellem Värnamo og Smålandsstenar i Sverige.

For at give den lidt ekstra dansk islæt, tog vi den gennem flere år bedst sælgende danske pick-up med på turen: Toyota Hi-Lux – endda med den svageste 2,5 liter motor.

Hilux god i skoven
Hi-Lux gjorde det godt. Faktisk var det den af bilerne, der var bedst at håndtere på de uvejsomme og plørede skovveje, der til tider måske skulle kaldes stier.

Man sidder højest i Hi-Lux og kan se, hvor man kører. Den er den mest simple af dem – med manuel tilkobling af reduktionsgearet og så en trykknap til at aktivere spærredifferentialet.

Amarok og Ranger er store – så store, at det er svært at se ud over hjørnerne på bilerne. Men for pokker, hvor der er moment til stede. Stigningerne på vejene er absolut intet problem, hvad vi også erfarede ved den engelske test, hvor vejene måske var mere præparerede.

Ranger på tværs
Ranger’en fik vi endda sat helt fast, så højre forreste hjul ikke rørte sig og venstre forhjul hang frit i luften – og venstre bageste del af bilen sad fast på en træstub, så hjulet i den side også sad fast – og højre hjul hang frit i luften. Med sit spær i aktion rørte den sig ikke ud af flækken. Der skulle et tov til at trække den fri.

Det klarede den næste bil på stien – Isuzu’en, som er ganske behagelig at køre på off-road. Men den har ikke samme gode frihøjde som Hi-Lux. Isuzu D-Max kommer formentlig til Danmark til næste år – agenturet har længe ligget hos Nellemann Group. Problemet er, man ikke har fundet frem til den rigtige pris på bilen på grund af en høj yen-kurs.

På landevejen er det klart Amarok og Ranger, der trækker bedst fra land. Ford’en er den, der kører bedst, hvis landevejen bliver rigtig snoet – med lige ud af hovedvejen, imponeres man af den kraftige 180 hestes Amarok og den blødt skiftende 8 trins ZF gearkasse. Komforten i Amarok er også den bedste – kabinen i Ranger virker noget smal.

God kombination
Jurymedlemmerne valgte i forbindelse med Pick-Up of the Year netop Ranger fordi den blandt andet fordi den klarer de fleste udfordringer i terrænet, har uovertrufne kvaliteter ved kørsel på landevej, byder på god chaufførkomfort, har to meget momentstærke motorer, har 5 stjerner i EuroNCAP crashtest, kan trække en trailer på 3,2 tons, har høj nyttelast og bedste sikkerhedsniveau (sammen med Amarok).

I vores svenske test falder de to japanere lidt igennem på landevejen. Begge biler er udviklet til ægte off road kørsel, og her klarer de sig godt – men på landevejen bliver det til en del kompromis. I dette selskab havde det også været mere retfærdigt at stille med en 3-liters Hilux, men den kunne vi ikke få fat i.

Fokus på asfalt
Ford og VW har formået at flytte fokus ud på asfalten – uden at bilerne falder igennem i terrænet. Begge byder på et godt kompromis –når man har vænnet sig til størrelsen, som til gengæld ikke er noget problem på Afrikas savanne.

På de næste pladser i den internationale  afstemning finder vi koreanske SsangYong Korando Sports, brasiliansk byggede Fiat Strada og kinesiske Great Wall Steed.

Ingen af dem sælges p.t. herhjemme, men sidstnævnte er som Isuzu også på vej til Danmark – via International Motors i Helsingborg, som også sælger Subaru herhjemme. Måske kan kineserne lære af Subaru, for Great Wall er med Steed modellen et par generationer bagud i forhold til de japanske Pick-Up’s, som den efterligner.

Fakta: Ford Ranger:
Motor: 3,2 TDCI V5
Ydelse: 250 hk v. 3.000 omdr.
Moment: 470 Nm v. 1.500-2.750 omdrejn.
Træk: 4×4 med reduktionsgear/spær.
Nyttelast: 1.336 kg.
Vadedybde: 800 mm.
Vendediameter: 12,4 m.
Trailervægt: 2.750 kg.

Fakta: Isuzu D-Max:
Motor: 4 cyl. 2,5 liter.
Ydelse: 163 hk v. 3,600 omdrejn.
Moment: 400 Nm v. 1.400-2.000 omdrejn.
Træk: 4×4 med reduktionsgear/spær.
Nyttelast: 1.072 kg.
Vadedybde: 600 mm.
Vendediameter: 12,2 m.
Trailervægt: 3.000 kg.

VW Amarok Bluemotion:
Motor: 4 cyl. 2,0 liter
Ydelse: 180 hk v. 4.000 omdrejn.
Moment: 420 Nm v. 1.750 omdrejn.
Træk: Permanent 4×4 med reduktionsgear/spær.
Nyttelast: 1.107 kg.
Vadedybde: 500 mm.
Vendediameter: Ikke oplyst.
Trailervægt: 3.200 kg.

Toyota Hilux:
Motor: 4 cyl, 2,5 liter.
Ydelse: 171 hk v. 3.600 omdrejn.
Moment: 360 Nm v. 1.400-3.200 omdrejn.
Træk: Manuelt 4×4 m. manuelt reduktionsgear/spær.
Lasteevne: 822 kg.
Vadedybde: Ikke oplyst.
Vendediameter:13,4 m.
Trailervægt: 2.500 kg.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk