Diamant-formet kofanger lyder kostbart, men tværtimod vil VBG’s nye UDSP-bagkofangerprogram (står for Underrun Diamond Steel Profile) betyde store besparelser i forbindelse med opbygninger af lastbiler.

Serien er optimalt dimensioneret efter EU-kravene til bagkofangeres indbygningsmål.

Forklaringen på den pudsige betegnelse er, at kofangeren set fra siden har en skrå, diamantformet profil. Fordelen i forhold til en plan flade er, at fremmedelementer nemt glider af ved tipning.

Projektarbejde i tre år
Udformningen er ikke ny herhjemme – men faktisk er VBG løsningen skræddersyet til det danske marked. Men de nye typer kofangere, der er udviklet til at passe til alle lastbilsmærkers rammer, er først til både at muliggøre typegodkendelse og matche praksis og standarder i Danmark.

”Vi har arbejdet med UDSP-projektet i tre år. Hver enkelt udgave har været testet på hver enkelt bilmodel. Det er sket i hovedkontoret i Vänersborg i Sverige. Men selv om det nye kofangerprogram er udviklet efter dansk kultur og først skal markedsføres i Danmark, så skal det også markedsføres i andre lande,” siger Per Mikkelsen, administrerende direktør for VBG i Danmark.

International standard
Man har ikke før kunnet få en bagkofanger, der på én gang muliggør typegodkendelse og imødekommer danske opbyggeres de-facto-standarder.  Det hul lukker VBG med den nye bagkofangerserie, som er modultilpasset og skræddersyet til dansk opbygningspraksis. Samtidig er det udviklet, så det passer til VBG’s andre relevante produkter.

Premieren på produktet foregik på Transport 2015 i Herning.

”Der har manglet en løsning, som på én gang matcher dansk opbygningskultur og muliggør typegodkendelse med alle de fordele, som det giver. For vognmænd og opbyggere efterspørger i stigende grad certificerede produkter, som giver større sikkerhed og nemt kan godkendes ved både førstegangssyn og periodiske syn, siger Per Mikkelsen.

Stor efterspørgsel
Bagkofangertypen er meget efterspurgt herhjemme, fordi man dermed reducerer risikoen for spredning af mikroorganismer og smitte – eksempelvis fra korn- og foderstofbiler, der kører fra den ene gård til en anden.

”Idéen er jo ikke ny, og massevis af danske opbygninger har allerede den egenskab. Forskellen er, at den her løsning er testet, godkendt og certificeret i henhold til både dansk lovgivning og EU-reglerne for typegodkendelse. Dermed kan man have ro i maven, både når man kører til syn og rundt i trafikken. Med papir på det hele er der ingen grund til at frygte, at kofangeren i praksis ikke holder til en pind,” siger Per Mikkelsen.

Samlet VBG løsning
I lighed med resten af VBG’s kofangerprogram er de nye produkter designet til optimal ydelse i samspil med både produkter fra VBG og fra andre producenter.

Per Mikkelsen understreger dog, at man med et integreret VBG-kredsløb opnår bedst mulig sikkerhed og ydelse.

”Den optimale løsning er at indbygge kofangeren i et samlet VBG koblingskoncept, som foruden koblinger og kofangere også omfatter trækstænger, trækøjer, gavle, trækbjælker og tilbehør. Alle dele arbejder sammen i et robust og gennemtænkt system, hvor hver enkelt del er optimeret for maksimal sikkerhed og ydeevne samt længere levetid. Det er vores måde at skabe branchens mest pålidelige løsninger på,” siger Per Mikkelsen.

At VBG’s produkter er kendt for at være ekstra robuste hænger ganske enkelt sammen med, at vi i Norden kører med langt større totalvægte end i resten af Europa – og at produkterne fra VBG Group derfor er testet til over 100 tons totalvægt.

Leave A Reply