I Paris har pakkevirksomheden UPS i år allerede indsat 100 elektriske varebiler til distributionsopgaver – og nu følger Tyskland og Schweiz med.

I alt 600 elektriske varebiler skal i år indsættes på forskellige lokationer i Europa – og en stor del af dem bliver eDaily køretøjer fra Iveco.

Det skriver det tyske transportmagasin Logistra.

40 pct. grøn transport

I alt er det i første omgang 192 eDaily, der skal køre i Tyskland og fire i Schweiz.

Det er alt sammen en strategi om at reducere emissioner fra pakkelevering og erstatte 40 pct. af brændstofforbruget med alternative energi allerede i år.

Ifølge det tyske transportblad finansieres 120 af de nye køretøjer til Tyskland samt den nødvendige opladningsinfrastruktur af forbundsministeriet for digitale anliggender og transport med i alt 6,4 millioner euro.

Ombygges i Tyskland

Finansieringen ydes inden for retningslinjerne for fremme af lette og tunge erhvervskøretøjer med alternative, klimavenlige drivliner – og den tilhørende opladningsinfrastruktur.

De nye Iveco eDaily bliver ombygget i Tyskland i henhold til specifikationerne fra det amerikanske UPS-moderselskab i USA.

Fordelt på modeller vil der være 49 lastbiler på 3,8 tons med en lastvolumen på 14 kubikmeter, hvoraf fire er i Schweiz – samt 106 lastbiler på 7,2 tons med en lastvolumen på 23 kubikmeter – samt 37 lastbiler på 7,2 tons med en lastvolumen på 28 kubikmeter.

230 km rækkevidde

Køretøjerne har batterier med en ladekapacitet på 74 kWh og 111 kWh. Alle køretøjer har elmotorer med en effekt på 90 kW.*

De elektriske køretøjer har en rækkevidde på op til 230 km, et trinløst elektrisk gearskift, der giver mulighed for en mere jævn kørsel. Køretøjerne oplades om natten i UPS-filialerne.

I Tyskland har UPS anvendt elektrisk drevne køretøjer siden 2008 og har siden 2010 fået konverteret 7,5 tons diesel-varebiler til el.

Grøn transport i 40 byer

Brugen af den nye Iveco eDaily gør det nu muligt at udfase ældre el- og dieselkøretøjer.

UPS anvender ud over elektriske varebiler har man siden 2012 også brugt elektriske ladcykler til distribution i byer.

Virksomheden begyndte med et pilotprojekt i Hamborg – og siden har UPS nu over 45 bæredygtige logistikprojekter i mere end 40 europæiske byer.