Kinesiske MG har et godt tag i kunderne herhjemme – for man får rigtig meget bil for sine penge. Især med udstyr, som man oftest betaler mange penge for hos andre mærker.

MG er stærk på rent elektriske biler, men én af MG’s første udgaver – plug in hybrid modellen EHS – har især slået an.

Tidligere holdt en bilmodel i otte år med en opdatering efter fire år. Det holder ikke mere. Nu går der ofte kun et par år, før en model bliver moderniseret.

Den pudsige er, at der allerede er meldt om en helt ny udgave næste år.

Skarpere design

MG EHS har cirka tre år på bagen – men nu er den så blevet moderniseret med et skarpere frontdesign med ny grill og LED lygter.

Bagpå er der også LED lygter og to udstødningsrør i aluminium.

Interiør og teknik i bilen er dog ikke ændret.

220.000 kr. som Van

Der var meldt ud, at plug in hybrid biler blev dyrere, når afgifterne blev ændret ed årsskiftet – men efter Tesla begyndte at sætte priserne ned over flere omgange, er det næsten som med aktiekurser.

I dette tilfælde har importøren fået listet 40.000 kroner mere af de oprindelige pris på 340.000 kroner.

Så vores EHS testbil med topudstyret ”Luxery” kan man fortsat tilbyde på hvide plader til lige under 300.000 kroner. Bilen har også været efterspurgt som Van – og her ligger prisen på cirka 220.000 kroner. Det er selvfølgelig en udfordring for brugtbilspriserne.

Højt udstyrsniveau

Der er en del af udstyret, der imponerer. Det gælder panorama-glastag, der kan åbnes, læderstue, 360 graders kamera, 18 tommer aluminiumsfælge og digital instrumentering.

I vores testbil fungerede navigationssystemet ikke – men der er så f.eks. apple car play.

Der er en masse sikkerhedssystemer – inklusive adaptiv fartpilot. Der er også linjevogter, der dog virker meget kraftig. Dertil kan vi nævne nødbremse, blindvinkelassistent, skiltegenkendelse, regnsensor og hill start.

Skærm kræver tilvænning

Skærmen på 10,1 tommer er måske ikke den med den skarpeste grafik – og man skal vænne sig til, at mange indstillinger sker via skærmen. Ofte på side to eller tre.

Sædevarmen burde i hvert fald være til at slå til og fra med knapper.

Bilen kører godt – og den lidt bløde affjedring passer godt til de ujævne veje, som man møder overalt, men det er ingen racerbil. Man sidder dog godt i de velformede sæder.

1.400 liter varerum

Som Van er man glad for den elektriske bagklap – men der er ikke handskerumslås.

Varerummet er stort med sine cirka 1.400 liter. Læssekanten er på 76 cm. Vi skal fremhæves trailervægten på 1.500 kg.

Men man må hele tiden slås med tasken med ladekabler, der ikke kan gemmes væk.

52 km på strøm

Man kan fuldt opladet kun køre 52 km – og uden strøm er den ikke en raket – som den er med strøm, hvor man når 100 km/t på 6,9 sekunder. Systemydelsen med benzin og el er 258 hk – uden strøm kun 162 hk.

Der mangler en varmepumpe, så uden strøm er den fra benzinmotoren, strømmen kommer. Det forklarer måske, at motoren ofte starter – selv om man kører på el.

Der er kun en fase i testbilen – så det tager fem timer at lade den op.


Fakta MG EHS PHEV Luxery:
Motor: 4 cylindre. Benzin og el.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Systemydelse: 258 hk.
Basis-benzinmotor: 162 hk.
Elmotor: 122 hk.
Moment: 250 Nm. v. 1.700-4.300 mdr.
Moment elmotor: 230 Nm.
Batteri: 16,6 kWh.
El-rækkevidde: 52 km.
Elmotor effekt: 90 kW v- 3.700 omdr.
Elmotor moment: 230 Nm v. 500-3.700 omdr.
Indbygget oplader:1 fase – 3,7 kW.
Opladning 0-80 pct: 4,5 timer.
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,9 sek.
CO2 udledning: 43 gram/km.
Gear: 10 trins aut (1 gearkasse for el/1 for benzin.)
Tank: 37 liter.
Totalvægt: 2.196 kg.
Køreklar vægt: 1.742 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Varerum: ca. 1.400 liter.
Dæk: Continental WinterContact 235/50 R 18.
Pris hvide plader: 300.000 kr.
Pris Van: Ca. 220.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk