(LYON)

Ford løb med palmerne og vandt International Pick Up Award 2020 – det blev annonceret i går aftes under den internationale transportmesse Solutrans i Lyon i Frankrig.

Konkurrencen var meget tæt – og Ford vandt med 78 point. Kun seks point mere end den nydesignede Mitsubishi L200, der er blevet mere rå at se på. Treer blev Toyota Hilux i let opdateret design – og firer blev Nissan Navara efterfulgt af søstermodelen Renault Alasken.

Ranger var VOTY’s valg

VOTY.dk havde også Ford Ranger på førstepladsen med seks point – med L200 som nummer to med fire point, og med Navara og Hilux på en delt tredjeplads med ét point hver.

Alaskan fik ingen danske stemmer, da den ikke markedsføres herhjemme. Hvert medlem må give 12 point – maksimalt syv point til én bil.

Miljø og økonomi

Ford Ranger vandt ikke mindst, fordi den nok allround er den bedste af de nye pick-up modeller på markedet. Juryen, der er på 18 personer, pegede især på den 2-liter dobbelt-turbo motor, der på papiret byder på bedre præstationer end forgængeren – nu med 500 hk og 213 Nm.

Næste år sætter Ford så en 10 trins automatgearkasse i bilen for at bøde lidt på den manglende trækkraft, når man kører med læs.

Men samtidig fik den point for den forbedrede økonomi i forhold til den tidligere 5-cylindrede 3,2 liter model, der dog fremviste et bedre konstant drejningsmoment.

Kun i EU

Men i EU er det CO2-tal, der tæller mest. Og Ranger kan stadig fremvise 3,5 tons trailervægt, hvor L200 kun byder på 3,1 tons.

I EU er den øgede fokus på CO2 udslip med til at få producenterne til at gå ned i kubik for at få pænere tal.

Mitsubishi har valgt at gå ned til 150 hk, hvor Toyota også har lagt sig. Udenfor EU finder man fortsat de kraftigere motorer i alle mærker.

Bedre sikkerhed

Tilbage til konkurrencen. Ford har også øget sikkerhedsudstyret, så det svarer til personbilerne hos Ford – bl.a. med adaptiv fartpilot , linjevogter og AEB nødbremse. Dertil Fords avancerede kommunikations system SYNC 3 og et opdateret instrumentbræt.

Ford skal også have ros for den mere sporty søster til Ranger: Ranger Raptor. En bil, som med sin nærmest rallyagtige opsætning af affjedring og undervogn, er en bil, som rundt om i Europa af mange opfættes som en skæg og balladebil.

For professionelle

Men som herhjemme allerede er blevet modtaget med kyshånd af entreprenører, elselskaber og sikkert myndigheder, der har brug for en professionel off roader, der kan klare en sanddyne, hvor andre må nøjes med en pløjemark. I Danmark er en pick-up for professionelle.

Ford Ranger vandt også som helt ny model i 2013. Så hos Ford er man forståeligt meget begejstrede for den nye pris, som chefen for Ford varebiler i Europa, Hans Schep, udtrykker det.
”Ranger flytter spillet endnu en gang,” siger Schep.

Mest agil i terrænet

Men man skal ikke glemme, at billigste pick-up i Danmark i 2020 formentlig bliver Mitsubishi L200. En bil ved testen på Tierp Arenas off road bane faktisk var den, som kom lettest rundt på banen. Den er mere kompakt end de andre i feltet.

Men sit Super Select 4×4 system er den let at køre. Den er blevet mere fast I affjedringen med otte lag i bladfjedrene og har fået kraftigere støddæmpere. Men i kabinen er der nærmest intet ændret – så her er L200 den mest forældede af bilerne.

Som pressechef Daniel Necess hos Mitsubishi Europa siger: ”Jamen, L200 er også en ren arbejdshest.”

Forbedret affjedring

Navara fra Nissan er også gammel award-mester fra 2016 – og vandt bl.a. på sin uafhængige affjedring, som gav fantastisk komfort på ujævne veje.

Men med tung last og trailer hang den noget i fjedrene. Det er nu rettet op med fastere dæmpning – med trailervægt til 3,5 tons og øget trailerstabilisering – samt en nyttelast, der er øget med 115 kg.

Nu også som King Cab

Nyt i Danmark er, at Nissan Danmark nu også tager basismodellen King Cab til landet – som tidligere –  fordi den fås med samme uafhængige affjedring. Nok en fordel for prisniveauet.

Vi skal også nævne updaterede motorer fra single- til twin turbo, som giver bedre moment og en boost på 22 Nm. Den manuelle gearkasse er ny – men den kunne vi ikke prøve ved testen i Sverige. I kabinen finder man nu en otte tommer skærm og forbedret kommunikationssystem.

Begrænset nyt i Hilux

Søsterbilen Alaskan fra alliancepartner Renault er ikke til salg i Danmark, så den undlod jeg som nævnt tidligere at give point.

Toyota var på banen med deres opdaterede Hilux, som især har fået drivline tilpasset nyeste miljøregler. Fronten er også opdateret og virker mere voldsom. Der skal dog ikke herske tvivl om, at Hilux er en ørn på en off-road bane.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk