(LYON)

Ford vinder Van of the Year 2020 med deres Transit Custom Plug-In Hybrid for den miljørigtige løsning, der kombinerer el i byen og benzin udenfor byen.

Det blev offentliggjort i går aftes ved en gallamiddag på den internationale transportmesse Solutrans i Lyon.

Overlegen sejr

Og det var en overlegen sejr, som Ford hentede i årets International Van of the Year 2020 konkurrence, hvor Transit Custom Plug-In Hybrid løb med sejren – endda foran Fords anden nye teknologi, EcoBlue 48V Hybrid, på andenpladsen.

97 point fik Custom Plug-In Hybrid foran EcoBlue Hybrid med 54 point – tredjepladsen gik til Volkswagen og deres T6.1 model. De øvrige deltagere i konkurrencen var den nye Renault Master, Iveco Daily og Fiat Ducato.

Fleste point på Plug-In Custom

De danske stemmer gik også i første række til Ford Transit Custom Plug-In hybrid for en helt ny måde at tænke varebil på. Fem af mine 12 point gik til den nye Plug In hybrid Transit Custom.

Måske har vi set teknologien fra personbiler – men her opdateret til varetransport, hvor man kan levere varer på strøm i byen og slå over på benzin udenfor byzonen, men det er her ikke benzinmotoren, der driver forhjulene. Den lader til gengæld elmotoren.

Og det er smart af Ford – for mange kunder vægrer sig for at vælge en elvarebil, fordi mange er nervøse for rækkevidden og lange opladningstider.

El i miljøzonen

Men den lille 1-liter rækkevidde-forlænger klarer man hele turen. Og bilens geofencing system fortæller chauffføren, når man kommer ind i en miljøzone, hvor bilen så kører elektrisk. Et minus er prisen på bilen, støjniveauet under acceleration – og at man ikke kan benytte trailer.

Mange vil måske slå sig i tøjret for at betale ekstra for Plug In modellen, men forhandlere melder allerede stor efterspørgsel fra kommuner, som vil have fossilfri transport i byer – og deres kunder. Bl.a. håndværkere.

25 medlemmer i juryen

Vi er 25 medlemmer fra 25 lande i juryen – som hver har 12 point at dele ud (max syv point til en bil), så ret beset var jeg ikke enig med alle. Resultatets anden- og tredjeplads havde jeg på min fælles tredjeplads, som gav 1 point til både Daily, Ducato, Ford EcoBlue Hybrid og VW T6.1.

Min andenplads med tre point var den nye Renault Master, som fik prisen sammen med de teknisk identiske Opel Movano and Nissan NV400.

Eneste med helt nyt design

Master er (jeg har ikke set den nye Nissan endnu) den eneste af kandidaterne, som har fået et nyt og meget frisk ydre design, et nyt interiør og mange nye elementer som ændret instrumentering med ny skærm samt en bakke, der kan trækkes ud som bord i passagersiden og lettere adgang til varerummet.

Dertil AEB citybrake, linjevogter, ny bakkamera-løsning og LED lygter for og bag. 2,3 liter maskinen er opdateret til nyeste miljøregler og mere power. Og så bedre kvalitet.

Fortjent andenplads

Den samlede andenplads, som gik til Ford Transit 24V EcoBlue Hybrid er fortjent – fordi man til ret få penge for en bedre økonomi gennem f.eks. letvægtsmaterialer og opdatering af mange tekniske detaljer.

Fiat Ducato har fået ny automatgearkasse og en opdatering af motorprogrammet, Daily har fået en kraftig opdatering af sikkerhedssystemet, nyt kommunikationssystem og en let ændret kølergrill.

VW Transporter T6.1 har gennem et nyt elektromekanisk styretøj fået adgang til flere sikkerhedssystemer, som man kender fra den større Volkswagen Crafter – samt har fået helt nye touchscreens i topmodellerne.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk