De fleste lastbilsproducenter har i flere tilbudt deres kunder Uptime-programmer, så lastbilerne bliver kaldt til service før de går i stykker – altid i så god tid, at det kan planeres i forhold til transportopgaverne.

Enkelte varebil-producenter har også indført lignende Uptime-service løsninger – ikke mindst de producenter, der også producerer tunge køretøjer så som Iveco og Mercedes-Benz.

Men nu kommer Ford også på banen – og det er på høje tid, når man ligger i toppen på Europas salgslister.

Danmark tidligst med i 2022

Ford kalder deres produkt for FORDLiive, som er et koncept for en servicetjeneste, der – som Ford udtrykker det: ”Tilbydes alle varebilskunder for at højne kundernes produktivitet.”

Men – Danmark kommer ifølge Fords danske pressechef Lene Dahlquist ikke på listen lige med det samme. Faktisk tidligst i 2022 – for det tager tid at implementere det omfattende program i alle lande.

“Så vil Fords kommende generationer af varebiler så småt vil være på vej – bl.a. de nye el-udgaver af Ford Transit 2 tons og Custom,” siger Lene Dahlquist.

Altid svært at undvære bilerne

Alle erhvervsvirksomheder ved, at varebiler har brug for vedligeholdelse og reparationer – som desværre ikke altid er planlagt. Men også, at det er en ulempe for brugeren og virksomheden, når bilerne skal repareres og bilerne skal undværes.

Med FORDLiive-service vil Ford sammen med kunderne være i stand til at reducere uplanlagt nedetid på varebilen med op til 60 procent.

”For vores kunder er det en kendsgerning, at virksomheden er udfordret, når varebilen ikke er på vejen. Ved at sikre, at varebilerne er forbundet til nettet i realtid og udnytter vores viden bedre, er FORDLiive en service, der sikrer maksimal oppetid,” siger Hans Schep – chef for varebiler hos Ford i Europe.

Få udvalgte markeder

Fords nye Uptima Liive system er bl.a. bundet op omkring FORDLiive-centre i Europa, hvor eksperter er placeret for primært at sikre, at kundernes varebiler er på farten mest muligt – ved at identificere og løse eventuelle udfordringer der opstår undervejs – hurtigst muligt.

To FORDLiive Centre er allerede i fuldt sving i henholdsvis Fords Dunton Campus i England og i spanske Valencia. Det tredje center åbner senere i år i Køln i Tyskland.

Centeret i England hjælper Ford-kunder i både Storbritannien og Irland, mens centeret i Spanien i øjeblikket hjælper kunder på det spanske marked og på sigt også vil hjælpe kunder i Frankrig, Italien og Portugal.

Køln-centeret vil til at begynde med understøtte tyske, østrigske og schweiziske kunder – og ved de senere trin i lanceringen (efter 2021) også andre europæiske markeder, herunder Danmark.

UptimePro software

Teamet af FORDLiive-eksperter vil ved hjælp af UptimePro-software få data fra Transit Erhvervscentre rundt om i Europa og tracke hver eneste reparation for at sikre optimal oppetid for hver enkelt varebil.

Hvis systemet registrerer forsinkelser i reparationer eller flere besøg af den samme varebil, vil eksperterne rådgive om den bedste måde at løse den underliggende udfordring på.

For sjette år i træk blev Ford det bedst sælgende mærke inden for varebiler i Europa i 2020 og satte ny rekord for markedsandele. Lanceringen af FORDLiive er kun det første skridt for Ford for at nå ambitionerne om 100 pct. oppetid for varebilers-kunderne.

Gratis for alle varebilskunder

FORDLiive vil være en gratis del af både FordPass Pro-appen og Ford Telematics, der er skræddersyet til henholdsvis mindre erhvervsdrivende og større flåder.

Telematics er dog endnu ikke programsat for Danmark.

Nøglen til FORDLiive-systemet er forbindelsen af realtidsdata fra varebilen til netværket af Ford Transit Erhvervscentre i Europa. Mere end 500.000 Ford varebiler i Europa er allerede forbundet via det indbyggede modem – og er i stand til at dele relevante data. I midten af 2022 forventer Ford dette antal vil overstige en million tilkoblede varebiler.

Udvidet efterhånden

Servicetjenesten bliver introduceret på udvalgte europæiske markeder i løbet af 2021 – men altså uden Danmark – og vil dække 80 pct. af kunderne på disse markeder med dedikerede Transit Erhvervscentre inden årets udgang.

FORDLiive vil så blive videreudviklet til endnu flere tjenester efter den første lancering.

”Smart vedligeholdelse”

Med FORDLiive vil “Smart vedligeholdelse” være tilgængelig. Det er et system, hvor analyse af realtidsdata fra varebilerne sikrer, at der er reserveret tid til service på det mest passende tidspunkt for kunden.

Der sendes også varsler, så reparationer kan tages i opløbet, inden det får konsekvenser for kørsel i varebilen.

FORDLiive kan også levere specifikke oplysninger om den enkelte varebil til kunderne. Mindre virksomheder med op til fem varebiler modtager disse varsler gennem FordPass Pro-appen, mens de kunder, som administrerer større varebilsflåder, får adgang til via et brugerdefineret såkaldt Ford Telematics-dashboard.

Via Connect modem

Data sendes automatisk fra bilens FordPass Connect modem, som har været standard på Transit 2T, Transit Custom, Transit Connect og Ranger siden midt i 2019.

Ved hjælp af statistik fra en af Englands vejhjælps-tjenester har Fords ingeniører vurderet, at op til 30 pct. af vejhjælps-assistancerne kan undgås, hvis kunder følger anbefalingerne i ”Smart vedligeholdelse” beskrivelserne.

Hjælpe med planlægning

”Smart vedligeholdelse” kan også hjælpe flådechefer med at planlægge vedligeholdelse og servicebooking, når det passer dem bedst.

Systemet sender også besked om den resterende tid for olie, AdBlue-niveau og dæktryk – igen for at reducere behovet for ikke planlagt nedetid – samt giver flådeejere en enkel forklaring på, hvad advarselslys og andre varsler i varebilen betyder.

Systemet vil også blive brugt til at underrette om eventuelle tilbagekaldelser.

Bedre og hurtigere service

En vigtig del af FORDLiive konceptet er den nye Ford Service Pro, der tilbydes af Fords Transit centre. En servicestandard, der blandt andet ved hjælp af tilpassede data sikrer vedligeholdelse af varebilen, når det passer kunden, og som sikrer, at varebilen hurtigt er tilbage på vejen i tilfælde af driftstop.

Ford Transit Erhvervscentre i Danmark vil kunne se de seneste 60 dages køretøjsdata fra alle kunders varebiler ved hjælp af «Smart Diagnostisk». Dette resulterer i hurtigere diagnoser og gør det muligt at bestille nødvendige dele hjem inden værkstedsbesøget.

Med deling af køretøjsdata kan forhandleren også tilbyde kunderne bedre skræddersyede serviceeftersyn, ved at indsamle flere mindre behov og rette dem alle ved ét samlet besøg.

En lånebil er altid klar

FordLiive konceptet skal ses som en række nye service aktiviteter – i tillæg til en række andre tilbud, leveret gennem de lokale Ford Transit Erhvervscentre.

Disse aktiviteter vil blandt andet vil kunne inkludere elementer som markedets længste åbningstider, overnatningsservice, en times ekspresservice, tilbud om at afhentning og aflevering af varebil til service og reparation og en mobil serviceordning, der kan reparere varebilen, hvor den er.

Når længere nedetid ikke kan undgås, vil Transit Erhvervscentre også bedre kunne forudse kundens behov for en lånebil og sikre, at den er hurtigt på plads. Noget, som ofte er med i en leasing-kontrakt. Leasing er den mest anvendte finansieringsform for varebiler i dag.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk