Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Håndværkerens grønne valg

Nu er det slut med varebiler udelukkende med begrænset rækkevidde. Tre nye varebiler fra PSA-koncernen i Frankrig kan klare mindst 300 kilometer – og endda 477 kilometer i ren bykørsel.

Vi har netop prøvet den ene af de tre – Opel Vivaro-e. Bilen har allerede opnået prisen Van of the Year for 2021 sammen med søstermodellerne Peugeot e-Expert og ë-Jumpy.

Prisen fik bilerne ikke mindst for rækkevidden på over 300 kilometer efter WLTP-målemetoden – men juryen gav også som begrundelse, at de tre elektriske varebiler giver et enormt skub for e-mobilitet i professionelle virksomheder og desuden bedrager til demokratisering og udbredelse af den emissionsfrie transport.

Bruges som en dieselbil

Men de lange rækkevidde betyder, at man næsten kan bruge dem i stedet for dieselbiler – for det sikrer fleksibel anvendelse, og så løber chaufføren ikke så let tør for strøm.

VOTY.dk prøvede som det første danske medie  Vivaro-e sidste sommer i Tyskland – inden Corona krisen lukkede grænserne.

Nu er bilen i Danmark, og vi har prøvet den herhjemme over nogle dage.

“Ren” fornøjelse at køre

Bilen er en ”ren” fornøjelse at køre på grund af sit max moment fra 0 km/t. Derfor er den hurtig ved lyskurven og når man skal foretage en hurtig overhaling. Bilen har en 1-trins automatgearkasse, som skifter blødt.

Den er er støjsvag, hvilket gør den velegnet til distribution både nat og dag – uden at vække beboerne.

Brug el-måleren

Samlet fik vi kørt et par hundrede kilometer i bilen herhjemme. Der var 342 km til at begynde med – og efter et par dage var der 185 km tilbage.

Men man skal se på el-måleren i bilen frem for oplysningen om rest-km – for her var batteriet tre kvart fuld, og det indikerer jo 214 km tilbage.

Med en opladning i en Clever ladestander i byplan (22 kW) til sidst, ladede vi i 30 minutter og fik ekstra 13 km.

God til at samle strøm op

Kører man meget økonomisk og benytter b-kontakten (for Brake) i stedet for D (for Drive) for optimal opsamling af strøm (rekuperation) kan man komme op på 50 pct. længere rækkevidde end WLTP tallet.

Det lover Opel – og så kan mange nøjes med en billigere 50 Kwh udgave i stedet for den 75 kW udgave, som vi har prøvet. Kører man derimod i sport-mode og meget aggressivt, kan rækkevidden derimod bliver halveret.

B-mode kan man vælge i både ECO, Normal og Power mode. Man kan på den måde nærmest undlade at benytte bremsepedalen.

Familie-teknink

Teknikken i de nye el-varebiler bruges også i mange af de nye Peugeot-, Citroën- og Opel personbiler i PSA koncernen – hvor man også kan vælge imellem 50- og 75 kWh batteripakke.

Teknisk hedder ydelsen 100 kW og momentet opgives til 260 Nm. Man kan oplade bilen med hurtiglader – med 80 pct. kapacitet på 30 minutter (45 minutter med 75 kWh batteri). Det er med jævnstrøm – med vekselstrøm oftest via wallbox i firmaet.

Elmotoren ligger forskibs. Batterierne ligger under gulvet, så man mister ikke varerums-størrelse.

FlexCargo system

Man kan også køre med en 1-tons trailer. Der er otte fastgørelseskroge i varerummet og FlexCargo-system med en luge mellem passagerkabine og varerum.

Der var i den forbindelse også vipbart passagersæde til højre – mens der var aflæggerum under midtersædet, der også havde armlæn.

Dertil en bund i varerummet fra Sortimo (ekstra 3.000 kr) og endelig var der til ekstra 3.500 kr. en ekstra skydedør i venstre side af bilen.

PTC i stedet for varmepumpe

Med MyOpel app for fjernbetjening af f.eks. opladningen – fungerer via mobiltelefonen. I den forbindelse kan vi fortælle, at e-modellerne af Vivaro ikke har varmepumpe, som sørger for bl.a. opvarmning af kabinen uden at tære på batterierne.

Det er tilfældet i f.eks. de tekniske identiske Peugeot e208 og Opel Corsa-e. Men her spiller økonomien nok ind.

I stedet for anvender de elektriske klimaanlæg and varmesystemer en såkaldt ”Positive Temperatur Capacitet” (PTC), der som Opel talsmænd siger “skaber den bedste balance mellem økonomi og effektiviteten til at køle eller opvarme luften i bilerne.”

12 sekunder til 100 km/t

Vi har kørt Vivaro-e både på motorvej, landevej og i bykørsel – og i eco-mode skal man udenfor byen have god tid. Det er ikke til landevejen, men til byen. Vælg i stedet for normal-mode.

Vælger man power-løsningen, så bliver bilen ganske kvik – og kommer hurtigt ud af startblokken.
Faktisk på 12 sekunder til 100 km/t. Men så kører den som nævnt ikke langt på en opladning.

Det er via bilens touchscreen muligt af programmere tidspunktet for opladning for at optimere strømforbruget. I instrumenterne kan man også se, hvordan elsystemet virker – bl.a. ladetilstand, forbrug og rækkevidde samt køremodus.

Batterigaranti på otte år

Normen er forbrug på 21,2 kWh pr. 100 km. Med fuld powermode og lidt sporty kørsel må man forvente 30 kWt pr. 100 km.  Det er PSA selv, der producerer batterierne. Garantien er otte år eller 160.000 km.

Vivaro-e føles med sine batterier lidt tung styring og noget fast i affjedring. Man mærker ujævnheder i vejbanen – og bilen er også lidt urolig. I øvrigt må den laste godt 1.000 kg. Det er lidt mindre end dieseludgaven.

Under 30 km/t udsender Vivaro-e en nærmest turbineagtig lyd, som også kendes fra f.eks. Renaults elbiler – men dog ikke så høj. Elbiler skal i fremtiden have denne lyd for at advare de bløde trafikanter om at en støjsvag elbil nærmer sig.

For tæt på rattet

Vi sad lidt tæt på rattet – selv med sædet længst tilbage, men PSA introducerede i forbindelse med dieseludgaverne af Jumpy og Expert en alternativ adskillelse med otte graders hældning, som hjælper enormt på komforten.

Sikkerheden i testbilen omfattede en fartpilot, linjevogter, skiltegenkendelse, p-advarsel, bakkamera, bird-view kamera, head up display, automatisk nødbremse, BLIS blindvinkelalarm og træthedsregistrering.

Vi skal også nævne 7-tommer touchscreen med navigation (som var ekstra til 6.000 kr.), Apple Car Play, Android Auto, læderrat, 2-zone klimaanlæg, armlæn på førersæde og nøglefri start.

Store forventninger

Hos Opel Danmark har man meget høje forventninger til salget af Vivaro-e i år.

”Vi ser en stigende efterspørgsel efter en elektriske varebiler som en del af den grønne omstilling. Opels Vivaro-e er identisk med den eksisterende Vivaro. Med en rækkevidde på 330 km på fuld opladning, går kunden ikke på kompromis ved at investere i en Vivaro-e, men tager et standpunkt i forhold til den grønne omstilling, som vi alle skal være en del af,” siger Thomas Nielsen, produktansvarlig for Opel erhvervskøretøjer i Danmark.

Fakta Opel Vivaro-e Enjoy L3V1 75 kWh:
Ydelse: 100 kW (136 hk)
Moment: 260 Nm.
Batterier testbil: Litium-ion på 75 kWh.
Placering: Under varevognsgulv.
Rækkevidde: 317 km (WLTP).
Opbygning af batterier: 27 moduler.
Opladning hurtiglader: 100 kW DC.
Ladetid: 80 pct. på 45 min (75 kWh).
Ladetid: 0-100 pct. med indbygget lader 11 kW (3 faser/16A): 7,5 timer.
CO2 udledning fra bil: 0 g/km.
Trailervægt: 1.000 kg.
Lasteevne: 1.002 kg.
Totalvægt: 3.055 kg.
Max vogntogsvægt: 4.055 kg.
Varerum: 6,6 kubikmeter.
Bremsesystem: regenerativ.
Gear: 1 trins aut.
Topfart: 130 km/t.
0-100 km/: 12 sek.
Vendediameter: 11,8 m.
Garanti: 8 år/160.000 km.
Dæk: Michelin Agilis Alpin 215/65 R16c.
Testbil ekskl. moms: 322.440 kr.
Testbil uden udstyr ekskl. moms: 319.990 kr.
Billigste Vivaro-e med 50 kWh batteri og 136 hk: 269.990 kr.