(ESSAOUIRA, Marokko)

Vi er taget til Marokko for at teste Fords nye Ranger Raptor pick-up under de mest ekstreme kørselsforhold i både dybt sand og klipper.

Seks forskellige ”Terrain Management” køreprogrammer til opsætningen af affjedringen – hvor det mest udfordrende er højhastighedsprogrammet ”Baja”– det har den nye Ford Ranger Raptor, som er udviklet af Fords Performance afdeling.

Vi tog bilen gennem sanddyner med speederen i bund for ikke at sidde fast og gennem vilde klippeområder. Bilen klarer alle de udfordringer, som vi satte den til.

Helt nyt type hjulophæng

Vi har været vant til, at pick-up biler enten havde en stiv og hoppende bagvogn uden læs eller en blød bagvogn, der gik ned i fjedrene uden læs.

Nu har Ford løst den gordiske knude med en bagvogn uden bladfjedre, der er helt stabil takket været delvis uafhængig affjedring med skruefjedre, Watt-led og meget kraftige FOX motorsports-støddæmpere med 30 pct. mere fjedervanding.

Dertil kommer krængningsstabilisatorer og elektronisk stabilitets kontrol samt differentialespær, der kobles ind via en knap på midterkonsollen.

Specialudviklede dæk

Samtidig har Ford fået B.F. Goodrich til at udvikle et meget specielt og grovkornet dæk for at fuldende billedet af den fuldendte ørkenbil.

Endelig er der kommer større skivebremser hele vejen rundt – og chassiset er blevet forstærket. Raptor har også fået frihøjden øget med 51 mm i forhold til Ranger – til 283 mm.

Til og frakørselsvinklerne er 32,5- og 24 grader. Vadedybden er 850 mm – så alt i alt der skal meget til at sætte bilen fast.

Optimeret vejgreb er vigtigst

Manden, der har ledet teamet i Australien, hvor bilen er udviklet, hedder Damien Ross, og for ham er det vigtigste ved den nye undervogn dens virkelig stabile køreegenskaber.

Bilen presses nærmest ned i et sving som en sportsvogn. Modsat de fleste pick-up køretøjer, som kører mere uroligt.

Kun tandstangs-styretøjet i Rapptor kan måske virke lidt løst – som man ofte ser på denne type biler.

Ny generation dieselmotor

Motoren er også ny – en helt ny generation af dieselmotor fra Ford: 2-liters dieselmaskine med biturbolader – og så en 10-trins automatgearkasse, så man altid finder det rette gearskift.

Den erstatter Fords 3,2 liter motor på fem cylindre, som endda ikke kan fremvise samme drejningsmoment – men 3,2 liter maskinen har en flad momentkurve, der er længere end Raptors.

Den nye motor er langt mere miljøvenlig end den 5-cylindrede forgænger – bi-turbomotoren er en ny generation af motorer fra Ford, der kan klare miljøkrav mange år frem. Ford bygger dog fortsat 3,2 liters motoren til lande, der ikke har de samme miljøkrav som f.eks. EU.

Ét tons mindre trailervægt

Den specielle sportsundervogn har gjort bilen så meget tungere, at trailervægten i Raptor er faldet med ét tons til 2,5 tons.

Håndværkere og entreprenører med behov for at trække afsted med trailer og gravemaskine må så vælge den mere almindelige Ranger med samme motor og gearkasse, der har 3,5 tons trailervægt i behold.

Stadig professionelle købere

Kunder til Raptor vil i Danmark fortsat primært være professionelle – måske med behov for at køre i løst sand og dybt mudder. F.eks. redningstjenester (SAR), Kystinspektoratet, godsejere og elselskaber.

Vi kørte bilen i dybt sand på stranden og i klitterne ved Atlanterhavet, hvor vi som nævnt var nødt til at køre med fuld hammer for at komme gennem sanddynerne- Ofte var det bedst at vælge at skifte gearene manuelt (via stifteplader bag rattet)  for at motoren ikke skulle gå ned i omdrejninger midt i det hele, for så ville vi komme til at sidde fast.

Det skete dog en enkelt gang, men vi fik rokket bilen fri med egen kraft. Langt de fleste kørere fik testet denne øvelse over de to dage, vi blev sluppet løs i den ekstremt barske natur, der dog var behørigt afspærret.

De seks opsætninger

Vi nævnte BAJA-opsætningen, opkaldt efter det mexikanske Baja Rally, da vi skulle igennem de store sanddyner – men de fem øvrige programmer tager hensyn til de fleste behov hos kunderne – f.eks. sand og mudder, klipper, grus og sne samt landevejsmodellerne normal og sport.

Det var for at sige det mildt meget sjovt at køre bilen gennem et så udfordrende terræn som det vi mødte i Marokko – for det har givet et indtryk af en bil, som kan klare det mest utrolige.

2,3 millimeter bundplade

Det betyder derfor, at man som professionel kunde kan få et køretøj, som kan klare nærmest alle opgaver, når underlaget bliver ekstremt. En 2,3 millimeter bundplade sørger for at passe på motoren og fortøjet.

Tilmed er bilen ganske støjsvag – og på landevejen er komforten overbevisende, om end de kraftige dæk støjer lidt. Men vejene i Marokko er ofte af meget ringe beskaffenhed, så grove dæk er en fordel.

150 millimeter øget sporvidde

Navnet Raptor brugte Ford første gang i 2009 til en specialmodel af den amerikanske F150 pick-up og igen i 2018 til den næste F150. Fra i år således også til den nye Ranger.

Derfor har Ranger Raptor også en stort Ford emblem som en del af kølergitteret. Dertil kommer kraftige skærmforøgere, der passer til den 150 mm forøgede sporvidde og de fede 17 tommer grå alufælge med de nævnte 285/70 terrændæk fra B.F.Goodrich.

Hård plast og læder

Kabinen er udstyret med specialdesignede lædersæder, tykt læderrat med betjeningsknapper til de seks indstillinger af undervognen – og kantsyet imiteret læder øverst på instrumentbrættet.

Men dørsider og instrumentbræt er udformet i hård plast – sikkert for at gøre rengøringen af kabinen lettere efter en tur i terrænet.

Nødbremsesystem

Nævnes skal også otte tommer navigationssystem med SYNC3 connectivity sysyem, DAB+ radio, el-sæder, 2-zone klimaanlæg, fartpilot, intelligent fartbegrænser, nødbremsesystem med fodgængergenkendelse, linjevogter, knap til valg imellem 2H, 4H og 4L,

På ladet var der monteret Mountain Top jalousidækken – og bagklappen var forsynet med gasdæmpere.

Kun som varebil

Prisen eksklusive moms er 373.400 kroner over tre tons totalvægt. Med tre tons totalvægt er prisen 420.320 kroner. Men så er tillægget for privat anvendelse 11.800 kroner mindre.

Raptor sælges kun som varebil, da den endnu ikke er udviklet med automatisk dæktrykskontrol (Tire Pressure Monitoring System (TPMS), som det kræves af personbiler herhjemme.
Den nye Ranger Raptor er i Danmark i september.


Ford Ranger Raptor 2,0 Biturbo:
Motor: 4 cyl. dobbelt turbo. 16V.
Miljø: Euro 6. SCR og EGR. AdBlue.
Slagvolumen: 1.996 ccm.
Ydelse: 213 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 500 Nm v. 1.750-2.000 omdr.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,5 sek.
Forbrug: 11,2 km/l.
CO2 udslip: 233 g/km.
Gear: 10 trins automatic.
Træk: 4×4 m. reduktionsgear.
Til- og frakørselsvinkler: 32,5 og 24 grader.
Rampevinkel: 25 grader.
Frihøjde: 283 mm.
Vadedybde: 850 mm.
Trailervægt: 2.500 kg.
Nyttelast: 620 kg.
Pris eksklusive moms over 3 tons totalvægt: 373.400 kroner.
Pris eksklusive moms med tre tons totalvægt: 420.320 kroner.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk