De nærmeste måneder kommer turneen ”Danmark for Målene” ud til 48 kommuner for at øge kendskabet til FN’s Verdensmål blandt danskerne.
–
De færreste borgere i dette land kender formentlig noget til FN’s Verdens mål – altså hvilket mål vi bør sætte os bl.a. på miljøområdet.
Det skal ændres – og derfor kommer turneen ”Danmark for Målene” på til 48 kommuner hen over sommeren.
De daglige rutiner
Bl.a. kan man spørge sig selv, hvad FN’s Verdensmål betyder for den almindelige danskers hverdag – og hvordan ændringer i vores daglige vaner og rutiner kan hjælpe tilat indfri målene.
Det er, hvad turneen”Danmark for Målene” sætter fokus på de næste måneder med events over hele landet.
”Det er et virkelig godt initiativ, som jeg glæder mig til at følge,” siger finansminister Kristian Jensen (V).
verdensmål til hverdagsmål
Overskriften er at gøre verdensmålene til hverdagsmål, som det udtrykkes på turnéens hjemmeside.
”Kampagnen er et virkelig godt initiativ, som jeg glæder mig til at følge. Det er helt afgørende, at flere danskere lærer om verdensmålene og gerne med emner som cykling og sundhed, som gør de 17 mål konkrete i dagligdagen. For verdensmålene er en god vej til at koble mange danskeres handlinger i hverdagen til en international dagsorden for eksempel med mere fokus på madspild,” siger finansminister Kristian Jensen (V), som var med, da kampagnen blev lanceret forleden.
Kampagnen løber fra begyndelsen af maj til slutningen af september, og blandt de emner, der har berøring med flere af målene, er grøn transport.
El og gas frem for benzin og diesel
Blandt sponsorvirksomhederne til arrangementet er last og varebilsproducenten Iveco, der er blandt verdens førende producenter af køretøjer til bæredygtig transport.
En lille karavane af biler følger turneen – bl.a. Daily Natural Power – og har kan man blive klogere på, hvordan transportsektoren kan bidrage med markante reduktioner af bl.a. CO2 og støj til gavn for indfrielsen af flere af målene.
Man kan så træffe eksperterne fra Iveco Danmark – og høre mere om, hvordan man med nutidens teknologi kan omstille transportsektoren til at udlede markant mindre CO2, NOx og partikler.
Faste reduktionsmål
”I EU har man i forlængelse af verdensmålene fastsat reduktionsmål, der skal opfyldes senest i 2030, både når det gælder personbiler, varebiler og de tungere køretøjer. Iveco kan fortælle, hvordan man bl.a. kan nå i mål med et renere miljø -f.eks. ved at omstille transportsektoren fra benzin og diesel til el og biogas, siger Nordic Sustainability Manager hos Iveco, Morten Iversen.
Iveco Daily NP kåret til Årets Varebil for 2018 – og som International Van of the Year i Europa såvel for 2015 som for 2018.
Meget gas i udlandet
Daily NP er bl.a. udstyret med otte-trins Hi-Matic automatgearkasse – og er én af de få varebiler, som produceres til kørsel på biogas. I de fleste europæiske lande køres i stor stil på gas.
Morten Iversen udtaler i den forbindelse, at mens el (og brint) er det mest fornuftige alternativ til benzin og diesel for personbilernes vedkommende, ser det anderledes ud i de højere vægtklasser.
Ifølge forskere har der de senere år tegnet et billede af, at biogas som drivmiddel er langt den billigste og mest effektive måde at indfri CO2-reduktionsmålene på, når det gælder den tunge transport.
Sæt CO2 udledningen ned
Faktisk viser de seneste tal fra EU direktiv 2018/2001 fra 11. december 2018, at CO2-udledningen i det grønne regnskab kan reduceres med 179 procent ved at skifte fra diesel til biogas.
”Biogas fremstillet af bl.a. husdyrgødning gavner både natur og landbrug, samtidig med at biogassen fortrænger de fossile brændsler. Det betyder, at vi i det samlede regnskab kan fjerne næsten to dieselkøretøjer for hvert eneste biogaskøretøj, der sendes ud på vejene,” siger Morten Iversen.
Mindre støj
Det er imidlertid ikke kun CO2-regnskabet, naturen og den grønne omstilling, der vil have gavn af, at der i langt højere grad bliver kørt på el og biogas frem for benzin og diesel. Også lydmiljøet i byerne bliver forbedret med de alternative drivmidler.
Det er tillige til gavn for sundheden – og det er endnu et af de temaer fra FN’s Verdensmål, som ”Danmark for Målene” sætter fokus på.
”Motorstøjen fra biogas opleves som halveret i forhold til diesel, når vi konkret kigger på Iveco Daily Natural Power. Dermed vil en omstilling af transporten bidrage til flere af de opsatte mål, og vi håber derfor, at ”Danmark for Målene” får succes med at skubbe til udviklingen,” siger Morten Iversen. Gennem de seneste år
Mange el- og gasbiler i Norden
Iveco producerer i øvrigt Daily både med el- og gasdrift. El-drevne Daily er leveret de seneste år til kunder i Norge, mens ikke mindst Finland og Sverige har aftaget mange gasdrevne Daily biler.
Herhjemme er der kun leveret ret få Daily med el og gasdrift. Men fordi flere især større byer vil have dieselbiler ud, så er el- og gasbiler den naturlige erstatning.
Begge typer af Daily koster noget mere end dieselmodeller, men det er f.eks. billigere at service en elbil, fordi den har færre dele end dieselbilen. Et plus er, at der efterhånden er kommet et del gas-fyldestationer i Danmark – nemlig 17.
Lige så smidige
P.t. kører der en del busser og renovationsbiler med gasdrift flere steder i landet. De nyeste gaskøretøjer er i dag lige så fleksible som diesel-køretøjer, når det gælder smidighed og præstationer.
Det tager ikke længere tid at fylde en Daily med gas end en Daily med diesel. Rækkevidden er også tilfredsstillende. Derimod har elbiler fortsat begrænset rækkevidde – ligesom det tager temmelig langt tid at oplade dem i forhold til at tanke en dieselbil.