(PARIS)

Med de mange leasingordninger og lejemuligheder, der er for campere og mobil-homes, er interessen for denne fritidsform vokset voldsomt de senere år – trods de danske bilafgifter, der tidligere ellers har gjort bilerne umulige at komme i nærheden af – for de fleste.

Mange er samtidig trætte af langsomme lufthavne med forsinkelser og kontroller – og vil bare kunne slappe af og nyde fritiden uden det jag og stress, som de fleste lever med i hverdagen.

Tidligere valgte mange at købe en gammel varebil – få omregistreret den til hvide nummerplader – og så selv stå for indretningen lige fra en madras på gulvet til rigtige camper-møbler, vask og køleskab.

Øget sikkerhed

Men det er ikke det samme som en fabriksbygget camper, der jo også tager udgangspunkt i en standard varebil. Her er indretningen sikkerhedsmæssigt forsvarligt monteret og de flytbare bagsæder sidder monteret i skinner, som kendes fra fly og minibusser.

De fleste campere, man ser på vejene, er store – og baseret på en varebil som Fiat Ducato, som i årevis har været mest brugt til at bygge om – eller de større Mercedes-Benz Sprinter og Volkswagen Crafter.

Især helt unge forbrugere med små børn – eller ældre medborgere, der har masser af tid – vælger i højere grad en mindre og mere kompakt camper baseret på f.eks. Volkswagen Transporter eller Ford Transit Custom.

Fra 100.000 campere solgt i 2019 voksede totalsalget i Europa til 181.300 enheder i 2021.

Renaults egen SpaceNomad

Succesen har fået franske Renault til at udvikle deres egen, nye kompakte camper på basis af den kendte Trafic varebilsmodel. Men faktisk er der blevet bygget campere på baggrund af forskellige generationer af Trafic i 40 år.

SpaceNomad hedder køretøjet fra Renault, der som andre Trafic-udgaver bygges på den store Sandouville varebilsfabrik.

Den rå bil sendes så til opbygger-firmaet ”Pilote” i franske Angers, som har bygget campere i generationer. 79 pct. af SpaceNomad’s camperens værdi er faktisk fra opbyggeren.

Gas, vand og køl

Funktionerne er helt som i de store campere – med 60 liter beholder med vand, spildevandstank til 51 liter, gastank til komfuret med to blus – og rigtigt 49 liter køleskab med fryser. Der er 250 liter aflæggeplads i bilen. Der er vandpåfyldning og stikkontakt på siden af bilen.

Bagsædet – eller bænken – kan flyttes frem og tilbage, så man sidder tæt på forsædepassagererne. Og der er plads til to cykler bagi, når sædet er skubbet helt frem.

Bænken kan foldes ud til en dobbeltseng – samtidig med at det særlige letvægtstag kan vippes op (det skal løsnes to steder i hver side af taget). Heroppe er der så også en dobbeltseng – endda med indbyggede fjedre. Med taget oppe og loftet løftet op, er der en ståhøjde på 2,5 meter.

Husk topmadras og stige

Vi har sovet både ”i stuen” og på ”1. sal” – og vi foretrækker 1. sal – bortset fra, at det kræver en sportstrænet person at komme derop, for man har kun forstolene at træde på.

De kan jo også drejes rundt til lounge-indretning – og så bliver de umulige at bruge som trappe, fordi ryglænet så vender ind mod forruden.

Mit råd er at få købt en stige – for det kan også være lidt udfordrende at komme ned igen. I stedet for kan man sende de yngste på 1. sal – og selv blive i stuen, men man er nødt til at anskaffe sig en topmadras, hvis man vil ligge behageligt. Faktisk planlægger Renault at få stige og madras på ekstraudstyrslisten.

Endelig er der ikke wifi-adgang i køretøjet – så man er afhængig af campingpladsens set-up. Og det gør det tit sværere at overnatte ude i naturen – og stadig være online.

Standtid med strøm 72 timer

LED belysning i kabinen er dog standard – ligesom den særlige markise, som sidder monteret på kanten over skydedøren. I øvrigt fra den svenske producent Thule.

Der kan også leveres en teltudbygning bagtil, hvor der også kan monteres en bruser.

Renault har desuden sørget for et 80 ampere ekstra batteri, 2.000 watt varmeapparat med timer og indstillelig temperatur – som fungerede fint – og dertil udvendig stikkontakt, hvis ikke de standard 48 timers forbrug (standtid) er nok – og endda 72 timer med solcelle på taget (standard i topmodel).

Levering i 2024

SpaceNomad er så ny, at de første eksemplarer knap nok er leveret til kunder i ”prøve-landet” Frankrig.

Efter de første test i år i Frankrig, bliver bilen udover Frankrig tilgængelig i Belgien og Schweiz. Det sker senere i år – men så skulle resten af Europa langsomt komme med i 2024. Det gælder også Danmark.

Prisen for basismodellen oplyses til at være 62.000 euro i Frankrig, mens topmodellen med 170 hk motor og automatgear koster 72.000 euro.

Til sammenligning ligger en tilsvarende Volkswagen California (som fabrikken opfatter som største konkurrent) på priser fra 85.000 euro i Frankrig. Med 150 hk og DSG automatgear koster California – ifølge dansk forhandlerprisliste – fra ca. 700.000 kr.

200 km test på landevej

Vi prøvede den nye SpaceNomed over et par hundrede kilometers kørsel – med den største 170 hk dieselmotor – men den fås også med 150 hk dieselmotor med samme gearkasse – og med 130- og 150 hk dieselmotor med manuel gearkasse.

Vores forbrug lå på cirka 13 km/l, som er lavere end man ser på de helt store campere – så det er et ekstra plus ved den kompakte SpaceNomad.

Vi skal i øvrigt rose bilen for fornem kvalitet. Der er ikke resonanslyde og raslelyde fra ombygningen, som ofte opleves.

Vælger man den kompakte camper, skal man ikke tænke over problemer med at manøvrere – og der er også plads i de fleste p-båse ved supermarkedet. For ældre kunder er bilen derfor nok rarere at køre i end de helt store campere.

Campere siden 1945

Det er nu ikke fordi Renault ikke tidligere har været på med camper-markedet. Lige efter anden verdenskrig kunne man se fabrikkens 1-tons varebil (den hed ikke andet) med campingindretning – og fra 1959 kom så varebilsmodellen Estafette – også som camper. Indrettet privat eller hos eksterne virksomheder.

I 1980 tog den første Trafic så over – og den er siden også blevet ombygget af eksterne virksomheder. Bilerne var lidt mere primitivt indrettet dengang med de første campere – i forhold til vores SpaceNomad.

Men det tænkte forbrugerne jo ikke over, for selv hjemmebyggede campere var et stort fremskridt fra teltet og campingvognen og gav samme følelse af frihed – ligesom med SpaceNomad i dag.

Fakta – Renault Trafic SpaceNomad:
Udgangspunkt: Renault Trafic varebil.
Teknik: 4 cyl turbodiesel.
Ydelse: 170 hk.
Renvandstank: 60 liter.
Spildevandstank: 51 liter.
Køleskab: 49 liter.
Aflæggeplads: 250 liter.
Ståhøjde: 2,5 meter.
Ekstra batteri: 80 ampere.
Varmeapparat: 2.000 watt.
Strøm ved standtid: 48 timer.
Standtid ved solcelle på tag: 72 timer.
Priser fra: 62.000 euro.
Levering: Fra 2024.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk