(BIRMINGHAM)
1. september skal alle motorer til nye varebiler opfylde Euro 6 miljø-lovgivning – så producenterne står i kø for at vise deres fremtidige motorer. Det er bl.a. tilfældet på transportmessen i Birmingham, der åbnede i dag.
Største overraskelse var Ford, der viste deres helt nye 2-liter dieselmotor for første gang – den erstatter den tidligere 2,2 liter udgave i Transit Custom og Transit to tons modeller. EcoBlue kalder Ford motorerne, der er bygget i Dagenham i England.
De nye motorer yder henholdsvis 105-, 130- og 170 hk mod 100-, 125- og 155 hk tidligere. Motorerne er fem kilo lettere end tidligere. Drejningsmomentet er op til 340 Nm ved 1.250 omdrejninger.
20 pct. bedre moment
Det er en forbedring af momentet fra tidligere på 20 pct. Ved tankning er der to påfyldningssteder under påfyldnings-klappen – til diesel og AdBlue. 13 pct. skulle brændstofforbruget være sænket – men faldet i CO2 udledning er ca. 10 pct.
De nye motorer er klar hos forhandlerne efter sommerferien. Allerede nu er Euro 6 klar til de mindre Transit modeller, Connect og Courier med 1,5 liters dieselmotorer.
Sidst på året kommer så automatgear endelig til Transit – ikke SpeedShift som i personbilerne, men en traditionel automatkasse, der bygges af Ford i USA. Endelig vistes en Transit Custom med fabriksbygget alu-lad, hvor man sparer 80-100 kg – og en leveringtid en måned hurtigere i forhold til ombyggerne.
Nye trillinger
Officielt var der flere verdenspremierer på den britiske messe – bl.a. på de nye trillinger, Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace. Officiel verdenspremiere fejrede også Iveco Daily Euro 6 – mens der var gensyn med kinesisk byggede LDV, der tidligere blev bygget i Birmingham.
På udstillingen vistes for første gang den elektriske LDV model EV80, sm har en rækkevidde på 350 km – og ifølge SIAC en opladningstid på forbavsende 2,5 timer.
LDV gik konkurs i England som følge af finanskrisen – og i dag er det SIAC i Kina, der har viderefør produktionen – og bilen vender nu tilbage, importeret til Storbritannien og Irland af Harris Group.
Maxus tilbage i hele Europa
Repræsentanter for Harris Group understregede, at de alene repræsenterede de to lande – men at den kinesiske ledelse har understreget, at man havde planer om at sælge den nye LDV Maxus V80 i hele Europa.
Isuzu kommer med en facelifted D-Max næste år, men indtil da har man bl.a. udviklet en særlig avanceret udgave – bygget i samarbejde med Arctic Trucks, der ombygget de fleste pick-up trucks efter bestilling. Selskabet har afdeling i Norge og i Island – og nu også i Storbritannien.
Messen i Birmingham er også første kommercielle udstilling, hvor Fiat viser deres nye Full Back – og det gælder også Hilux fra Toyota.