100.000 kroner koster en Toyota Yaris Hybrid som gulpladebil – men endnu har kun fire fået nummerplader på, selv om det er halv pris (plus moms) i forhold til hvidplademodellen.

”Den er så ny på markedet endnu, så derfor er der ikke solgt så mange endnu, siger Anders Tystrup, Toyota Danmark.

Men Yaris Hybrid har næsten tre-doblet salget af biler med hybrid-teknik herhjemme i forhold til salget året før – med 700 biler det seneste år. Det kan man nærmest kalde hybridbilens gennembrud herhjemme.

Men den kører da også op mod 32 km/l ved bykørsel, hvor man oftest kører el ved lave hastigheder. Den koster da også kun 290 kroner i halvårlig vægtafgift.

91 pct. af hybridsalg
Foruden private kunder er flere og flere kommuner, der har købt Yaris Hybrid – bl.a. til hjemmeplejen.

I Danmark tegner Toyota sig således for 91 procent af hybridsalget i år, og der er allerede indregistreret flere hybridbiler i årets første fem måneder end i hele 2012. Der er p.t. fire hybridmodeller på markedet. Udover Yaris Hybrid er det Auris Hybrid, Prius- og Prius+, hvoraf sidstnævnte har plads til hele syv personer.

Her er prisen som privatbil dog i omegnen af en halv million kroner, så det er som taxa og som sygetransportmed 20 pct. afgift, at den har slået an.

Der kører i dag 152 Prius på hvide nummerplader i Danmark, men hele 246 Prius som gulpladebil. Det er 62 pct. af Prius-salget.

Auris Hybrid som stationcar
Om godt en måned introducerer Toyota stationcar’en Auris Touring Sports som den femte hybridmodel herhjemme.

Toyota-familien har også været repræsenteret af en række Lexus-biler med hybridteknik, men p.t. er Lexus ikke på markedet. Der blev f.eks. kun solgt 13 Lexus biler i fjor. En Lexus med hybridteknik er på grund af beskatningen også meget kostbar.

En beregning fra Toyota Motor Corporation viser, at den japanske bilproducents hybrid-satsning har betydet omkring 34 millioner tons mindre udledning af CO2 og en samtidig besparelse på 12 mia. liter brændstof i forhold til, hvis de fem millioner solgte hybridbiler i stedet havde været benzinbiler med tilsvarende størrelse og motorkraft.

Første Prius Hybrid i 1997
Det svarer til den samlede udledning af CO2 fra alle danskere i over et halvt år, mens brændstofbesparelsen økonomisk set i Danmark ville løbe op i 144 mia. kr. – svarende til syv Storebæltsbroer.

Siden den japanske bilproducent Toyota introducerede verdens første masseproducerede hybridbil Toyota Prius i 1997, er salget af hybridbiler, der kører på en kombination af el og benzin, taget mere og mere til.

I fjor rundede Toyota en milepæl med fire millioner solgte hybridbiler, og allerede nu her mindre end et år senere er endnu en milepæl nået.

Toyota har sammenlagt solgt fem millioner hybridbiler på verdensplan, og verdens største bilproducent byder i dag på hele 20 hybridmodeller i over 80 lande rundt omkring i verden.

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk