Af Finn Bruun
Presset på fragtraterne har nu fået verdens 3 største containerrederier til at forene kræfterne i en alliance i øst-vest transporten – hvis myndighederne siger ja.
Det er Maersk Line, franske CMA CGM og MSC fra Schweiz, der under navnet P3-netværket satser på sammen at yde en forbedret service til kunderne i form af øget dækning af havne, flere ugentlige afgange og større netværksstabilitet.
Det kan ske fordi partnerne kan operere større skibe og øge udnyttelsesgraden, lyder det fra Mærsk, som også fremhæver betydelige fordele for miljøet som følge af reduceret brændstofforbrug.
Samlet 255 container-skibe
P3 netværket får en samlet flåde på 255 containerskibe med en kapacitet på 2,6 mio. TEU på de tre store “øst-vest”-sejladser: Asien-Europa, Asien-Nordamerika og Nordamerika-Europa.
Heraf står Maersk Line for omkring 42 pct. af kapaciteten, eller godt 1,1 mio. TEU.
Baggrunden er den faldende volumen-vækst sammen med de senere års overkapacitet, som således besvares med besparelser i kraft af forbedret drift og effektivitet.
Triple-E med i netværket
Samarbejdet vil ifølge Chief Trade and Marketing Officer hos Maersk Line, Vincent Clerc, give kunderne på de største handelsruter en attraktiv, stabil service.
“Vores Triple E-skibe vil blive implementeret i netværket uden at øge overkapaciteten på Asien-Europa, siger han.
Samarbedet kræver dog myndighedernes godkendelse, og den er ingen selvfølge. P3 samarbejdet rummer dog hverken fælles prissætning eller centraliseret markedsføring.