Regeringens ”trækken i langdrag” med en ændring af bilafgifter betyder at varebilerne ”trækker læsset” – og så er det vigtigt at klare sig godt på det felt.

Lige nu sidder de fleste personbils-sælgere i Danmark nemlig og triller tommelfingre. Kunderne venter på, at regeringen skal beslutte sig for, hvordan bilafgifterne skal skrues sammen i fremtiden. Selv hos FDM siger man: Vent!

Kommer der en teknisk baseret afgift, som bilbrancen og Dansk Folkeparti gerne vil have – eller bliver det igen en lappeløsning, hvor afgiftsskruen bare skrues lidt nedad.

Værksteder og varebiler

Lige nu er det på værkstederne, der er travlt – men salgsmæssigt er det varebilerne, er ”trækker læsset” ude i forretningerne.

Ford er markedsleder i Europa på varebiler – og herhjemme har Ford Transit Custom ligget på en komfortabel førsteplads siden 2014 – foran veletablerede mærker som Mercedes-Benz og VW.

”Det er afgørende for vores succes, at vi har så bredt et Transit-program – fra mindste Courier over Connect til Custom og 2-tons modellen,” siger Frank Skjærbæk, salgschef hos Ford i Danmark.

De dedikerede bilsælgere

Det er ofte svært at finde dedikerede, unge varebilssælgere – men Ford har det lettere end de fleste konkurrenter.

”Flere af vores kolleger i branchen etablerer trainee-kurser for at uddanne de unge til at sælge varebiler – men de fleste af dem har ikke vores bredde, og bredden i programmet og en markedsandel op mod 20 pct. betyder, at det er lettere at hente provisionen hjem. Det tiltrækker de dygtige sælgere,” siger Frank Skjærbæk.

Han har bl.a. en fortid hos Toyota fra de år, hvor Hiace kassevognen storsælgende – og Toyota manglede i mange år en varebil. Den har de nu i den nye Proace. Men det er kun en bilmodel, selv om den findes i flere udgaver, siger Skjærbæk.

Organisation i organisationen

Han peger også på, at Ford i dag har mange helt store bilforhandlere med Bjarne Nielsen Automobiler samt Andersen Biler og Via Biler – der nærmest er organisationer i organisationen. Og det giver en stor effekt – bl.a. har sælgerne nogle kolleger at sparre med.

”En god sælger har styr på sin kunde, og kan rådgive optimalt. Har man et godt forhold til en murer, kender han eller hun også en god tømrer og snedker – for de går på den samme arbejdsplads,” siger Frank Skjærbæk.
En handel handler naturligvis også og prisen – men totaløkonomi er væsentligere. Spørgsmålet er også, hvad bilerne er værd om fem år.

Transit24 service

Service er også uhyre vigtigt – så her er dygtige folk på værkstedet alfa og omega for succes. Det er bl.a. grunden til, at Ford nu har indført deres Transit24 service. Den skal gøre det så smertefrit som muligt for virksomheder at undvære deres varebil, der skal til service eller have udført reparationer.

Transit24 er en servicepakke, som tilbydes alle Fords varebiler, fra Transit Courier til Ranger, som er købt hos et af Fords 27 Transit Erhvervscentre.

Idéen er grundlæggende, at erhvervskunderne skal spare tid og penge samtidig med, at kunderne kan forvente en ensartet og strømlinet service fra gang til gang.

Komplet løsning

Transit24 servicepakken er en komplet løsning, som gør det smertefrit at få serviceret og repareret sin Ford-varebil.

Servicepakken inkluderer serviceeftersyn, mens man venter samt høj prioritering og vigtige reparationer udført inden for maksimalt 24 timer, gratis vejhjælp døgnet rundt i hele Europa, samt længere og mere fleksible åbningstider hos Fords erhvervscentrene.

Transit24 omfatter en hidtil uset grad af service og assistance. For eksempel er det muligt for kunderne at udnytte ventetiden ved dedikerede områder hos forhandleren med plads til at arbejde.

Henter og bringer

Servicepakken giver også mulighed for hente- og bringeservice, så kunderne ikke skal bruge tid på at køre varebiler til værkstedet, og der er et dedikeret Transit24-telefonnummer uanset typen af service.

Ford byder i øvrigt på serviceintervaller på 60.000 km. eller to år. Lang tid, men der er også olieindikatorer på instrumentbrættet, hvis f.eks. bilen køres anderledes end gennemsnittet.

Opdateret Transit på vej

Fords varebilsprogram er relativt nyt, bl.a. med nye 2-liter EceBlue dieselmotorer, der kom i fjor til Transit Custom og 2 Tons modellerne. Dertil et bredt sikkerhedsprogram med fem stjerner til Custom i EuroNCAP test.

En opdateret Transit med skarpere design og helt nyt interiør med stor touch-screen lanceres allerede næste år i Danmark.

Nævnes skal også, at både Transit Courier og Connect lever op til nyeste Euro 6 miljønorm uden anvendes af AdBlue som tilsætningsstof.

Nødbremsesystem

Connect leveres også med nødbremsesystem for en merpris på 3.000 kroner mod 14.000 kroner tidligere. Også Custom og 2 Tons fås med en bredt sikkerhedspakke.

Nyt er også, at den store Transit 2 Tons nu også fås med firehjulstræk, selv om efterspørgslen herhjemme er begrænset.

Både 2-Tons modellen og Custom fås nu også med automatgear, som har øget efterspørgslen ikke mindst indenfor handikap-transport.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk