I årets første fem måneder blev der herhjemme solgt lidt færre varebiler end i fjor – men salget er i bedring.
Salget af varebiler de seneste par måneder er atter gået pænt frem – og det er positivt og kan måske tolkes således, at den gode sommer har fået optimismen frem.
De første måneder af året var dog ringere end i fjor – og ser vi på årets første fem måneder i 2018 i forhold til 2017 har der været et fald på 5,37 pct. til 14.070 enheder – altså et fald på ca. 800 varebiler.
17 procent frem
Ser vi kun på maj måned med 3.384 enheder er der tale om en fremgang på 3,55 enheder i forhold til maj 2017. Ser vi blot en måned tilbage, er der sket en markant stigning på hele 17 pct. fra april måneds varebilssalg på 2.889 enheder.
”Vi er bestemt glade for at se, at de sidste par måneder kun har bevæget sig op og fremad. Maj måned blev særdeles flot– og vi forventer også at få en god sommer. Det helt generelle aktivitetsniveau i erhvervslivet er fortsat højt og sådan regner vi med, at det fortsætter,” siger Gunni Mikkelsen, direktør for De Danske Bilimportører.
Lastbiler status quo
I maj blev salget af lastbiler på 449 enheder, hvilket er en stigning på cirka fire pct. i forhold til april. Holdt op mod sidste års salg i maj, er der modsat et lille fald på cirka to pct.
Efter årets første fem måneder er der kommet 2.118 nye lastbiler på de danske veje – et lille plus på én pct. i forhold til sidste år. Så alt i alt et tilfredsstillende lastbilssalg, mener man i branchen.
”Lastbilsalget er absolut tilfredsstillende: maj blev pæn og vi holder niveauet samlet set for året. Efterspørgslen efter lastbiler har været høj længe – både herhjemme og i resten af Europa. Derfor ser vi også frem mod en god sommer med forventningen om et stabilt marked,” siger Gunni Mikkelsen.
Mellemstore lastbiler falder
Når man ser på fordelingen af lastbilsalget, er det de samme tendenser, vi længe har set: nemlig, at de mindste lastbiler op til lige under 16 tons totalvægt er faldende. De udgjorde eksempelvis i 2010 cirka 19 pct. og i årene derefter cirka 10 pct. – i maj er andelen af små lastbiler nu på cirka syv pct.
For busmarkedet er den overordnede tendens afgørende fordi markedet er præget af enkelte og større ordrer, som et resultat af større udbud af transportydelser.
Aktuelt blev bussalget i maj på 47 busser, hvilket er på linje med sidste måneds 49 enheder, og efter årets første fem måneder, er det blevet til 226 busser, hvilket er 14 pct. lavere i forhold til sidste år i samme periode – men igen er det små tal og enkelte ordrer og leverancer påvirker markedet i betydelig grad.
Alternativ teknik frem
El- og plug-in hybrid biler fylder meget i medierne. I maj måned kørte 193 plug-in hybridbiler ud fra forhandlerne og vi er nu oppe på 1.349 enheder i år. For de rene elbiler er vi oppe på 406 enheder i årets første fem måneder, hvoraf 77 kom ud på vejene i maj.
”Hos De Danske Bilimportører følger vi spændte med på den positive udvikling. Der er stor interesse for grønnere biler ude hos forhandlerne og flere kunder er nysgerrige på de nye biler. Men vi taler jo fortsat om meget små mængder i forhold til de konventionelle. Ikke desto mindre noterer vi os en pæn ordre indgang og har forventninger om at levere flere grønnere biler i løbet af året,” siger Gunni Mikkelsen.
De mest solgte varebiler:
Det er fortsat Ford, der dominerer varebilssalget med Custom-modellen, der netop er lanceret i en opdateret udgave – for årets første fem måneder med et salg, der er dobbelt så stort som nummer to på listen, VW Transporter.
Top-10 salget januar-maj 2-3,5 tons:
Ford Transit Custom 1.448 enheder
VW Transporter 745 –
Renault Trafic 634 –
Mercedes-Benz Vito 582 –
Ford Transit 2 tons 574 –
Renault Master 562 –
Mercedes-Benz Sprinter 519 –
Peugeot Expert 491 –
Iveco Daily 482 –
Fiat Ducato 401 –
Top-10 salget maj 2-3,5 tons:
Ford Transit Custom 375 enheder
Iveco Daily 176 –
VW Transporter 173 –
Mercedes-Benz Vito 168 –
Peugeot Expert 159 –
Renault Trafic 155 –
Renault Master 128 –
Fiat Ducato 109 –
Mercedes-Benz Sprinter 103 –
Ford Transit 2 tons 102 –