Ikke to virksomheder er ens, når det handler om behovet for at finansiere varebilsflåden – hvad enten flåden er på to eller 100 varebiler.

Erhvervskøretøjer er i dag for langt hovedparten finansieret gennem leasing. Det hænger sammen med, at det oftest er den mest fornuftige finansiering.

I dag ligger finansieringsandelen på varebiler på 80-90 procent, for der er ofte store besparelser ved leasing frem for f.eks. at finansiere via et banklån – eller som millionæren bare at købe bilerne kontant.

Belaster kassekreditten

Men at købe kontant betyder jo, at virksomhedens likvide reserver er reduceret – eller at man belaster kassekreditten, som jo ellers skulle være til bl.a. at håndtere sæsonudsving.

Derfor er leasing som finansiering blevet mere og mere normalt, når virksomheden skal anskaffe sine nye varebiler. Og man kan også fratrække momsen på beløbet.

”Leasing kan være ret komplekst og langhåret at finde ud af for de fleste. En håndværker med otte biler vil typisk besøge en forhandler og få et tilbud på en finansiel leasing, så der er en garanteret restværdi, når vedkommende skal overtage bilen efter endt leasingperiode. Ved en stor virksomhed med 500 biler er det samme fremgangsmåde, hvor man blot bygger aftalen op med mere kompleks rapportering samt puljeordninger,” siger salgschef for varebiler, Sten Schwaner, Peugeot Danmark.

Totaløkonomi

Her er der nok tale om operationel leasing, hvor en virksomhed lægger mere vægt på servicering af vognparken ud over den rådgivende del. Således spiller totaløkonomien (Total Cost of Ownership) mere ind, hvor det måske mere er spørgsmålet om den rigtige bil frem for prisen, der er vigtig. Her skal man heller ikke glemme den grønne ejerafgift og brændstoføkonomi som vigtige parametre.

Derfor er det uhyre vigtigt, at en virksomhed undersøger behovet for leasing til bunds – måske ved at tale med et konsulentfirma, og i hvert fald få skræddersyet leasingkontrakten, så den passer til virksomhedens behov.

Leasing er mange ting, og oftest vælger virksomheden med en lille vognpark finansiel leasing ude hos forhandleren, der ofte har aftaler med et bestemt leasingfirma. Her kan kunden dog vælge et andet leasingfirma, og det sker ofte, hvis man som virksomhed ikke kan blive kreditgodkendt.

Aftale med leasingfirma

Har en virksomhed en større vognpark, har den ofte en aftale direkte med et leasingfirma.

Ved finansiel leasing er der leasingtageren, som skal finde af aftager af bilen efter perioden – ved operationel leasing er det leasinggiveren, som indestår for bilens restværdi, når kontrakten udløber

Er der tale om finansiel leasing, så er det nærmest som at eje bilen. Er der tale om operationel leasing, er det nærmest som at leje bilen. Operationel leasing kan udvides med flådestyring, så leasingbrugeren nærmest kun skal hælde brændstof på køretøjet – det bliver dyrere, men det giver større budgetsikkerhed.

Travle indehavere

Det er typisk virksomheder med større flåder, som benytter operationel leasing, mens små og mellemstore virksomheder med få varebiler oftest vælger finansiel leasing. Det gælder således håndværkere.

”Mindre virksomheder vil typisk have mindre fokus på kontrakten. Indehaveren har i forvejen travlt og har mindre tidsforbrug i forbindelse med anskaffelsen. Derfor bruger vi meget tid til at finde den rigtige bil til opgaven,” siger salgschef Lars Christensen, der sælger Citroën og Ford varebiler hos Andersen Biler.

90 procent af hans salg er finansiel leasing, og leasingperioden er ofte fire-fem år.

Værdiansat restværdi

”Det er vigtigt for os, at bilen får en værdiansat restværdi, så vedkommende kan sælge bilen uden tab efter leasingperioden,” siger Lars Christensen.

Det handler om at finde en balance, hvor den brugte bil fortsat har en restværdi, og hvor bilen ikke er begyndt at få for store serviceomkostninger. Så bliver de sværere at sælge.

Det handler jo først og fremmest om bilens ”Uptime” – den skal jo helst være på farten hele tiden.

Økonomiske kriser

Aktiviteterne i erhvervslivet skinner igennem på salget af bl.a. varebiler, så er der økonomiske kriser kan man vælge at køre længere i sin varebil – eller gå ned i størrelse varebil og måske finde en mere økonomisk model.

Indretning af varebiler bliver ofte indeholdt i leasingkontrakten, men det vil typisk betyde et større førstegangs-beløb, da indretningen i tilfælde af et firmas konkurs vil have en meget lille værdi.

Små motorer er i dag ofte lige så effektive som større motorer var før, og dette er vigtigt at lægge ind i planlægningen.

Totaløkonomi

Det handler også om totaløkonomi – også kaldet Total Cost of Ownership eller bare TCO. For i bund og grund handler det om, at biler er arbejdsredskaber. Men der ses der dog også på sikkerhedsfaktorer og meget væsentligt er hensynet til medarbejderne.

Men nogle bilmærker er måske bedre end andre, fordi restværdien ved salg er bedre. Men bilerne kan ofte det samme. I enhver TCO-beregning med en bil er der en restværdi, der er toneangivende i leasingydelsen.

Leasing altid vil være en meget væsentlig anskaffelsesform og ikke mindst konkurrencedygtig, fordi leasing byder på en lang række fordele.

Handler om tryghed

”Det handler jo om, at gøre kunden tryg ved en aftale – og handler det om at vælge et andet finansieringsselskab end vi har aftale med, står det jo kunden frit for at vælge,” siger Sten Schwaner.

Han tror ikke altid, at en kunde får en bedre handel ved at handle direkte med et finansieringsselskab frem for via en forhandler.

”Det handler om at skrue en kontrakt sammen, så kunden får en god oplevelse – med en første gangs ydelse (udbetaling) og efterfølgende ydelse, som hænger sammen. En høj første gangs ydelse betyder lavere månedlige ydelser – eller omvendt,” siger Sten Schwaner.

Må ikke ende med et tab

Han peger på, at mange kunder ikke har økonomi til et stort beløb at begynde med, men når leasingperioden er slut, skal bilen også være så meget værd, at det ikke ender med et tab.

”Her skal leasingfirmaerne supportere forhandlerne med en god udregning, som skaber tryghed,” siger Sten Schwaner, som selv har en fortid i ALD Leasing.

Han understreger, at det er vigtigt, at firmaet kender sine omkostninger, når det skal investere i en ny varebil. Finansieringen skulle nødig skabe problemer for likviditeten.

Finansieringsselskab bag

Peugeot forhandlerne anvender typisk Peugeot Finans, hvor det reelt er Jyske Finans som står bag, og som udarbejder kontrakterne – via et tæt samarbejde med forhandlerne.

”Mange af vores samarbejdspartnere har deres egne ”labels” på kontrakten, men hvor forhandlerne og sælgerne – så at sige – arbejder med salg af vores leasingprodukter. Vi har samarbejde med flere bilmærker, men der er jo fri konkurrence, så ingen er bundet,” siger afdelingsleder Tomas Christensen, Jyske Finans.

Opkøb og fusioner

Han har mange eksempler på virksomheder, som ændrer sammensætning og vokser sig større ved f.eks. ved opkøb eller fusioner, så der fra at være et par biler i virksomhedens flåde, ender op med at have en 10-20 enheder.

”Pludselig stiger behovet for det administrative overblik i firmaet, og der er måske behov for en ekstra kontormedarbejder. Her kan det også give overblik over udgifterne på bilflåden, hvis der etableres en aftale om flådestyring – og så taler vi ofte en løsning med operationel leasing i stedet for finansiel leasing. Det kræver selvfølgelig noget rådgivning til kunderne, og her har vi eksperter flere steder i landet, som kan bistå båder kunder og forhandlerne,” siger Tomas Christensen.

Faktaboks Leasing:

Finansieringsdel af varebiler udgør 80-90 pct.

At købe kontant belaster kassekreditten.

Ved leasing kan momsen trækkes fra.

Vælg finansiel leasing er der en garanteret restværdi.

Vælg operationel leasing lægges der vægt på servicering af bilerne.

Få skræddersyet leasingkontrakten, så den passer til virksomhedens behov.

Ved finansiel leasing er der leasingtageren, som skal finde af aftager af bilen efter perioden.

Ved operationel leasing er det leasinggiveren, som står inde for restværdien, når kontrakten udløber.

Er der tale om finansiel leasing, så er det nærmest som at eje bilen.

Er der tale om operationel leasing, er det nærmest som at leje bilen.

Operationel leasing kan udvides med flådestyring.

Det handler først og fremmest om bilens ”Uptime.”

Indretning af varebiler bliver ofte indeholdt i leasingkontrakten.

Små motorer er i dag ofte lige så effektive, som større motorer var tidligere.

Det handler om at gøre kunden tryg ved en aftale.

En høj førstegangs ydelse betyder lavere månedlige ydelser – eller omvendt.

Det er vigtigt, at firmaet kender sine omkostninger.

Leasing kræver rådgivning af kunderne.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk