I 2008 lå Renault på en kedelig16. plads blandt de 20 bedst sælgende bilmærker herhjemme. I dag, seks år senere, ligger Renault på en samlet femteplads. Og i juni har Renault været med tredjemest solgte mærke i Danmark – efter VW og Ford.

Det gælder samlet for person- og varebiler – men uden varebilerne var man ikke nået op på en markedsandel i juni på 8,47 pct.

Med til at løfte Renault ind i top fem er salget af varevogne, hvor Renault i juni havde en markedsandel på 10,67 procent og en stigning i salget på 41.2 procent i forhold til året før. Dermed cementerede Renault fjerdepladsen på varevogne. Bag succesen står især et øget salg af de ombyggede personbiler til vans. Her er især Clio populær.

Ny Trafic vist i København
”Vi har lige haft international præsentation af Trafic her i København. Det er en ny varevogn, som jeg er sikker på hjælper os med at holde tempo på varevognsmarkedet, ” siger adm. direktør Henrik Bang fra den danske importør.

Ser man udelukkende på personbilerne havde Renault en markedsandel i juni på 8.17 procent, og solgte 1.435 biler, mens markedsandelen år til dato samlet set ligger på 6.2 procent. Dacia følger også en fortsat stigende trend med en markedsandel i juni på 1,79 procent, og for hele perioden 1.33 procent.

Kigger man på de mest populære biler hos Renault er, der ingen der slår Renault Clio, men også Captur gør det særdeles godt, og er den næst mest solgte Renault model. Twingo følger efter på en tredjeplads.

Dacia opfylder planen
Hos Dacia er topscoren stationcar versionen af Sandero kaldet Logan MCV, mens Lodgy er nummer to. Nummer tre er Duster, som ikke har været i markedet så lang tid som de to andre modeller, men som man på ordrebøgerne kan se er på vej frem. Især Logan og Duster sælger godt som varebiler.

“Vi er i en situation med intens konkurrence. En situation, hvor konkurrenterne jo ikke bare ser passivt til, mens Renault vinder markedsandele. Derfor er det også meget positivt, at vi kan fortsætte fremgangen for både Renault og Dacia”, siger adm. direktør Henrik Bang.

Allerede ved årsskiftet sagde han, at Renault sigtede efter en samlet markedsandel for Renault og Dacia på lige under otte procent. Et ambitiøst men ikke urealistisk mål – især med de nye produkter, der er på vej.

”Jeg glæder sig til introduktionen af den nye baghjulstrukne Renault Twingo. Det er den fedeste bil i sin klasse, og forventningerne til den er store”, siger Henrik Bang, der også kan konstatere, at målet for Dacia om én procents markedsandel i 2014 allerede er nået.

Golbalt set
Også globalt går det godt for Renault gruppen. I alt var salget i første halvår af 2014 på 1.4 mio. biler, hvilket er 4.7 procent bedre, end samme periode sidste år.

Modsat hvad man har set de sidste mange år, er Europa  et område i vækst for Renault. I et marked, der generelt voksede 6.5 procent, voksede Renault hele 18 procent. Fra 657.434 biler sidste år til 776.230 biler i år. Og i denne vækst er det ikke uvæsentligt, at den nordiske region med Danmark, Sverige, Finland, Norge og Island voksede med 37 procent.

I Europa skyldes succesen især to modeller – nemlig Renault Clio og Renault Captur. Renault Clio er således den bedst sælgende model i Frankrig, mens den i Europa er den tredjebedst sælgende.

Også Dacia klarer sig godt og fortsætter med at være det stærkest voksende mærke i Europa, med en markedsandel nu på 2.6 procent.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk