Hyundai sælger rimeligt med Van-udgaver af deres personbiler – og det gælder også den næstmindste i20-model, der netop er lanceret i en helt ny udgave.

Pizzabil bliver denne størrelse gulpladebil ofte kaldt – men den er generelt brugt som servicebil af mange forskellige fag. Der er også mulighed for at køre med en 1.100 kg. trailer bag bilen.

1.300 liter varerum

Bilen har fået længere akselafstand – og derfor er der også blevet lidt mere plads til godset – cirka 1.300 liter i alt.

Her skal vi nævne aflæggeplads under gulvet plus fire fastgørelseskroge – men ingen handskerumslås. Læssehøjden fra gadeplan er 740 mm – med en begrænset indvendig læssehøjde på 80 mm.

Mellemmodel

Der findes flere modeller og en masse udstyr at vælge imellem – men vores udgave var Essential, der er en mellemmodel.

Den koster ca. 190.000 kroner på hvide plader, mens prisen som Van er opgjort til 128.050 kroner plus moms for testbilen.

Ikke støjfri med tre cylindre

Der findes flere motorstørrelser – senest i 48V Mild Hybrid udgave, men vores udgave var dog uden hybridteknik – og med en ydelse på 100 hk i den 1-liters og 3-cylindrede version.

I bytrafik er den både smidig og støjsvag, men den 3-cylindrede motor støjer en del ved acceleration – men den findes faktisk også med en 1,2-liter- og 4-cylindret motor, der dog kun yder 84 hk uden turbo – og også er langsommere og knap så økonomisk.

Dobbelt-koblings gearkasse

Testbilen havde 7-trins dobbelt-koblings gearkasse med meget bløde og hurtige skift mellem gearene – og den kompenserer lidt for den lille motors støjniveau og manglende smidighed.

Økonomisk klarer testbilen 18,9 km/l i WLTP-gennemsnit – som giver en CO2 udledning på 121 gram pr. kilometer – man kan for øvrigt vælge imellem sport- og eco køremåder.

Forbedrede køreegenskaber

Den nye i20 er smartere at se på, men også kører bedre end tidligere med en fast affjedring og en præcis styring.

I det hele taget er den ret sporty med et godt vejgreb. Og så sider man godt i sportssædet – om end det ikke kan indstilles trinløst (med rulle). Der var både varme i rat og sæder, og vi kan også nævne 1-zone klimaanlæg.

Adaptiv fartpilot ekstra

Bilen er også ganske sikker i nyeste udgave – med bl.a. automatisk nødbremsesystem med forgænger-genkendelse.

Testbilen havde også ekstra førerassistent-pakke med adaptiv fartpilot og linjevogter – og de cirka 3-4.000 kroner bør man ofre.

Den havde så også teknikpakke med bl.a. navigation til et par tusinde – men førerassistent-pakken er vigtigst. Man kan jo vælge at spejle navigationen i sin mobiltelefon i stedet. Apple Car Play og Android Auto er nemlig standard.

Find bilen på app’en

Der var også en masse andet udstyr – bl.a. 17 tommer alufælge, men dem kan man jo tilkøbe bagefter, hvis det er nødvendigt. Bilen er født med 16 tommer alufælge i testbilen – og det er vel fint nok.

Et plus er bilens regnsensor, LED kørelys, baksensor/ bakkamera, p-sensorer, p-assistent, indklapbare sidespejle, otte tommer touchscreen og 10,25 tommer digital instrumentering. Der var også et rat i kunstlæder – og så var bilen så i to-farvet lakering.

Ekstra havde bilen BlueLink connectivity app’en – så man bl.a. kan låse bilen på afstand via mobiltelefonen, man kan se, hvor den holder parkeret.

Faktaboks Hyundai i20 T-GDI 100 hk Essential:
Motor: 3-cyl. benzin-turbo. 12V.
Slagvolumen: 998 ccm.
Ydelse: 100 hk v. 4.500-6.000 omdr.
Moment: 171 Nm v. 1.500-4.000 omdr.
Topfart: 185 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,4 sek.
Gear: 7 trins dobbeltkobling aut.
Forbrug: 18,9 km/l.
CO2 udledning: 121 g/km.
Halvårlig ejerafgift 1.080 kr.
Totalvægt: 1.090 kg.
Trailer: 1.100 kg.
Læssehøjde udv/indv: 740/80 mm.
Dæk: Michelin Alpin 5 – 215/45 R 17 (testbil).
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. esc. adaptiv fartpilot.
Akselafstand: 2.580 mm.
Garanti: 5 år (uden km-begrænsning).
Pris testbil ekskl. moms: 128.050 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk