Carl Benz opfandt verdens første bil i 1886 verdens første bil – kaldet Velociped. Men de færreste ved måske, at Carl Benz også udviklede den første egentlige varebil – i 1896.

Man ved, at det var et fransk stormagasin Du Bon Marché, der fik leveret den første model i Paris den 5. december 1896 til en salgspris på 4.500 mark.

Leverandør var Benz & Cie – navnet på Carl Benz’ virksomhed.

Hestevogns-lignende

Ser man på billedet, var det et stort motoriseret hestevognslignende køretøj.

Anderledes smart var Carl Benz’ såkaldte Benz vogntogsvogn fra 1899 – den ældste og stadig kørende Mercedes-Benz varebil

Carl Benz udviklede oprindeligt to modeller for at imødekomme forskellige kundebehov.

Kuskvogn

Nemlig Benz-varevognen som en “vogn med lukket karrosseri” baseret på Benz Victoria og Benz-kombinationsvarevognen som en “lille kuskvogn med aftageligt karrosseri” – baseret på den mindre og lettere Benz Velociped.

Takket være det aftagelige karrosseri kunne den omdannes til en to-personers personbil med blot et par enkle trin, hvilket gjorde den særligt alsidig.

Det var faktisk det første multifunktionelle køretøj.

300 kg nyttelast

Begge modeller blev drevet af en bagmonteret en-cylindret firetaktsmotor med en slagvolumen på 2,7 liter i varevognen og 1,0 liter i kombinationsvognen.

En nyttelast på 300 kg (plus chauffør) var tilstrækkelig til transport i indre by. Effekten på 2,75 til 6 hk var tilstrækkelig til en tophastighed på 15 til 20 km/t, når den var fuldt lastet.

Hurtigere end hestevogne

De nye køretøjer var således hurtigere end en hestevogn med to heste – og kunne også bære omkring tre gange så meget nyttelast.

Et nyt markedssegment i bilens stadig unge historie blev født, og Carl Benz havde endnu en gang bevist, at han var en visionær opfinder.

Classic Collection

I dag er den ældste stadig kørende varebil en Benz vogntogsvogn fra 1899 i Mercedes-Benz’ officielle  Classic Collection.

Den er netop blevet omhyggeligt restaureret – både når det gælder rammen og karosseriet, der er blevet genopbygget efter gamle tegninger og fotos – så den er parat til fabrikkens 130-års jubilæum næste år.

På licens i England

Den gamle model fra 1999 er faktisk fundet i England, hvor den oprindeligt blev bygget på licens af Hewetson’s Ltd., dengang den officielle Benz-repræsentant i Storbritannien.

Kendt som Ideal Van havde den en ydelse på 3 hk og havde en nyttelast på omkring 100 kg plus føreren. Senere modeller havde 3,5 hk og kunne transportere op til 250 kg.