Der er ikke meget nyt at se på, når man betragter den opdaterede Mercedes-Benz Vito – men skinnet bedrager, for teknisk er der sket en masse – ikke mindst nye motorer og stærkt forbedret sikkerhedsudstyr.

Udvendigt kendes den nye Vito faktisk kun på en let ændret front med anden kølergrill med mulighed for aluminiumslister. Det havde testbilen dig ikke.

Opdateret connectivity

Interiøret er ændret med nyt sædebetræk og opdateret connectivity system og større touchscreen på syv tommer – men navigation er ekstraudstyr.

Dertil mulighed for at koble bilen til smartphone via flådestyrings-app’en Mercedes PRO. Dertil nye ventilations-layour samt alu-indlæg og brug af pianolak.

Vito har dog ikke samme nye interiør, som kendes i den større Sprinter-model, som jo er helt ny – og bl.a. har dobbelt digital instrumentering med to skærme og MBUX Mercedes-Benz User Experience – multimediesystem.

Standard adaptiv fartpilot

Det vil, fik vi at vide ved præsentationen i Berlin tidligere på året, først finde vej til Vito serien, når der kommer en helt ny generation.

Normalt ved et facelift, som vi er ude for her, bliver der sjældent ændret meget på det grundlæggende sikkerhedsudstyr – fordi det hænger sammen med bilens platform. En sådan kommer i reglen først ved et modelskifte.

Men hos Mercedes-Benz kan man prale af, at man nu har gjort adaptiv fartpilot (ACC) til standardudstyr i de baghjulstrukne Vito-modeller – og det er nok det vigtigste sikkerhedsudstyr i et køretøj lige nu, fordi bilen selv holder afstand til bilen, der kører foran.

Fodgænger-registrering

Mercedes kalder deres ACC for Distronic+ -og systemet sikrer, at allerede ved hastigheder fra syv km/t kan det registrere fodgængere og cyklister.

I tilfælde af en forestående kollision advarer systemet føreren og bremser herefter automatisk bilen, hvis føreren ikke gør.

Systemet har ingen øvre begrænsning og virker op til makshastighed – og er især praktisk ved køkørsel, hvor bilen er i stand til at standse og sætte i gang igen automatisk.

Trækker 2,5 tons

Active Brake Assist er også et nyt aktiv for Vito-serien – det er navnet på Mercedes’ nødbremse, som er standard på alle Vito-modeller.

Vito med baghjulstræk må stadig trække op til 2.500 kg på krogen med en samlet vogntogsvægt på 5.550 kg, som kan opgraderes til 5.700 kg. Nyttelasten i Vito er op mod 1.369 kg.

Motor fra personbilerne

Vi har prøvet den nye Vito i den baghjulstrukne udgave 114 dci med den nye OM 654 motor, som er lånt fra personbilsafdelingen – bl.a. E-klassen – men så tilpasset til varebilerne.

Med den nye motor er brændstofforbruget mærkbart forbedret – med ni pct. lavere brændstofforbrug sammenlignet med forgængeren. Samtidig er Euto 6d TEMP miljøkravene opfyldt.

2-liter motorserien OM 654 i de baghjulstrukne udgaver i den nye Vito generation er langsliggende og sikrer mere lydløs og rimeligt lavt støjniveau, ligesom der er færre vibrationer. Det sker bl.a. ved brug af såkaldt ”Nanoslide coating” af cylindervæggene.

Forbedret gearkasse

Dertil har man så tilføjet en 9-trins automat-gearkasse, som også betyder, at man får en meget letkørt bil. Man kan ydermere vælge imellem Sport- og Comfort mode samt manuel mode og så tilmed bruge skiftepladerne bag rattet.

På vejen har man en særdeles letkørt bil. Gearskiftet er meget blødere end tidligere, hvor der kun var syv trin.

Præcist styretøj

Styretøjet er præcist, og den er ganske kvik – både med og uden læs. Ved hurtig kurvekørsel krænger den lidt, men med læs ligger den baghjulstrukne bil stabilt. Fint med uafhængig affjedring for og bag.

Vi skal fremhæve sidevinds-assistent, der holder bilen i ro ved passage af f.eks. Storebæltsbroen i kraftig sidevind. Dertil linjevogter, så man holder sig i sin bane, og vi noterede os tillige regnsensor og elektrisk styretøj.

Tung bagklap

Testbilen havde noget atypisk tophængslet bagdør, som er ret tung at løfte. Vi ville foretrække sidehængslede bagdøre. Bilen havde cargopakke, som inkluderer træbund og trækkrog.

Der er otte fastgørelses-kroge i varerummet. Læssehøjden er rimelige 564 mm. Sidedøren er bred nok til at få en europalle ind på tværs. Der er plads til tre europaller i den lange Vito, som vi prøvede.

Lodret siddestilling

Først og fremmest er Vito stadig godt skruet sammen, og der er gjort ekstra meget ud af detaljerne i den nye udgave, men man sidder fortsat meget lodret bag rattet i bilen – og helt galt er det i det dobbelte passagersæde.

“Et højt niveau af komfort og sikkerhed er vigtigt, når man tilbringer mange timer i bilen hver dag, og her giver den ny Vito virkelig konkurrenterne kamp til stregen som én af de sikreste og bedst udstyrede i sin klasse. Men når arbejdsdagen er slut, er det mindst lige så vigtigt, at værktøj og andre værdier kan opbevares sikkert i bilen, og derfor har vi valgt at gøre tyverialarm til en del af standardudstyret i den ny Vito,” siger Product Manager hos Mercedes-Benz Vans i Danmark, Jens Lyngholm.

Multifunktions-læderrat

Alarmen reagerer ved uautoriseret åbning af fordøre, varerum og motorhjelm eller hvis bilens manuelle ”nødnøgle” anvendes.

Komfortudstyr som semiautomatisk klimaanlæg, multifunktionsrat i læder, automatisk regn- og lyssensor samt komfortførersæde med varme, lændestøtte og armlæn er fortsat en del af standardudstyret.

Vi skal også nævne handskerumslås, usb-stik, to kopholdere, to flaskeholdere og aflæggeplads øverst i instrumentbrættet.

114 cdi fra 259.000 kr.

Priserne begynder ved 258.800 kr. ex. moms inkl. afgift for Vito 114 CDI i kort version med baghjulstræk. Testbilen koster cirka 264.000 kr.

Vito 114 RWD kan leases fra 1.795 kr. pr. måned inklusiv service med 35.000 kr. i førstegangs-ydelse og 15.000 km om året over 48 måneder. Alle priser er ex. moms og inkl. afgift.

Faktaboks Mercedes-Benz Vito 114 CDI RWD Lang 9G-Tronic aut.:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1.950 ccm.
Ydelse: 136 hk.
Moment: 330 Nm v. 1.250-2.400 omdr.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 13,9 km/l.
CO2 udledning: 187 g/km.
Totalvægt/nyttelast: 3.050/1.036 kg.
Total vogntogsvægt: 5.500 kg.
Trailervægt: 2.500 kg.
Mål sidedør: 822 x 1.252 mm.
Bagdørsmål: 1.391 x 1.261 mm.
Varerum-mål: 2.831 x 1.685 x 1.252 mm.
Varerum: 6 kubikmeter.
Læssehøjde: 564 mm.
Dæk: 225/55 R17 Michelin M+S.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. skiver for. Skiver bag. esc, ABS. ACC.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms: 263.800 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk