Volvo Trucks har udviklet en ny selvstyrende lastvogn, der kan være med til at øge produktiviteten for de brasilianske sukkerrørsproducenter.

Lastvognen, som bruges til at transportere nyhøstede sukkerrør, styres med stor præcision gennem markerne for at undgå at ødelægge de unge planter, der skal udgøre næste års høst.

I øjeblikket mistes omkring fire procent af høsten, når de unge planter køres ned – og jorden sammenpresses af køretøjerne. Det er ensbetydende med titusindevis af dollars i tabt fortjeneste pr. lastvogn pr. sæson.

Sukker og ethanol

I Maringá, der ligger en times flytur fra São Paulo, producerer Usina Santa Terezinha Group sukker og ethanol (sprit) fra deres egen høst af sukkerrør.

I løbet af den seneste dyrkningssæson har virksomhedens kæmpe marker fungeret som et testområde for en prototype fra Volvo Trucks.

Lastvognen blev udviklet for at undersøge, hvordan automatiseret kørsel kan gøre det muligt at undgå beskadigelse af jorden og høsten – og på den måde øge indtægterne. Potentialet for et større høstudbytte er betydeligt – op til ti ton pr. hektar om året.

Øger produktiviteten

“Ved hjælp af Volvo Trucks’ løsning kan vi øge produktiviteten, ikke kun for en enkelt høst, men for hele sukkerrørsplantens livscyklus, som varer fem til seks år”, siger Paulo Meneguetti, Finance and Procurement Director hos Santa Terezinha.

Indtil nu har sukkerrørene været indsamlet fra marken ved hjælp af høstmaskiner og manuelt styrede lastvogne, som kører ved siden af hinanden ved lav hastighed.

Den store udfordring for lastvognschaufføren er at tilpasse sin hastighed med høstmaskinen og samtidig koncentrere sig fuldt ud om at køre i dens spor, så de planter, der udgør næste års høst, ikke køres ned.

Altid den rigtige kurs

Volvo Trucks har løst problemet ved hjælp af et chaufførsupport-system, der automatiserer styringen. Det sikrer, at lastvognen altid opretholder den rigtige kurs under kørslen – ved siden af og på rette afstand af høstmaskinen, så planterne ikke ødelægges. Ved hjælp fra GPS-modtagere følger lastvognen et koordinatbaseret kort hen over sukkerrørsmarken.

To gyroskoper sikrer, at ikke blot forhjulene, men hele køretøjet styres med en høj grad af præcision, så lastvognen ikke afviger mere end 25 mm til siden fra den indstillede kurs. Under læsningen af lastvognen kan chaufføren vælge at tilpasse hastigheden ved hjælp af køretøjets fartpilot eller at accelerere og bremse manuelt.

“Med denne løsning vil vores kunder i sukkerrørsbranchen snart kunne øge produktiviteten betydeligt. Samtidig forbedrer vi chaufførernes arbejdsforhold og sikkerhed. Det gør også arbejdet mere tiltrækkende og gør det dermed lettere at rekruttere og fastholde chaufførerne”, siger Wilson Lirmann, direktør for Volvo Group Latin America.

Volvo er stor  i Brasilien

Volvo Trucks har forøvrigt i mange år leveret Volvo lastbiler til kunder i Sydamerika – også til sukkerrørsavlere.

Busdivisionen har også store aktiviteter i Brasilien, og de indgår bl.a. i et stort kollektivt trafiksystem i byen Curitiba – hvor Volvo AB i øvrigt producerer lastbilchassiser og busser samt entreprenørmaskiner.

Snart klar til salg

Denne sommer vil forskningsprojektet med sukkerrørshøsten overgå til produktudviklingsfasen, hvor flere køretøjer vil blive afprøvet i praksis. Derefter er det forventningen, at de bliver tilgængelige på markedet inden for en overskuelig fremtid.

Allerede i år vil Volvo Trucks tilbyde sine kunder et avanceret GPS-baseret kortlæsningssystem, som gør det meget lettere for chaufføren at opretholde en forudbestemt kurs, også selvom den faktiske styring stadig klares manuelt på dette trin.

Som i automatiserede lastbiler

Den selvstyrende lastvogn, der skal bruges til transport af sukkerrør, er et af Volvo Trucks’ forsknings- og udviklingsprojekter til automatiserede køretøjer.

Der foretages i øjeblikket tests af en selvkørende lastvogn til minedrift i Kristineberg-minen i Nordsverige, og en selvkørende renovationslastvogn testes i Gøteborg i Sverige.

Målet er at evaluere, hvordan systemer med forskellige grader af automatisering kan bidrage til en højere produktivitet, et bedre arbejdsmiljø og en forbedret sikkerhed.

Fakta:

Lastbil: Selvstyrende Volvo FM, der er konfigureret til sukkerrørstransport.

Automatisering: System med funktioner såsom GPS-modtagere, to gyroskoper (IMU), stepmotor-enhed til styring og førerinformations-display.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk