3.550 Nm klarer den nye 750 hestes Volvo FH med Euro6 motor. Det kan formentlig ingen andre standard-lastbiler prale af.

Herhjemme er det især vognmænd med speciale i specialtransporter og kørsel i vores nordiske nabolande, der har brug for den kraftige udgave af FH serien. FH 16 fås foruden med 750 hk også med 650 og 550 hk.

Euro 6 udgaven med 750 hk er endda endnu smidigere ved lave omdrejninger end Euro 5 udgaven, som ikke længere sælges i EU på grund af de nye EU miljø-regler fra årsskiftet.

Bedre udnyttelse af brændstof
”Volvo FH16 med Euro 6-motor har samme høje pålidelighed, samme brændstofforbrug og samme kraftressourcer som tidligere. Men chaufføren har nu adgang til det maksimale moment allerede ved 900- eller 950 omdrejninger pr. Minut – afhængig af motorvariant. Den forbedrede  momentkurve giver også mulighed for at vælge en hurtigere bagakseludveksling for at opnå optimal udnyttelse af brændstoffet,” siger danskfødte Astrid Drewsen, produktchef for drivliner hos Volvo Trucks.

Foruden lavere emissioner giver de nye motorer også højere moment ved lave omdrejninger, en stærkere motorbremse og en mere lydsvag kørsel.

550 hk med autogear
De flerste motorer er udstyret med Volvos automatiske gearkasse, men I-Shift. Varianten med 550 hk fås dog også i en udgave med manuel gearkasse.

Alle motorer findes også med Volvos motorbremse VEB+. Den maximale bremseeffekt er forhøjet fra 425 til 470 kW ved 2.200 omdrejninger pr. minut, hvilket forbedrer sikkerheden  og mindsker slitagen på bremserne.

„For at opnå de lave NOx-udslip, som kræves ifølge Euro 6, har vi brugt kølet EGR (Exhaust Gas Recirculation) i kombination med et opdateret system til efterbehandling af udstødningen. En ny totrinsturbo hjælper til både at drive EGR-kredsen og til at nå de høje effektniveauer. Motoren har også såkaldt ”pilot injection.” Det betyder, at en lille mængde brændstof forindsprøjtes i cylinderen, hvilket giver en mere jævn opbygning af tryk og en blødere motorgang,” siger Astrid Drewsen.

Teknik FH 16 Euro 6:

Udstyret med en Volvo D16K 6-cylindret diesel rækkemotor med to-trins turbo, overliggende knastaksel, fire ventiler pr. cylinder og common rail indsprøjtning.

Fås med 750 hk (3550 Nm), 650 hk (3150 Nm) og 550 hk (2900 Nm*).

50 pct. lavere emissioner af partikler (PM) og 80 pct. lavere emissioner af kvælstofoxider (NOx) i sammenligning med Euro 5.

FH16 til Euro 6 fås på de europæiske markeder.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk