På den netop overståede biludstilling i Genève stod der biler så langt øjet rakte – proppet med moderne teknologi. Biler, der kunne køre selv, kunne parkere selv, kunne stoppe selv og holde kursen selv – og i hvertfald kunne advare chaufføren, hvis denne kom for langt ud til siden, kom for tæt på bilen foran – eller bare fortælle, når han eller hun var træt.

I Sverige og Tyskland, hvor der kun betales moms af bilerne, er dyrt ekstraudstyr ganske normalt i selv familiebiler. Det gælder også en B-klasse bil som Audi A4 til en pris herhjemme på den anden side af 400.000 kroner, og som i vores nabolande koster under det halve. Her er prisen på udstyr derfor også mellem det halve og en tredjedel af prisen herhjemme.

I fremtiden vil sikkerhedsudstyr til biler spille en større og større rolle. Bl.a. ventes det, at biler i øget grad skal kunne kommunikere, så en bil, der er skredet ud på vejen, via GPS kan advare den næste bil på vejen, at der er fare på færde – så den kan sætte farten ned.

Mest til de dyrere bilmodeller
”I dag er det primært vores dyreste biler, der har det mest avancerede sikkerhedsudstyr – men alle vores biler kan fås med ekstra sikkerhed,” siger PR-chef hos Audi i Danmark, Bente Kløvgaard.

 Problemet i Danmark er også, at bilparken er meget gammel, så moderne sikkerhedsudstyr i biler har lange udsigter.

”Det er trods alt de færreste, der tilkøber dyrt sikkerhedsudstyr til bilen, men udstyr til vores topmodeller A6 og A8 er knap så prisfølsomt som til vores mindre udgaver som A3 og A4,” siger Bente Kløvgaard.

Lastbiler har udstyret
Sikkerhedsudstyr dukker i reglen først op i meget dyre biler eller i forbindelse med motorsport, hvor der ikke i samme grad skeles til omkostningerne – først herefter når det til almindelige biler. Ofte ses sikkerhedsudstyr også i tunge lastbiler tidligt, fordi der ikke er afgifter på lastbiler. Udviklingen af bl.a. ABS bremser begyndte endda tidligere – i flyindustrien, hvor prisen i dette tilfælde er underordnet.

 Hos Europcar, en af de største udlejnings- og leasingfirmaer herhjemme, fortæller leasingchef Mads Munch, at det er et spørgsmål, om kunde og bruger anser det for at være pengene værd at investere i ekstraudstyr.

”Spørgsmålet er, om virksomheder vil investere i ekstraudstyr i en leasingbil. Det er også et spørgsmål, om brugeren af leasingbilen vil beskattes yderligere af ekstraudstyret. Det er selvfølgelig kunderne, der bestemmer, om de vil betale – men vi hjælper også til med vores vurdering,” siger Mads Munch.

Mest eftermontering
Han beklager, at sikkerhedsudstyr er så dyrt herhjemme. Det er i reglen altid fabriksmonteret – og det gør straks bilen meget dyrere. For personbiler tre en halv gange op på fabriksprisen. For varebiler noget mindre. Derfor venter de fleste med at købe smarte aluminiumsfælge til bilen er leveret – så er der ingen registreringsafgift at betale.

Folketinget har i reglen valgt en række sikkerhedsudstyr, hvor der er fradrag – men så snart, udstyret bliver lovbefalet, trækker tilskuddet oftest væk. Det så vi med ABS bremser i sin tid, og senest med esc (ESP)-stabilitetssystem. Næste trin bliver nødkaldeopkald fra bilerne. Det bliver EU lov om et år – og i 2016 følger automatisk tænding af bilens for og baglygter, når det er mørkt.

Spørgsmål om privatøkonomi
”Der er tale om en kalkule for virksomheden – en økonomisk betragtning om værdien af udstyr ved gensalg af køretøjet. Når det gælder brugeren, er det privatøkonomien, som det handler om på grund af skatten, og investeringen på udstyr kommer normalt ikke hjem,” siger Mads Munch.

Derfor er der i virkeligheden heller ikke den samme holdning hos forbrugerne, som måske hellere vil bruge pengene til udstyr, der kan ses og høres – så som aluminiumsfælge og musikanlæg.

”En undtagelse kan være firehjulstræk på biler, som leases og lejes i Sverige, hvor der vinter en stor del af året. Det er ikke relevant på samme måde i Danmark – og så er det dyrt. Vi er jo hårdt presset af afgifter, siger Mads Munch.

Han peger på bilens driftsomkostninger for virksomheden, der leaser bilen – og så totaløkonomien.

Rabatter er vigtige
Når et firma som Audi får forhandlet en assistent-sikkerhedspakke på en A4 og A5 model ned fra 37.000- til 15.000 kroner – som omfatter linjevogter (lane departure warning), parkeringshjælp samt afstandsregulering (adaptive cruise control), så vil flere gerne tilkøbe det.

77 pct. af Audi biler bliver i dag leaset, og med rabatter på såkaldt proaktivt udstyr, vælger flere kunder dette udstyr.

”Vi har haft denne rabat et halvt år, og der er faktisk en del, der vælger det på bilerne,” siger Bente Kløvgaard.

Ikke rabat på skat
Audi forsker rigtig meget i sikkerhedssystemer, som bare knap så tit finder vej til danske kunder. Selv om assistentpakken kun koster 225 kr. ekstra i erhvervsleasing for firmaet, så er der ikke rabat på skatten. Ved privatleasing koster pakken 269 kr. pr måned.

”Merprisen lægges på indkomsten hos brugeren – men der er jo tale om under halv pris, så det vil pludselig kun koste måske 6.-7.000 kroner om året ekstra i skat at få udstyret med – i stedet for mere end det dobbelte. Og det er interessant,” siger Mads Munch.

Bedre sigt med Xenon-lys
Hos FDM siger teknisk redaktør ved FDM’s medlemsblad Motor, at problemet med danske biler uden sikkerhedsudstyr skyldes vores vanvittige registreringsafgift.

”Vi får jo ikke højnet sikkerheden i bilerne, hvis ikke sikkerhedsudstyret fritages fra afgift. Derfor er svenske og tyske biler sikrere end vores. Men det er ikke kun et spørgsmål om passivt sikkerhedssystem, der rammes – vi kan tage moderne lys til biler så som Xenon-lys, der betyder, at chaufføren ser meget mere, og det er jo mørkt halvdelen af året, så det er en vigtig sikkerhedsdetalje,” siger Søren Rasmussen.

Xenonlys er dyrt
Desværre koster Xenon-lys ofte over 20.000 kroner ekstra på en bil, hvor to tredjedele af pengene er registreringsafgift.

”En airbag skulle man helst ikke opleve blive udløst – men Xenonlys ville alle have glæde af hver dag,” siger Søren Rasmussen.

 

Faktaboks – Forklaring på sikkerhedsudstyr:

Adaptive cruise control:    afstandregelering. (bremse/accel.)

 Pre sense basic:   stammer seler, lukker viduer og evt. soltag.

 BLIS/Blindspot:   advarer med lys i sidespejl  mod trafikanter i den blinde vinkel.

 Lane Depature assist:   linjevogter/holder  banen (blidt styreindgreb).

 Natsynsassistent:     termisk kamera, som ser fodgængere i mørke.

 Parkeringshjælp:    visuelt og akustisk p-hjælp.

 Matrix/LED lys:    effekt tæt på dagslys (højere sikkerhed).

 Adaptive (brake) light:   kurvelys  via rat eller navigations-data (advarer i rette tid).

 MMI touch:   intuitiv betjening med tal og bogstaver, fjerner ikke fokus fra vejen

 Head-up display:   informationer projekteret op på forruden (holder blikket på vejbanen).

 

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk