Volvo Trucks’ FH Electric-serie er blevet kåret til International Truck of the Year 2024 (IToY).

Roger Alm, præsidenten for Volvo Trucks, modtog den prestigefulde pris onsdag aften ved et stort gallashow på transportmessen Solutrans i Lyon, Frankrig.

Volvo FH Electric scorede 84 point i afstemningen blandt de fem kandidater til titlen, hvoraf de hårdeste konkurrenter var de ligeledes batterielektriske serier Mercedes-Benz eActros 300/400, samt Scania 45S.

Fire ud af fem

Det er første gang i kåringens historie, der går tilbage til 1977, at prisen går til en fuldelektrisk lastbil.

Hele 4 ud af 5 nominerede kandidater til titlen var desuden batterielektriske lastbiler – et tydeligt bevis på, at den elektriske omstilling er i fuld gang.

Og det selvom alle forudsætninger for en bæredygtig forretningsmodel for BEV-lastbiler endnu ikke er på plads i Europa.

Stærkt og bredt program

IToY-juryen fremhævede i sin motivation for valget af Volvo FH Electric lastbilseriens ydeevne, den gnidningsløse accelleration, det lave støjniveau og den vibrationsfrie fremdrift i den højeffektive, elektriske drivline.

Den består af to eller tre elektriske motorer med i alt 330 eller 490 kW kontinuerlig effekt, parret med den seneste generation af I-Shift-gearkassen.

Fra to til seks batteripakker

Lige så vigtigt for FH Electrics sejr var det brede udbud af akselkonfigurationer til både trækker- og chassis-varianter, samt ikke mindre end fire tilgængelige førerhuse.

Hertil kommer den modulære sammensætning af batteripakker – fra to og op til seks – afhængig af behovet til den enkelte transportopgave.

Førsteklasses BEV

Juryformand Gianenrico Griffini, Italien, overrakte prisen på Solutrans onsdag aften og sammenfattede kåringen af Volvo FH Electric således:

”Med introduktionen af FH Electric har Volvo Trucks leveret en førsteklasses BEV-serie, egnet til en bred vifte af transportopgaver. Det beviser, at energi-omstillingen tager til i styrke selv med de aktuelle, udfordrende betingelser i erhvervslivet.”

Mange kriterier

International Truck of the Year-juryen består af 24 fagjournalister, der repræsenterer 24 førende lastbilmedier over hele Europa.

Ifølge vedtægterne uddeles den årlige pris til en ny lastbil, der har ydet et markant bidrag til effektivitet i vejtransporten.

Bedømmelsen hviler på en række kriterier såsom teknologisk innovation, komfort, sikkerhed, køreegenskaber, energiforbrug, miljømæssigt fodaftryk og Total Cost of Ownership (TCO).

En bred vifte

Danmarks repræsentant i juryen er Lastbil Magasinets redaktør, Rasmus Haargaard.

”Ved at sende en bred vifte af elektriske lastbilserier på markedet meget hurtigt er Volvo Trucks gået foran og har været stærkt medvirkende til at drive udviklingen fremad, hurtigere end de fleste kunne forestille sig. Det stærkeste eksempel er FH Electric, som allerede er blevet et velkendt syn på også de danske veje,” siger Rasmus Haargaard.

Om International Truck of the Year

Kåringen af International Truck of the Year (IToY) blev indstiftet i 1977 af den britiske journalist og redaktør på magasinet Truck, Pat Kennett.

I dag udgøres jurymedlemmerne af 24 lastbiljournalister fra fagmedier over hele Europa.

”I de seneste år har IToY-gruppen udvidet med associerede medlemmer fra de voksende lastbilmarkeder i Kina, Indien, Sydafrika, Australien, Brasilien, Japan, Iran og New Zealand,” siger Rasmus Haargaard.

Samarbejde med Dekra

IToY bistår desuden med lignende prisuddelinger i Kina og Sydamerika.

IToY samarbejder om de årlige kåringer med Dekra, som varetager opgaven med som uafhængig part at indsamle jurymedlemmernes stemmer og verificere det endelige resultat af afstemningen.

“I afstemningen kan hvert jurymedlem uddele 12 point til de nominerede kandidater til prisen. Hvert medlem kan højst tildele én kandidat 7 point, og man behøver ikke gøre brug af alle 12 point,” siger Rasmus Haargaard.

International Truck of the Year igennem 48 år:
1977: Seddon Atkinson 200
1978: MAN 280
1979: Volvo F7
1980: MAN 321
1981: Leyland T45
1982: Ford Cargo
1983: Renault G260/290
1984: Volvo F10
1985: Mercedes-Benz LN2
1986: Volvo FL
1987: MAN F90
1988: DAF 95
1989: Scania 3-serien
1990: Mercedes Benz SK-serien
1991: Renault AE Magnum
1992: Iveco Eurocargo
1993: Iveco Eurotech
1994: Volvo FH
1995: MAN F2000
1996: Scania 4-serien
1997: Mercedes-Benz Actros
1998: DAF 95 XF
1999: Mercedes-Benz Atego
2000: Volvo FH
2001: MAN TGA
2002: DAF LF
2003: Iveco Stralis
2004: Mercedes-Benz Actros
2005: Scania R-serien
2006: MAN TGL
2007: DAF XF 105
2008: MAN TG-serien
2009: Mercedes-Benz Actros
2010: Scania R-serien
2011: Mercedes-Benz Atego
2012: Mercedes-Benz Actros
2013: Iveco Stralis Hi-Way
2014: Volvo FH
2015: Renault T
2016: Iveco Eurocargo
2017: Scania R/S
2018: DAF XF/CF
2019: Ford F-Max
2020: Mercedes-Benz Actros
2021: MAN TGX
2022: DAF XF/XG/XG+
2023: DAF XD
2024: Volvo FH Electric

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk