(LYON)

MAN Truck & Bus blev onsdag aften hædret med prisen Truck Innovation Award 2024.

Baggrunden var MAN’s arbejde med udvikling af selvkørende lastbiler i projekterne ATLAS-L4 og ANITA.

Her har MAN i samarbejde med en række partnere arbejdet for at udvikle et bæredygtigt koncept for at udrulle selvkørende lastbiler på offentlig vej i nær fremtid.

Frederik Zohn, medlem af topledelsen hos MAN Truck & Bus, modtog onsdag aften prisen, der blev uddelt på transportmessen Solutrans i Lyon.

Selvkørende i daglig drift

ANITA-projektet startede i 2020 og har som mål at automatisere håndteringen af overgangen mellem forskellige transportformer. I forsøget har MAN arbejdet med at bruge selvkørende lastbiler til at overføre containere fra vej til jernbanetransport på en sikker, stabil og effektiv måde.

ATLAS-L4-projektet har til formål at indsætte selvkørende lastbiler på Niveau 4 på vejen i virkelige hverdagstransporter.

Med udgangspunkt i nye tyske rammebetingelser fra 2021 om autonom kørsel er det realistisk at se automatiserede lastbiler på offentlig tysk vej under teknisk tilsyn i nær fremtid.

Muligt i dag

Juryen roste begge projekter for deres avancerede teknologi og høje ambitionsniveau og for at tage nye skridt mod en mulig automatisering af hub-to-hub-transporter og intermodal transportlogistik.

“MAN’s ANITA- og ATLAS-L4-projekter beviser, at autonom kørsel er mulig i dag og kan spille en rolle i at gøre transportoperationer mere sikre og effektive, hvilket lægger grundlaget for innovative transport- og logistikkoncepter,” udtaler Gianenrico Griffini, formand for International Truck of the Year-juryen, der står bag kåringen.,

Vandt også i 2019

Det er anden gang, MAN vinder prisen for sit arbejde med selvkørende teknologi. MAN vandt også den allerførste udgave af kåringen i 2019-udgaven for sit arbejde med en selvkørende lastbil til vejarbejde på den tyske motorvej.

MAN vandt dette års afstemning foran tre andre stærke kandidater i form af ZF’s eaksel, Quantrons batteri- og brintelektriske lastbiler, samt den Westwell Q-Truck, en selvkørende, tung ellastbil til container-logistik.

Truck Innovation Award

Kåringen af Truck Innovation Award blev indstiftet i 2019 af den internationale jury-organisation International Truck of the Year (IToY). Jurymedlemmerne udgøres af 24 lastbiljournalister fra fagmedier over hele Europa.

I de seneste år har IToY-gruppen udvidet med associerede medlemmer fra de voksende lastbilmarkeder i Kina, Indien, Sydafrika, Australien, Brasilien, Japan, Iran og New Zealand.

IToY samarbejder om de årlige kåringer med Dekra, som varetager opgaven med som uafhængig part at indsamle jurymedlemmernes stemmer og verificere det endelige resultat af afstemningen.

I afstemningen kan hvert jurymedlem uddele 12 point til de nominerede kandidater til prisen. Hvert medlem kan højst tildele én kandidat 7 point, og man behøver ikke gøre brug af alle 12 point.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk