(GENÈVE)

Volvos nye ejere – kinesiske Geely – har investeret rigtig mange penge i den svenske fabrik, som de senere år har sendt den ene succesfulde bilmodel på markedet efter den anden.

I Danmark har det betydet, at Volvo forhandlerne sælger biler som aldrig før – cirka 2.700 biler er det blevet til i 2015 – og selv om den nye XC90 er flot modtaget af kunderne, ligner den interesse, som kundegrupper har vist den ny S90 og V90 er fortsat øget efterspørgsel.

”Det har været en fantastisk rejse, som Volvo har været på de seneste tre år – hvor vi begyndte at vise tre prototyper, der blev til XC90. Målet var 44.400 biler i fjor – men salget ar nået 88.000 biler i samme periode på verdensplan. Der har været ventetid i Danmark – men nu er den ikke længere end man kan forvente af en premium bilmodel,” siger Magnus Boman – adm. direktør for Volvo Danmark de seneste to et halvt år.

Sorte tal på bundlinjen
De biler, som for alvor boostede Volvos salg, hedder XC 60, V 60 – og V40. XC 60 dukkede op samtidig med finanskrisen, men igennem årene har der hele tiden været sorte tal på bundlinjen herhjemme.

60-serien er den næste bilserie, der bliver fornyet – men alle biler i Volvos portefølje vil blive skiftet ud inden for de næste tre år – bortset for den nye 90-serie – men inklusive den kommende V40, der skal bygges på en ny CMA platform, der også skal bruges på kinesiske modeller. Faktisk har Geely ladet Volvo stå for udviklingen af de nye kinesiske Volvo modeller.

Stigende salg af gulplade-biler
XC60 var den første bil efter Volvos nye concept – og den seneste er den faceliftede V40, der vises på biludstillingen i Genève sammen med den nye S90 og V90, der afløser V70 og XC70.  

På gule nummerplader solgte XC60 mest med 93 enheder – efterfulgt af V40 med 63 enheder og V60 med 34 enheder. XC 90 nåede 10 enheder og V70 beskedne seks enheder. Den nye V90 skal tage over fra V70 – og ventes at klare sig bedre end den lidt ældre V70. Salget af Volvoer på gule nummerplader nærmer sig i dag 10 procent.

Vigtigt at øge volumen
Før finanskrisen var Volvo-biler meget klassiske – men nu er de meget avancerede i design. En halv million biler nåede man i fjor på verdensplan – det bedste år til dato. 6,6 milliarder svenske kroner lød overskuddet på i 2015. Man kan nu matche salget i forhold de tyske kolleger i samme klasse. Målet er to procent markedsandel i Europa.

I 2020 vil 10 procent af Volvos biler være el, hybid og plug-in hybrid – det svarer til 80.000 biler.
I Danmark er der i dag ni forhandlere med 18 udsalgssteder – men en Flagship-store i København og en på vej i Aarhus.

”Vi vil se et salg, der vokser – men det er også vigtigt med et øget volumen hos vores forhandlere – det vil også give øget lønsomhed. Det gælder også for forhandlerne,” siger Magnus Boman.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk