VW’s nye 5-personers CrossBlue Coupé har premiere på Shanghai Auto Show i Kina, der har første pressedag i morgen lørdag.

Der er dog endnu ikke planer om at sætte bilen i produktion.

VW-gruppen  har kæmpe succes i Kina med især Audi og VW – efter mange års tilstedeværelse i landet.

Større end Touareg
Den nye SUV måler 4.889 x 2.015 x 1.679 mm – og dermed større i længde og bredde end den europæiske Touareg.

Selv akselafstanden er større – steget fra 2.893- til 2.980 mm. Den har også 22 tommer alufælge.

Fortil er kølergrill’en i poleret aluminium med VW logoet i midten – formet som et 3D element i forlygterne – med kørelys i kanten.

Benzin og el på hver sin side
Man tanker benzin og strøm lige under C-søjlen – på hver sin side. I elstikket kan man enten lade, eller man kan bruge bilen til at oplade el-apparater så som boremaskiner med 16A/230 Volt.

Udstødnings-rørene er kvadratiske og udførst I rustfrit stål – og er indbyggede I de bageste alu-paneler.

Varerummet  laster 1.100 liter. Som personbil 537 liter bag bagsæderne.

Hybrid V6
Teknisk hare bilen plug-in hybrid teknik sammen med en V6-benzinmotor med to elmotorer med en ydelse på 40 kW fortil og 85 kW bagtil.

Sammen bliver det til 415 hk. Dertil en 6-trins DSG gearkasse. Resultatet er acceleration til 100 km/t på kun 5,9 sekunder og en topfart på knap 240 km/t.

Alligevel klarer den en brændstoføkonomi på over 30 km/l i snit. Med TSI motoren i indgreb er snittet ca. 14 km/l. Samler rækkevidde er på 1,190 km.

Forskellige drivmidler
 CrossBlue Coupé  er baseret på VW’s nye  modulsystem (Moduler Transverse Matrix  – MQB).

Det betyder, at konceptet stor fleksibilitet – med fire eller seks cylinder – og valg mellem CNG naturgas, diesel eller benzin.

TSI maskinen yder 500 Nm fra 1.800 omdrejninger, mens elmotorerne yder  180 Nm fortil og 270 Nm bagtil fra 0 km/t. Samlet bliver det til 700 Nm.

33 km rækkevidde på el
På strøm alene bliver det til 33 km som elbil. Så er det kun den bageste elmotor, der går i gang.

Op til cirka 120 km kører batterierne alene, hvis der er strøm nok. Strøm får man i stikkontakten eller mens bilen kører.

Fakta køremåder:

Coasting: Når chaufføren slipper gaspedalen, er motor og elmotor koblet fra _ hvis der er strøm nok.
Batteriopladning: Når speederen slippes eller man træder på bremsepedalen, virker elmotorerne som generatorer og samler strømmen op til batterierne. Her er benzinmotoren også koblet fra.
Boosting: Hvis man mangler ekstra kræfter (acceleration?) går elmotoren sammen med benzinmotoren og giver mere power – og så sker det via alle fire hjul.
Of-road: Med alle fire hjul – og her arbejder den forreste elmotorsom en generator og kraftkilde til elmotoren bagtil  – men med energi fra benzinmotoren.
TSI: Kører med kun med benzinmotoren, kører bilen med forhjulstræk.

Hovedfakta:
5-sæderes SUVC koncept model.
Avanceret benzin-plug-in-hybrid teknik giver et forbrug på over 30 km/l.
Conceptet er bygget er efter MQB princippet (Modular Transverse Matrix komponenter).
Rækkevidde med el: 32 km.
Ydelse op mod 415 hk/700 Nm.
Acceleration: 5,9 sek. til 100 km/t.
Egenvægt: 2,2 tons (med batteri-system).
Batteri: Otte litium-ion moduler: kapacitet  9,8 kWh.
Motor: V6 TSI/220 kW.
El-motorer: Front 40 kW. Bag 85 kW.
Power TSI motor og batteri: 305 kW.
Gearkasse: 6 trins DSG.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk