Daimler-koncernen har travlt med at opdatere deres seriuer af tunge køretøjer – og senest er det den terrængående ”universelle” Unimog og Econic modellen med nedbygget førerhus Mercedes-Benz, der er fornyet.

Designet i Econic har nu samme designfilosofi som bl.a. Atego og Actros med ny front med nye forlygter – og interiøret er mere overskueligt. Euro 6 motorene i Econic sparer fire pct. brændstof – uden at nyttelasten er ændret. Motorerudbuddet ligger mellem 156 og 354 hk.

Mere avanceret Unimog
Unimog har fået et endnu mere avanceret usynkront afsæt med hjulmidte og aksler forskudt. Det skal give endnu bedre terrænegenskaber – selv om Unimog altid har været anerkendt som bedste terrænkøretøj inden bæltekøretøjet.

For Unimogs vedkommende er der fra MBS, Mercedes-Benz Special Trucks devisionen, tale om fornyelse af 10 modeller.

Det gælder fra U 216/U 218 (som erstatter U 20) til U 40 23 til 5023 (erstatter U 4000 og U 5000) – altså fra de relativt små lastbærere ofte set i kommunalt regi til de store og tunge terræn-modeller, ofte set som redningskøretøjer.

Teknik-fællesskab med Actros
De små U 217/218 kommer herved tættere på de kraftigere U 318-U 530- Første tal indikerer størrelsen – sidste to tal for de første to tal i hk angivelsen – f.eks. betyder 23 at der er 230 hk motor i køretøjet.

Begge bilmodeller bygges på fabrikken i Wörth syd for Frankfurt – hvor også bl.a. Actros bygges. Herved kan man udnytte en synergieffekt gennem fælles chassis’er (Econic) og motorer (begge køretøjer).

Fokus på arbejdsmiljø
Man har især haft øje for arbejdsmiljøet – og kabinerne er helt fornyede. I redskabsbærerudgaven kan man fortsat få udgaver, hvor rattet sammen med instrumenterne kan flyttes fra side til side, når der f.eks. skal klippes græs ved vejkanterne.

Daimler-koncerne har skudt 135 mio. euro i udviklingen af de nye køretøjer – eller  godt én mia. kroner.

MBS bygger i Wörth 3.450 enheder af Unimog, Econic og Zetros pr. år – men på årsbasis bygges 10.000 specialkøretøjer på basis af alle Mercedes-Benz lastbilserier – det sker foruden i Wörth også  på Mercedes-fabrikken i Molsheim i Frankrig.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk