(GENÈVE)

Det må endelig ikke blive kedeligt at køre i bil, når den dag kommer, hvor er tvunget til at vælge selvkørende biler – og det skal politikerne nok sørge for, for selvkørende biler vil betyde, at vi slipper for de fleste færdselsulykker.
Men bilfabrikkerne skal jo leve videre – og så er det ikke køreegenskaberne, der står øverst på ønskesedlen – men underholdning og kommunikation med omverdenen.
Så hvor man som ung selv var imponeret over kassettebåndspilleren i bilens radio, så bliver bilen fremover din personlige sekretær, hvor du selv vælger, hvilke informationer fra din iPad og mobiltelefon du vil spejle over i bilens infotainmentsystem.
Samarbejde med Samsung
Peugeot viser på årets biludstilling i Genève deres bud på fremtidens selvkørende bil, Instinct Concept.” Franskmændene arbejder med koreanske Samsung og deres ARTIK Cloud system, som forbinder bilen med brugerens sky.
Bilen kender åbenbart også ejerens/brugerens favorit kørestil – så den kører på samme måde, når den er i selvkørende ”mode.”
Det vil sige f.eks. effektiv kørsel ”Sharp mode” eller afslappet kørsel ”Relax mode”.
Bilen ved også, hvor kunderne bor – og kender også brugerens favoritsteder, hvor han eller hun ofte kommer. Man kan også konfigurere bilen efter sit personlige behov.
Parret med din kalender
”Bilen lukker også hjemmet eller butikken af, når man sætter sig ind i bilen – hvis man nu har glemt det, og den er synkroniseret med din elektroniske kalender – og har allerede fortalt, hvis vejret er dårligt, at du skal køre hjemmefra en halv time, før du plejer,” siger Hanne Sørensen, informationschef hos Peugeot Danmark.
Bilen ved også, hvis du har arbejdet ekstra hårdt – så kører bilen dig i ”soft mode” – og næsten hjemme, tænder systemet lyset udenfor huset. Har du derimod været doven, anbefaler bilen dig, at køre lidt tidligt, så du kan nå en løbetur inden jobbet.
Stadig bag rattet på landeveje
Håbet er selvfølgelig, at selvkørende biler ikke kommer til at tage over på alle vejtyper – og det bliver i begyndelsen nok motorveje og ved bykørsel, at kravet til selvkørende biler først dukker op.
Derfor kan Peugeot godt fortsætte med at bygge biler, som er sporty og velkørende – for der er også ”Drive Boost mode” i bilen.
Konceptbilen i Genève er udført i en smart Shooting Brake SUV-stil – den har firehjulstræk og teknikken er en 300 hk Plug-In hybrid-motor – altså endnu ikke en ren elbil. Bilen har alle kendte assistentsystemer, LED lys og kameraløsninger.
Når bilen kører selv, glider rat og pedaler væk – indtil man måske ombestemmer sig og kalder betjeningsenhederne tilbage ved et tryk på et felt på 9,7 tommer skærmen – kaldet i-Devise.
Ellers hygger man sig med infotainmentsystemet via den store skærm eller via mikrofoner kan bestille billetter til fly og måske handle on line.
Selvkørende varebiler
Selvkørende biler – men også selvkørende vare- og lastbiler. Måske eldrevne. Måske kan godset køre rundt helt af sig selv, så kunden blot skal gå ned til bilen og trykke en kode for at få sin pakke – hvis den da ikke kommer med drone.
Men transporten ”Last Mile” fra en lager til en butik vil nok foregå i selvkørende varebiler, hvor en chauffør så kan arbejde med andre ting end at køre – måske skrive rapporter og sende regninger og håndværkerne kan bestille nye varer hos grossisten.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk